PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Vliegende start voor schoolleiders
Vliegende start voor schoolleiders

Op veel basisscholen vindt momenteel een wisseling van de wacht plaats. Veel directeuren gaan binnenkort met pensioen en worden als het goed is opgevolgd door  nieuw talent. Hoe sla je je als startende schoolleider door die spannende, complexe én mooie beginperiode heen? En wat kan AVS voor de start van je onderwijscarrière betekenen?

Lees verderRedactie PO Management
10 werkzame principes PLG
10 werkzame principes PLG

We weten allemaal dat innovatie en professionele ontwikkeling sterk met elkaar samenhangen. En dat geldt natuurlijk ook voor scholen. Maar wat zijn nu op praktijk en onderzoek gebaseerde werkzame principes voor succesvol leren en ontwikkelen? Dit artikel beschrijft deze principes en geeft praktische voorbeelden voor elk onderdeel. Daarnaast wordt in dit artikel ook beschreven hoe je in een schoolorganisatie veranderingen vormgeeft en welke verschijningsvorm een vraagstuk kan hebben. Ten slotte wordt aangegeven in welke cultuur een verandering plaatsvindt.

Lees verderMachiel Karels en Kees Ritmeester
Training 'Leren zichtbaar maken' vernieuwd
Training 'Leren zichtbaar maken' vernieuwd

Vijftien jaar geleden lanceerde John Hattie zijn baanbrekende boek Leren zichtbaar maken (LZM). In maart 2023 verscheen de opvolger, met nieuwe inzichten. Reden voor de Bazalt Groep om de LZM-trainingen bij te werken met deze nieuwe informatie.

Lees verderRedactie PO Management
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)

Werken aan een leercultuur - Een lerende school is in staat kennis te ontwikkelen of verbeteren en nieuwe vraagstukken op te lossen. Het team herkent én herstelt zaken die het leren (van de leerlingen) remmen of belemmeren. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan zo’n lerende school. Het model geeft inzicht in hoe je een school kunt ontwikkelen tot een lerende organisatie. In het eerste artikel over het Ontwikkelhuis introduceerde adviseur Leren & Ontwikkelen Karla Okken het Ontwikkelhuis en besprak ze het fundament van het Ontwikkelhuis: de leerstructuur. In dit tweede artikel gaat ze dieper in op de twee andere lagen: het leervermogen en de leercultuur.

Lees verderKarla Okken
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)

Het fundament - Het idee dat organisaties kunnen leren is niet nieuw en ontstond al in de jaren 70. De gedachte is dat je door tot nieuwe inzichten te komen, producten, processen en diensten kunt verbeteren of vernieuwen. Het bouwen aan zo’n lerende organisatie is meer dan nascholing organiseren. Het leren is een continu proces als natuurlijk onderdeel van je werk. Het leren wordt dan ervaren als ‘erbinnen’ en niet als ‘ernaast’. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan een lerende school.

 

Lees verderKarla Okken
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Het schoolleiderschap is nogal een eenzaam beroep, hoor je wel eens. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie zijn school runt op basis van gespreid leiderschap komt van zijn eiland af en maakt optimaal profijt van alle kennis en kunde binnen het team. Zowel in de school als de stichting waar deze deel van uitmaakt. Hoe zet je gespreid leiderschap in en wat betekent dit voor jouw rol als schoolleider of bestuurder? Brigit van Rossum, docent aan de AVS Academie, helpt je op weg.

Lees verderRedactie PO Management
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?

Mindset, leervoorkeuren en vergroten van je leervermogen. Bezig zijn met het leren van anderen is ons vak, maar hoe vaak houden we ons bezig met hoe we zelf leren?

Een leven lang leren hoort bij ons vak. Een goed fundament voor een leven lang leren ligt in het begrijpen hoe je leert. Inzicht in het eigen leren helpt om grip te krijgen op en sturing te kunnen geven aan je eigen leren. Door te investeren in bewustwording van het eigen leren creëer je beweging en groeikansen voor jezelf.

Lees verderKarla Okken
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren

Op school bereiden we kinderen voor op de toekomst. We leren ze lezen, schrijven en rekenen aangevuld met de nodige vakkennis. Daarnaast bereiden we leerlingen voor op de digitale toekomst: we leren ze veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van de digitale toepassingen die op dit moment beschikbaar zijn. Daarom is digitale geletterdheid een van de vakgebieden in het ‘Curriculum voor de toekomst’.

Het ICT-fundament, beveiliging, sturing (governance) en privacy

Digitaal blijven groeien en verbeteren doe je voor de leerlingen van vandaag én morgen. Om dat goed te doen heb je een veilig en toekomstgericht technologisch fundament nodig. In dit artikel laten we zien hoe je daar (als schoolleider) de regie op pakt.

 

Lees verderLaura - Greg - Sabine

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!