Columns

In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.

Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.

Columnoverzicht
Ook leraren verdienen een register
Ook leraren verdienen een register

Kom, laten we eens een klein uitstapje maken. Heeft u de debatten en de discussies over het Lerarenregister ook gevolgd de laatste tijd? Een groep leraren sputterde flink tegen, maar een ruime meerderheid in de Eerste Kamer stemde voor deze wet. 


Lees verderUrsie Lambrechts

Doorgepolderd
Doorgepolderd

Heeft u wel eens van ‘Het Wonder van Londen’ gehoord? In amper 15 jaar tijd hebben de slechtst presterende scholen van Engeland een ware metamorfose ondergaan. Ze zijn omgetoverd tot juweeltjes. Een ontwikkeling die niemand voor mogelijk had gehouden. In 2002 haalde slechts 22 procent van de arme leerlingen in Londen het voor hogere vervolgopleidingen vereiste diploma. In 2013 was dat bijna 50 procent. Buiten Londen steeg dezelfde groep van 17 procent naar bijna 26 procent. Een schril contrast toch? Het Wonder van Londen laat volgens de Nottingham Trent University zien dat het onderwijs in de achterstandswijken net zo goed is – en eigenlijk natuurlijk veel beter, naar toegevoegde waarde gemeten – dan op de elitescholen in de welvarende wijken. 


Lees verderFrank Stienissen

Uit eigen beweging de afwas doen
Uit eigen beweging de afwas doen

Ik moet een jaar of tien geweest zijn. Mijn ouders gingen in die tijd nog wel eens ‘uit rijden’ op zondagmiddag. Niet om ergens naartoe te gaan, maar gewoon om een stukje te rijden. Gelukkig hoefde ik niet meer mee en had het rijk voor mij alleen. Op een van die zondagen besloot ik spontaan om de afwas te doen. Met veel plezier en vol verwachting uitkijkend naar de reactie van mij ouders deed ik de afwas. Mijn moeder was blij verrast toen ze thuiskwam.

De week erna gingen mijn ouders weer ‘uit rijden’, maar deze keer gaf m’n moeder mij de suggestie mee om de afwas weer even te doen. Ik heb de afwas gedaan, maar de lol was er in één klap helemaal vanaf. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel snapt en herkent. Wat geeft het een energie om zelf keuzes te mogen maken en wat maken wij hier in het onderwijs weinig gebruik van.


Lees verderHerman Langhorst

Samenwerken!
Samenwerken!

Onlangs las ik een artikel van Rob Martens in OnderwijsInnovatie : ‘Docentprofessionalisering is een ijsberg’ (Onderwijsinnovatie, nr. 1, maart 2017, pp. 11-13). Martens is wetenschappelijk directeur bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo), hoogleraar aan de Open Universiteit en programmaleider van het Welteninstituut OU.

Martens constateert dat het Lerarenregister geen zin heeft als leraren weinig vertrouwen hebben in nut en noodzaak ervan en het ervaren als werkdrukverhogend. Hij stelt dat docenten voor het grootste deel leren door informeel leren op de werkvloer. Het deel van de ijsberg dat onder water zit. Martens suggereert daarbij een hoge kwaliteit van dit informele leren.


Lees verderKlaas Bellinga

De zelfrijdende school
De zelfrijdende school

Hij komt eraan hoor: de zelfrijdende school. Tien, vijftien jaar... dan is het zover. De Googles en de Tesla’s van deze wereld stoppen er al hun energie, kennis en geld in. Net als de Snappets en de Gynzy’s.

Het gaat allemaal razendsnel. Op een aantal aspecten maakt de concept-zelfrijdende school nu al minder fouten dan de traditionele school. De impact van deze ontwikkeling kunnen we ons maar nauwelijks voorstellen. Een ding is zeker: de overheid zal nieuwe wetten moeten maken. Ook de infrastructuur zal moeten worden aangepast.


Lees verderErno Mijland

Ook leraren verdienen een register
Ook leraren verdienen een register

Kom, laten we eens een klein uitstapje maken. Heeft u de debatten en de discussies over het Lerarenregister ook gevolgd de laatste tijd? Een groep leraren sputterde flink tegen, maar een ruime meerderheid in de Eerste Kamer stemde voor deze wet.


