Professionalisering
Leraren op bezoek in Lesbos
Leraren op bezoek in Lesbos

‘Wat komen jullie hier doen?’ hoor ik zachtjes achter me. ‘We zijn leraren uit Nederland en wij geven les aan kinderen uit Syrië, zoals jij’ zeg ik tegen een prachtig meisje. ‘Ik kom niet uit Syrië, ik ben Irakees, ik ben 11 jaar en ik wil ook naar school’ klinkt het helder terwijl ze een staart maakt van haar lange haren.

Dit was onze eerste ontmoeting met Douha op Lesbos. Eind september bezochten we dit Griekse eiland met een groep leraren uit het po en vo. Lesbos heeft in 2015/2016 meer dan 700.000 vluchtelingen ontvangen op hun weg door Europa. Het doel van de studiereis was om kennis en ervaring op te doen over de ervaringen van vluchtelingkinderen en over de opzet van vluchtelingonderwijs in Griekenland. Dit ondersteunt leraren in hun dagelijkse lespraktijk voor nieuwkomers in Nederland. 

Lees verderHélène van Oudheusden
Faciliteer leren met een optimale blend
Faciliteer leren met een optimale blend

In het onderwijs faciliteren steeds meer scholen en besturen het leren van leerkrachten met een mix van bijeenkomsten en e-learning. Dit biedt een aantal didactische en organisatorische voordelen. Bijkomend voordeel is dat met een schoolabonnement op een e-learningacademie op een voordelige manier een groot aanbod van cursussen beschikbaar is. Leerkrachten kunnen dan op elk gewenst moment zelf een passende keuze maken uit het aanbod.

In deze advertorial wordt de Leidraad structurele onderwijsverbetering besproken.

Lees verderKlaas Bellinga
Poster Komen tot leren
Poster Komen tot leren

In het artikel 'Leerkrachten met impact' (november 2017, rubriek professionalisering) wordt een model gepresenteerd over 'Komen tot leren'.

U kunt de poster van dit model hier downloaden.

Lees het bijbehorende artikel op https://www.pomanagement.nl/whitepaper/349/ 

Lees verderRedactie PO Management
Leerkrachten met impact
Leerkrachten met impact

Schoolleiders hebben de belangrijke rol leerkrachten te stimuleren de gegeven professionele ruimte te gebruiken om hun lesgeven voortdurend te verbeteren. In dit artikel wordt een model voor 'Komen tot leren' gepresenteerd.

 

Lees verderRedactie PO Management
TALIS: Schoolleiders en leraren maken het verschil
TALIS: Schoolleiders en leraren maken het verschil

Elke vijf jaar wordt het grootschalige Teaching and Learning International Survey (Talis) uitgevoerd in tientallen landen door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Nederland doet in 2018 voor de eerste keer mee aan Talis met het basisonderwijs (groepen 3 t/m 8) en voor de derde keer met de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

In dit artikel worden uitkomsten uit het TALIS onderzoek van 2013 besproken.

Lees verderEva van der Boom
Effectief teamleren
Effectief teamleren

Leerkrachten leren – en werken – nog veel alleen. Veel leerkrachten willen graag leren van en met collega’s, maar vaak is er onvoldoende tijd en ruimte om hier structureel in te investeren. Effectief teamleren vraagt om kennis, inzicht én een actieve rol van de schoolleider.

Lees verderElvira van Tilburg
Thinking for Learning
Thinking for Learning

Wat hebben leerlingen nu en in de toekomst nodig om succesvol te zijn? Hoe kan het onderwijs daar een belangrijke bijdrage aan leveren? Op deze twee vragen geeft het onderwijsconcept Thinking for Learning het antwoord. Niet het veelvoud aan feitenkennis staat daarbij centraal, maar juist de wil en de vaardigheid om deze kennis te duiden en opnieuw te gebruiken.

Lees verderFrank Stienissen
Professor John Hattie
Professor John Hattie

Het is dat John Hattie niet meer zo piepjong is en absoluut geen sterallures heeft, anders zou je bijna denken dat hij een popster is. Tijdens een wekenlange tournee door Europa deed hij in november ook ons land aan. Voor de derde keer haalden partners Bazalt, HCO, RPCZ en OnderwijsAdvies Hattie naar Nederland voor een meerdaags, drukbezocht congres. Zijn ideeën over ‘leren zichtbaar maken’ – visible learning – vinden op steeds meer plekken bijval.

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Cadenza Highschool
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!