PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Leergang Bestuurlijk leiderschap
Leergang Bestuurlijk leiderschap

Als een sprong in het diepe. Zo voelt het vaak als je als beginnend bestuurder je eerste stappen in het onderwijs zet. Spannend, een beetje eng ook wel. Maar vooral ontzettend leuk. In de leergang Bestuurlijk leiderschap in primair en voortgezet onderwijs leer je hoe je je als beginnend bestuurder ontpopt tot leider vol zelfvertrouwen.

Lees verderRedactie PO Management
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2

In de 21e eeuw zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat leraren gekwalificeerd zijn om technologie op de meest effectieve wijze in te zetten: welke technologie zet je wanneer in en met welke didactiek? Onderzoek van Kennisnet (2017) laat echter zien dat er een groot verschil is tussen de ICT-ambitie van het bestuur en schoolleiders en de werkelijkheid van de leraar. Leraren verschillen sterk in het gebruik van ICT-toepassingen en in hun bekwaamheid op dit gebied. Herkenbaar?

De professionele leer- en werkgemeenschap (PLG)

Zo doe je dat en dit heb je nodig

Lees verderLaura - Greg - Sabine
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1

Als schoolleider werk je continu aan duurzaam beter onderwijs. Je maakt een plan, stelt de ontwikkeldoelen vast en gaat samen met je team aan de slag. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van het onderwijs voor het grootste deel bepaald door wat de leraar doet in de klas. In welke mate heb jij daar invloed op?

De schoolleider als facilitator voor leren van en met elkaar

 

Lees verderLaura - Greg - Sabine
Reflectie op vijf lerende gewoonten
Reflectie op vijf lerende gewoonten

Dit is de bijlage bij het artikel De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren van Machiel Karels en Gerard Bel van Wij-Leren.nl in PO Management nummer 17, november 2021.

Met deze vragenlijst kun je reflecteren op je persoonlijke vijf lerende gewoonten.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
Blijven werken = blijven bijscholen
Blijven werken = blijven bijscholen

Een baan voor het leven: das war einmal… Wie nu geboren wordt, heeft een grote kans ouder dan honderd jaar te worden en zal daarvan zeker vijftig jaar werken, hoogstwaarschijnlijk in verschillende banen. Hoe bereiden we ons daarop voor? Prof. dr. Nick van Dam: ‘Door ons te blijven ontwikkelen, ons hele leven lang.’

Lees verderRedactie PO Management
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs

Met het Nationaal Programma Onderwijs wordt in twee en een half jaar tijd € 8,5 miljard extra geïnvesteerd in het onderwijs om verdere vertraging en achterstanden van leerlingen te voorkomen en om opgelopen vertraging en achterstanden waar mogelijk zo snel mogelijk in te halen. Daarbij horen maatregelen om ervoor te zorgen dat interventies duurzaam effect hebben. In dit artikel zetten we mogelijke interventies op een rij en zoomen we in op het effect van professionalisering van leraren.

Leraarprofessionalisering behoort, samen met een-op-eenbegeleiding en peer tutoring, tot de meest effectieve interventies om leerachterstanden tegen te gaan. Dit resulteert ook in een langetermijneffect omdat de basiskwaliteit van het reguliere onderwijs verbetert, voor alle leerlingen.

Lees verderRedactie PO Management
De PDCA-cyclus van nascholing
De PDCA-cyclus van nascholing

‘Scholen waar ik een hoge kwaliteit van onderwijs waarneem, zijn vaak ook scholen waar leraren, samen met schoolleiders en bestuurders, gericht zijn op continu verbeteren. Er wordt, vaak op teamniveau, actief gestuurd op kwaliteit, gekoppeld aan het strategisch HRM-beleid en het financiële beleid. Ik zie en spreek op deze scholen leraren die met plezier werken en weinig last ervaren van een te hoge werkdruk’, schrijft Jeannette Wolleswinkel op de weblog van de Inspectie van het Onderwijs. In dit artikel laten we zien hoe u door de koppeling van beleidsdoelen aan nascholing kunt werken aan onderwijs van hoge kwaliteit.

Lees verderRedactie PO Management
Verschillen zien en waarderen
Verschillen zien en waarderen

MASTER PASSEND MEESTERSCHAP LEIDT OP TOT INCLUSIEVE LERAAR

Tegemoetkomen aan leerlingen met verschillende achtergronden en mogelijkheden. Dat wil iedere leraar. Maar is dat een kwestie van technische en didactische skills of gaat het eerder om een houding? De nieuwe master Passend Meesterschap richt zich op professionals die de verschillen in hun klas willen zien, waarderen en benutten. Vier leraren over het ontwikkelen van een ‘inclusieve mindset’.

  • Jorres Claessens (eerstejaarstudent): "Doordat je jezelf beter leert kennen, ga je kinderen ook anders zien."
  • Imke Houben (tweedejaarsstudent): "Ik zie de verschillen tussen kinderen meer, waardeer ze en kan er ook meer mee."
  • Ellen van den Beekmortel (tweedejaarsstudent): "Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik invul wat ik denk te zien."
  • Christel Rijpkema (tweedejaarsstudent): "De laatste tijd gun ik mezelf meer ruimte voor pedagogisch handelen."

 

Lees verderSabine Kokee

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!