Lees verderUrsie Lambrechts

Geen schouderklopje, maar een subtiel tikje
Geen schouderklopje, maar een subtiel tikje

Erno Mijland schrijft en spreekt over onderwijs en leren, technologie, digitale didactiek, gamen en gamification, creatief denken, talent en loopbaan.


Lees verderErno Mijland

Bent u een echte chief?
Bent u een echte chief?

‘We hebben Harry gevonden. Harry staat symbool voor het andere standpunt, het andere geluid, de andere mening, de andere blik. Met daarbij de wens dat we de minderheidsstem, de afwijkende mening, verwelkomen in plaats van wegduwen’, schrijft de Academie voor Organisatiecultuur op haar website. 


Lees verderFrank Stienissen

Sterkere positie schoolleider
Sterkere positie schoolleider

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde en inspirerende Nationale Schoolleiders Top (NST) op 8 oktober. Vanuit de gezamenlijke ambitie voor beter onderwijs waren ruim 500 schoolleiders en tientallen CEO’s bij elkaar. Aan de ongeveer 70 ronde tafels ontstond een levendige discussie. Door te sparren met topmanagers van bijvoorbeeld Philips, KLM, Microsoft, ING, Bol.com en McKinsey, konden persoonlijke dromen en ambities worden uitgewisseld en kwam het onderwerp persoonlijk leiderschap prominent aan bod.


Lees verderUrsie Lambrechts

Bent u er klaar voor om samen te leren?
Bent u er klaar voor om samen te leren?

We weten het onderhand allemaal: het vakmanschap van de leerkracht bepaalt voor 67% de kwaliteit van het onderwijs (Wat werkt op school, Robert J. Marzano, Bazalt). Het is dan ook logisch dat de nascholingscriteria van het Lerarenregister en de bekwaamheidseisen in de cao zich richten op de vakinhoudelijke, (vak)didactische en pedagogische bekwaamheid van de leerkracht. En dus op het primaire proces ofwel het leren van leerlingen. Maar wat zijn de beste mogelijkheden voor leerkrachten om hun vaardigheden te blijven ontwikkelen? En wat sorteert dan het meeste effect?


Lees verderKlaas Bellinga

Het kind centraal, of toch niet?
Het kind centraal, of toch niet?

‘Het kind centraal’ is waarschijnlijk het meest gekozen motto voor scholen en besturen in het basisonderwijs. Na een korte zoektocht op internet kwam ik erachter dat ook heel wat zorgverleners en kinderopvanginstellingen het kind centraal hebben staan. Voor ouders natuurlijk een geruststellende gedachte, maar wat komt er in de praktijk van terecht?


Lees verderHerman Langhorst

Dromen
Dromen

Toen de Partij van de Arbeid onlangs 70 jaar bestond, sprak partijleider Diederik Samsom tijdens zijn congresrede over het onderwijs als ‘de belangrijkste investering die de overheid kan doen’. Een politiek correct statement, dacht ik, daar valt weinig aan te verliezen of te winnen. Gelukkig werd het ras beter, toen hij met veel emotie de Rotterdamse schoolleider Eric van ’t Zelfde aanhaalde. Van ’t Zelfde was de man die hem liet dromen.


Lees verderFrank Stienissen

Gelukkig is het land...
Gelukkig is het land...

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat alle scholen van mijn bestuur zich op fietsafstand van mijn werkplek bevinden. Regelmatig pak ik de fiets en bezoek ik een van de scholen. Natuurlijk heb ik altijd wel een bestuurlijke reden, maar ik doe het ook om het contact met de werkvloer niet te verliezen. En met de werkvloer bedoel ik niet alleen de directeuren en de leerkrachten, maar ook de kinderen. 


Lees verderHerman Langhorst

E-learning werkt niet
E-learning werkt niet

Tijdens presentaties over de invoering van e-learningacademies voor de professionalisering van leraren tref ik vaak mensen met veel scepsis en vooroordelen. Er wordt bij voorbaat al geroepen: “E-learning werkt niet.”


Lees verderKlaas Bellinga

Onbekend maakt onbemind?
Onbekend maakt onbemind?

