Columns
In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.
Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.
Maatwerk voor het gemiddelde kind
‘Waarom krijgen kinderen die heel slim zijn of die extra zorg nodig hebben zoveel aandacht? Dat kost kapitalen. De school schaft allerlei extra leermaterialen aan, er worden speciale groepjes voor in het leven geroepen en de juf of meester geeft ze wel heel vaak extra aandacht. Gaat er niet veel te veel tijd en geld naar deze groepen ‘zorgkinderen’? Mijn kind is toch ook bijzonder. Mijn kind heeft toch ook recht op aandacht? Net als al die andere ‘gewone’ kinderen. Ze zijn blijkbaar niet bijzonder genoeg. Voor mijn kind geen levelwerk! Voor mijn kind geen extra aandacht bij rekenen of taal. Ook gewone, gemiddelde kinderen hebben daar toch baat bij!’
Lees verderHerman Langhorst
Delen is het nieuwe leren
Je eigen klas, de deur is dicht, de leerlingen leren. Natuurlijk, er is nóg iemand die leert: jij. Als onderwijsprofessional evalueer je je ervaringen en wil je aan de slag met nieuwe uitdagingen. Maar daar kun je altijd een cursus, opleiding of studiedag voor volgen, toch?
Lees verderErno Mijland
Over register en respect gesproken
Het gaat goed met het Schoolleidersregister. Al meer dan een derde van de schoolleiders heeft zich ingeschreven. Dat komt niet alleen omdat inschrijven verplicht is. Hoewel dat uiteraard wel helpt. Zonder die verplichting zou misschien hetzelfde gebeurd zijn als bij het Lerarenregister: het gros van de leraren vindt het een goed idee, maar slechts een klein deel meldt zich ook daadwerkelijk aan. Dan schiet zo’n register zijn doel voorbij.
Lees verderUrsie Lambrechts
Wie wil er op de eerste plaats?
De kerntaak van het onderwijs is gericht op leren. Het resultaat van dat leerproces vertaalt zich in prestaties. Door accentverschuivingen zijn we ons steeds meer gaan richten op het kwalificeren van prestaties. Op een succesvolle school leveren leerlingen hoge prestaties. Maar waar is nu de begaafde leerling met zijn leerkracht in dit verhaal?
Lees verderEleonoor van Gerven