Eerst maar even de data, dat zijn jullie inmiddels van mij gewend. Ruim 7.500 schoolleiders hebben zich ingeschreven en hiervan heeft ongeveer de helft zich al volwaardig geregistreerd. Mooie cijfers, toch! En natuurlijk zullen we er alles aan doen om ook zo snel mogelijk de laatste groep – zij die de kat uit de boom hebben gekeken of gewoon niet zo enthousiast waren – aan boord te krijgen. Gelukkig hoeven we ons anno 2016 niet meer uitgebreid te verdedigen. Je kunt rustig stellen dat ingeschreven en geregistreerd zijn de norm is geworden. Met die snelle inburgering zijn we heel blij.


Lees verderUrsie Lambrechts

Een stralende school met een aantrekkelijk gebouw!
Een stralende school met een aantrekkelijk gebouw!

Een aantal zaken ligt voor de hand wanneer we het hebben over een aantrekkelijk gebouw. Een gebouw dat netjes in de fris ogende verf zit, opgeruimd en fris is, ruim van opzet is, oogt al snel aantrekkelijk en zorgt voor een prettig, open gevoel bij ouders. Daarnaast geven wij hier drie aandachtspunten waar u specifiek richting ouders op kunt letten.


Lees verderSandra van der Bolt

Duurzaamheid en wildplassen
Duurzaamheid en wildplassen

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van een ambtenaar waarin hij, op verzoek van de gemeenteraad, vroeg of wij aandacht wilden gaan besteden aan ‘wildplassen’. We mochten zelf kiezen bij welk vak: gezond gedrag, burgerschap, biologie of bijvoorbeeld kanjertrainingen, maar het zou toch wel fijn zijn als de leerkrachten hier aandacht aan zouden willen besteden.


Lees verderHerman Langhorst

Instructieonafhankelijk? Weg ermee!
Instructieonafhankelijk? Weg ermee!

Soms lees je een woord waardoor je in één keer begrijpt hoe misverstanden de wereld in komen. Dergelijke woorden representeren een kortzichtigheid die mij boos maakt! De bedenkers van zo’n woord hebben geen idee hoe verstrekkend de gevolgen voor een leerling kunnen zijn.


Lees verderEleonoor van Gerven

Denk, durf, doe
Denk, durf, doe

De leerstof bestaat vaak uit een geïsoleerd begrip, dat in één bepaalde vorm wordt aangereikt. Je geheugen werkt echter met beeld, geluid, geur, smaak, aanraking, ruimtelijk inzicht, emotie, taal, structuren en verbanden. Door deze capaciteiten van je geheugen optimaal te gebruiken kun je de stof beter onthouden. Dit lees ik in een beschrijving over het activeren van je geheugen. Mee eens. Als een leraar me boeide, dan bleek ik over een fabelachtig geheugen te beschikken, als iets of iemand me niet boeit, dan lijkt datzelfde geheugen een vergiet met grote gaten. 


Lees verderFrank Stienissen

E-learning: het draait om didactiek
E-learning: het draait om didactiek

E-learning maakt het mogelijk om uitdagende leeromgevingen te creëren. Bijvoorbeeld in de klas waar het de toepassing van passend onderwijs ondersteunt, of bij professionalisering van leerkrachten waarbij zij zelf hun moment kunnen kiezen waarop ze zich willen scholen. Een overzicht van de voor- en nadelen van e-learning vindt u op mijn website e-learningmaken.nl. 


Lees verderKlaas Bellinga

Twinkelende ogen
Twinkelende ogen

Het hondje van Pavlov kwijlt er lustig op los in onderwijsland bij dreigende tekorten op de toekomstige arbeidsmarkt. Te weinig ict’ers, te weinig techneuten? Dan vullen we de kinderhoofdjes toch met meer ict en techniek. En tuut, tuut, daar zijn ze al… de leskisten en karrenvrachten lesbrieven.


Lees verderErno Mijland

Het register groeit en bloeit
Het register groeit en bloeit

De goed-nieuws-show blijft doorgaan. Ruim 7000 schoolleiders hebben zich inmiddels ingeschreven. Daarvan zijn er al 3000 volwaardig geregistreerd. Een mooi aantal, vinden wij. Dit proces moet op 1 januari 2018 afgerond zijn, maar we liggen prima op schema. Iedereen ziet nu dat het register niet zomaar iets is dat wel weer overwaait. Het register heeft – hoe jong ook – al een vaste plek verworven. 


Lees verderUrsie Lambrechts

Help ik kom nauwelijks meer toe aan mijn werk!
Help ik kom nauwelijks meer toe aan mijn werk!

7 Tips voor een Sociaal en Veilige start

Een paar jaar geleden werd ik benaderd door een directeur vanwege de hoeveelheid leerlingen met gedragsproblemen binnen zijn school. Hij kwam nauwelijks meer aan zijn werk toe. We spraken een teamtraject af en we startten een dag voor de start van het nieuwe schooljaar met een studiedag. 


Lees verderJelly Bijlsma

Ambassadeurschap in de wijk
Ambassadeurschap in de wijk

Soms komen wij op een school waar ouders die een school gaan kiezen niet van weten dat de school bestaat. De school heeft een ligging die buiten de ‘natuurlijke gang’ van veel ouders, of de school is niet goed zichtbaar in de wijk. Wat vaker voorkomt, is dat kiezende ouders wel weten dat de school bestaat, maar vanuit het beeld dat zij hebben over de school, op voorhand niet voor de school zullen kiezen. Bij beide scenario’s is de school geen optie voor de kiezende ouder.


Lees verderSandra van der Bolt

Weet wat u wilt
Weet wat u wilt

Grote uitvinders zijn niet groot geworden door te denken dat iets niet zou kunnen, maar altijd door te denken dat iets wél moet kunnen.


Lees verderTheo Wildeboer

Delegeer met verstand
Delegeer met verstand

Heeft u collega’s in uw team die altijd hun zaakjes op orde hebben? Die gestructureerd en doelgericht werken en ‘dragen in plaats van klagen’? Heerlijk toch? 


Lees verderTheo Wildeboer

De kracht van consequenties
De kracht van consequenties

Afgelopen week las ik een artikel over ‘Organisatie en Gedragsverandering. Ik las: “Medewerkers weten meestal best wel wat goed voor ze is. Of voor het bedrijf. Zich ernaar gedragen is een ander verhaal”! Herken je dat? Niet bij jezelf natuurlijk, maar bij je collega’s…!?


Lees verderJelly Bijlsma

Nooit meer uitstellen
Nooit meer uitstellen

Is er een ‘truc’ die ervoor zorgt dat u als leidinggevende uitstelgedrag van collega’s aan banden legt? 


Lees verderTheo Wildeboer

Met het mes op tafel
Met het mes op tafel

Kent u het spelletjesprogramma Met het mes op tafel van Omroep Max? Het is een soort Triviant voor volwassenen. Per ronde vier vragen en de deelnemers zetten echte eurobiljetten in. Lange tijd heeft Joost Prinsen dit programma gepresenteerd, maar nu neemt journaallezer Herman van der Zandt even de honneurs waar, omdat Prinsen vanwege familieomstandigheden uit de running is.


Lees verderFrank Stienissen

Volop in beweging
Volop in beweging

Het gaat goed met het schoolleidersregister. Meer dan 6600 mensen hebben zich ingeschreven en daarvan zijn er inmiddels meer dan 2000 volwaardig geregistreerd als schoolleider. Zij mogen dus de titel Registerdirecteur Onderwijs (RDO) of Registeradjunct-directeur Onderwijs (RADO) achter hun naam zetten. En de rek is er nog niet uit, er zit nog steeds groei in. Top dus!


Lees verderUrsie Lambrechts

Passend onderwijs zonder plannen
Passend onderwijs zonder plannen

Een aantal jaren geleden zei professor Paul Frissen het volgende: “Tekortkomingen lijken we steeds minder te aanvaarden.We maken plannen, protocollen, lijsten, toezichtsystemen en arrangementen omdat er kennelijk een diep geloof is, als we het aan het papier hebben toevertrouwd, als we de regels hebben gestold, dat we dan klaar zijn voor de ramp, het risico en het leed.” Passend onderwijs lijkt wel het summum te worden van dit geloof. 


Lees verderHerman Langhorst

Alle vrekheid op een stokje
Alle vrekheid op een stokje

Een bekentenis: ik ben een vrek. Maar dan wel een van versie 2.0. Ik ben geen gierigaard die knorrig alle plezier uit het leven filtert. Integendeel. Een vrek 2.0 is ‘penny wise’ om af en toe lekker ‘pound foolish’ te kunnen zijn, is altijd op zoek naar slimme oplossingen en simpele alternatieven om tijd- en geldrovende complexiteit te elimineren. En maakt daarbij gebruik van het internet om tips te vinden én te delen.


Lees verderErno Mijland

De sticker voorbij
De sticker voorbij

In een snel tempo groeit het aantal scholen dat volgens het concept van handelingsgericht werken haar onderwijs vormgeeft. Met groepsplannen willen teams beter aansluiten op de educatieve behoeften van hun leerlingen. Dit gaat beslist niet zonder slag of stoot. Handelingsgericht werken vraagt namelijk wel iets van de leerkracht. 


Lees verderEleonoor van Gerven

Niet goed genoeg
Niet goed genoeg

Begaafde leerlingen mogen zich verheugen in een groeiende belangstelling. Daarbij is er niet alleen aandacht voor begaafde leerlingen in de midden- en bovenbouw, ook slimme kleuters komen meer en meer in beeld. Maar hoe krijgen we ze dan in beeld en wie wil je eigenlijk herkennen?


Lees verderEleonoor van Gerven

Als je 'm wil, dan kan je 'm krijge
Als je 'm wil, dan kan je 'm krijge

Een goede missie en visie, geen organisatie kan er zonder. Ik weet nog hoe deze begrippen binnendrongen binnen het onderwijs. In het begin was ik niet direct doordrongen van de noodzaak, totdat ik het verhaal hoorde over een Amerikaans diervoederbedrijf.


Lees verderHerman Langhorst

'Higher level'
'Higher level'

Gamification is het gebruiken van concepten uit de wereld van het gamen – zoals 'levels' – om je doelen te bereiken. Dat kan leren zijn, het bevorderen van gezond gedrag, een vlottere doorstroming van het verkeer... en beter worden als organisatie.


Lees verderErno Mijland

Leren van en met elkaar
Leren van en met elkaar

We kunnen wel stellen dat het goed gaat met het schoolleidersregister. Van de 8500 schoolleiders die Nederland kent, hebben zich er inmiddels ruim 6000 ingeschreven.

De laatste loodjes zullen het zwaarst zijn, dat weten we, je krijgt immers eerst de mensen mee die enthousiast en betrokken zijn, maar de oogst tot nu toe is veelbelovend te noemen. Ruim 1000 schoolleiders zijn inmiddels geregistreerd en daar komen elke maand 150 tot 200 mensen bij. Ook daar zijn we blij mee, want dat betekent dat veel mensen een volwaardige schoolleidersopleiding gevolgd hebben, dan wel dat ze via een assessment of een EVC-procedure (Erkennen van Verworven Competenties) kunnen aantonen dat ze voldoen aan de basiskwalificaties van de beroepsstandaard schoolleider.


Lees verderUrsie Lambrechts

Spiegelen
Spiegelen

Mark van der Werf is een hij-instromer, een zij-instromer dus, maar dan eentje van de masculiene soort. In zijn boek Meester Mark draait door beschrijft hij zijn opmerkelijke stap.


Lees verderFrank Stienissen

Motiveren? ‘Samen’ is het toverwoord!
Motiveren? ‘Samen’ is het toverwoord!

Uit Amerikaans onderzoek is bekend dat het gevoel van samenwerken een voorspeller is van betere motivatie, en meer specifiek voor intrinsieke motivatie. Maar ook al werken we  in teams met duidelijke teamdoelstellingen er werkt bijna niemand letterlijk ‘samen’. 


Lees verderSabine Kokee

De gelukkige directeur
De gelukkige directeur

Een goed leider zijn is niet gemakkelijk. Toch wordt het van elke directeur op school verwacht. Gandhi was een groot leider. Onbaatzuchtig, sterk, idealistisch. Van Nelson Mandela kunnen we dat ook zeggen. Beiden hebben grote offers gebracht, maar het resultaat mocht er zijn. Bill Gates zei bij het overlijden van Steve Jobs: ‘In termen van inspirerende leiders is Steve Jobs de beste die ik ooit heb ontmoet. Hij gelooft in goede producten en is in staat om dat te communiceren.’


Lees verderFrank Stienissen

Het model van Lobèl
Het model van Lobèl

Als iedereen rechtsaf gaat, dan heb ik vaak de onbedwingbare neiging linksaf te slaan. Dat obstinate gedrag kan ik maar heel moeilijk onderdrukken, ook al weet ik dan dat ik óf de verkeerde afslag neem, óf een roepende in de woestijn ben.

Tegenwoordig moeten alle onderwijskundige theorieën evidencebased zijn. En als ik weer een fantastische presentatie heb gekregen van een of andere hotemetoot, dan willen mijn gedachten nog wel eens afdwalen naar mijn eigen lagereschooltijd. 

 


Lees verderFrank Stienissen

Meesterlijk opleiden: de ene opleiding is de andere niet
Meesterlijk opleiden: de ene opleiding is de andere niet

Wat maakt een opleiding tot een goede opleiding? Ik hoop dat iedere opleider en ieder opleidingsinstituut deze vraag zichzelf iedere keer opnieuw stellen als zij een opleiding ontwikkelen. Daarbij mag het niet uitmaken of het om initiële of post-initiële opleidingen gaat.  Er zijn grote verschillen in de manier waarop opleidingen ontwikkeld worden. Die verschillen ontstaan niet alleen door de diversiteit in inhoudelijke kennis en vaardigheid van de docent-ontwikkelaar ten aanzien van het onderwerp van de opleiding. Ze ontstaan ook door de diversiteit van hun persoonlijke onderwijskundige expertise en visie op goed onderwijs.


Lees verderEleonoor van Gerven

Wat doet u eigenlijk?
Wat doet u eigenlijk?

Sinds kort mag ik mezelf Voorzitter van het College van Bestuur noemen. Toen ik nog gewoon algemeen directeur was, kreeg ik al vaak de vraag: ‘Staat u dan niet meer voor de klas?’ Een beetje beschaamd moest ik dan toegeven dat ik inderdaad niet meer voor de klas sta, tenminste niet structureel, voegde ik er meestal snel aan toe, om toch maar aan te geven dat ik het nog wel zou kunnen.


Lees verderHerman Langhorst

Vertrouwen
Vertrouwen

‘Het aanbieden van adaptief onderwijs kan niet los staan van het pedagogisch klimaat in de klas. De leerhouding van kinderen kan pas optimaal worden als er sprake is van een klimaat waarin sprake is van ondersteuning, uitdaging en vertrouwen. Vertrouwen is daarbij de basis van de samenwerking tussen leerkracht en kinderen en kinderen onderling.’

Dit fragment komt uit een boeiend artikel van onderwijskundige en methodeontwikkelaar Jos Cöp (zie: www.wij-leren.nl). En hoezeer ik adaptief onderwijs ook een warm hart toedraag – dat wordt de nieuwe revolutie in het onderwijs – wil ik nu alleen het woord ‘vertrouwen’ eruit lichten. Cöp schrijft: zonder vertrouwen is geen verbetering mogelijk. Een waar woord.

Cöp heeft het over de relatie leerling-leraar. Maar geldt dit ook niet voor de relatie leraar-directeur? 


Lees verderFrank Stienissen

We zien de dingen niet zoals ze zijn
We zien de dingen niet zoals ze zijn

Een cursist die al 13 jaar directeur was, kwam aan het eind van een training naar me toe en zei: “Jaap, deze cursus heeft mij een nieuwe mindset gegeven! Vroeger observeerde ik ook lessen. Dan zag ik de sfeer, hoe lekker er gewerkt werd. Nu denk ik, ik zag de dingen zoals ik zelf bén! Ik ben sfeergevoelig, daar let ik op. Maar nu besef ik dat ik naar de dingen moet kijken zoals ze zijn!” Dit was voor mij een geval van ‘mission accomplished’. Tijdens mijn trainingen leer ik directeuren de kunst van het auditeren. Dat vraagt bewust observeren, begrippen goed hanteren en interpreteren. Kijk naar lesdoelen, klassenmanagement, onderwijstijd, leertijd. Ik ben tevreden als mensen beseffen dat een ‘technische’ blik je helpt preciezere feedback te geven.


Lees verderJaap de Jonge

Makkelijke maaltijd
Makkelijke maaltijd

Goed verrijkingsonderwijs verzorgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als ik met leraren in gesprek ben, is dit een terugkerend onderwerp. De zoektocht naar passend onderwijs voor begaafde leerlingen wordt veelal aangepakt door een zoektocht te ondernemen naar geschikt lesmateriaal. Het is echter de vraag of de term ‘geschikt’ wel aan de juiste criteria wordt afgemeten.


Lees verderEleonoor van Gerven

Centrale verarming
Centrale verarming

Een ruit scheidt de buitenwereld van de binnenwereld en biedt tegelijkertijd de gelegenheid naar binnen én naar buiten te kijken. Goeroe tegen wil en dank Paul van Carglass zegt daar interessante dingen over. Zo adviseert hij het verschil tussen de temperatuur van de binnenwereld en die van buitenwereld niet te hoog te laten oplopen. Want dan wordt een sterretje een barst en verlies je het zicht.


Lees verderErno Mijland

Flitsende start
Flitsende start

We kunnen rustig spreken van een flitsende start. De 5000ste schoolleider die zich in het Schoolleidersregister PO heeft ingeschreven, hebben we onlangs in Den Bosch uitgebreid gevierd. Inmiddels zitten we al op 5500. Dat is zeker bijzonder, omdat we ons in de afgelopen negen maanden niet hebben gefocust op het verplichte karakter van het register.


Lees verderUrsie Lambrechts

De estafette van het leiderschap
De estafette van het leiderschap

Samen met mijn vrouw voed ik twee prachtige kinderen op. Laatst bracht ik ze naar school en zag ik ze enthousiast de school in rennen. Toen schoot me iets te binnen wat mij niet meer losliet: ‘Misschien zitten hier op school wel de toekomstige leiders van het land of de directeuren die onze ondernemingen gaan leiden over een paar jaar.’ Deze intrigerende gedachte heeft mij een aantal weken bezig gehouden.

In Nederland hebben we het volop over ‘duurzaam ondernemen’ en ‘global change’. We raken er steeds meer van overtuigd dat we de planeet moeten redden en de economie moeten veranderen. Alles moet sneller, beter en efficiënter. Groeien is het toverwoord en we geven elk product een keurmerk. Goede dingen en ik ben er een voorstander van! Het is belangrijk dat we een verschil maken in de wereld. Maar aan wat voor generatie dragen wij het over?


Lees verderRobbert Gorissen

Maatwerk voor het gemiddelde kind
Maatwerk voor het gemiddelde kind

‘Waarom krijgen kinderen die heel slim zijn of die extra zorg nodig hebben zoveel aandacht? Dat kost kapitalen. De school schaft allerlei extra leermaterialen aan, er worden speciale groepjes voor in het leven geroepen en de juf of meester geeft ze wel heel vaak extra aandacht. Gaat er niet veel te veel tijd en geld naar deze groepen ‘zorgkinderen’? Mijn kind is toch ook bijzonder. Mijn kind heeft toch ook recht op aandacht? Net als al die andere ‘gewone’ kinderen. Ze zijn blijkbaar niet bijzonder genoeg. Voor mijn kind geen levelwerk! Voor mijn kind geen extra aandacht bij rekenen of taal. Ook gewone, gemiddelde kinderen hebben daar toch baat bij!’


Lees verderHerman Langhorst

Delen is het nieuwe leren
Delen is het nieuwe leren

Je eigen klas, de deur is dicht, de leerlingen leren. Natuurlijk, er is nóg iemand die leert: jij. Als onderwijsprofessional evalueer je je ervaringen en wil je aan de slag met nieuwe uitdagingen. Maar daar kun je altijd een cursus, opleiding of studiedag voor volgen, toch?

 


Lees verderErno Mijland

Over register en respect gesproken
Over register en respect gesproken

Het gaat goed met het Schoolleidersregister. Al meer dan een derde van de schoolleiders heeft zich ingeschreven. Dat komt niet alleen omdat inschrijven verplicht is. Hoewel dat uiteraard wel helpt. Zonder die verplichting zou misschien hetzelfde gebeurd zijn als bij het Lerarenregister: het gros van de leraren vindt het een goed idee, maar slechts een klein deel meldt zich ook daadwerkelijk aan. Dan schiet zo’n register zijn doel voorbij.


Lees verderUrsie Lambrechts

Wie wil er op de eerste plaats?
Wie wil er op de eerste plaats?

De kerntaak van het onderwijs is gericht op leren. Het resultaat van dat leerproces vertaalt zich in prestaties. Door accentverschuivingen zijn we ons steeds meer gaan richten op het kwalificeren van prestaties. Op een succesvolle school leveren leerlingen hoge prestaties. Maar waar is nu de begaafde leerling met zijn leerkracht in dit verhaal?


Lees verderEleonoor van Gerven

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Educatiemaster
Cadenza Highschool
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!