PO Management

Open menu
Thema's

Columns

In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.

Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.

Continu leren? Zo doe je dat!
Continu leren? Zo doe je dat!

In veel schoolplannen vind je het terug: ‘Wij zijn een lerende organisatie’ of ‘We zetten in op continu leren’. Goed nieuws. Maar hoe zorg je er nu voor dat het geen papieren tijger is?


Lees verderKarla Okken

Bestaat het gemiddelde kind nog?
Bestaat het gemiddelde kind nog?

Tien jaar geleden maakte ik me nog druk over (het gebrek aan) aandacht voor het gemiddelde kind. Tegenwoordig vraag ik me weleens af of er nog gemiddelde kinderen zijn. Als je een gemiddeld groepsplan bekijkt, lijkt het wel of ieder kind iets bijzonders heeft. Nu was dat laatste natuurlijk altijd al zo. Voor iedere ouder is een kind speciaal. Maar ook voor een leerkracht is ieder kind speciaal. Als leerkracht ken je ieder kind en probeer je daar, zo goed en zo kwaad als dat soms gaat, op in te spelen en rekening mee te houden. Van de aai over de bol en het buiten spelen tot en met de lesprogramma's.


Lees verderHerman Langhorst

Tien jaar PO Management
Tien jaar PO Management

Toen ik nog op de lagere school zat – zo heette in mijn tijd de basisschool – leken de jaren voorbij te kruipen. Vooral de zomervakanties duurden voor mijn gevoel eindeloos, zeker als de vriendjes met wie ik het liefst speelde op vakantie waren en er niemand was om mee te voetballen. Kon ik de tijd maar versnellen! Nu ik oud(er) ben, is dat gevoel honderdtachtig graden gedraaid. Je knippert even met je ogen en je bent zo een decennium verder. Kon ik de tijd maar vertragen!


Lees verderMartin van Rooij

Als je niets verandert, is nascholing een last
Als je niets verandert, is nascholing een last

We hebben het immers al druk genoeg met de dingen die we doen! Er wordt te weinig gebruikgemaakt van de e-learning”, dat hoor ik af en toe van een klant. De vraag die ik dan stel is: “Wat heb je gedaan om nascholing met behulp van e-learning een succes te laten zijn? Zodat je écht kunt profiteren van de voordelen!” 

We kennen de voordelen van professionalisering wel, het is van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs. Het draagt bij aan de kennis en vaardigheden van leraren en ondersteunt het proces van continu verbeteren binnen schoolorganisaties.


Lees verderKlaas Bellinga

De les van de gepensioneerde inspecteur
De les van de gepensioneerde inspecteur

De meesten van ons kunnen zich de Schoolplaten voor de Vaderlandsche Geschiedenis van Johan Herman Isings nog wel herinneren. Kunstwerken waar kinderen wel uren bij konden wegdromen en waar je ook hele geschiedenislessen aan kon ophangen.


Lees verderHerman Langhorst

Een warm bad
Een warm bad

Waar moet je het over hebben als je elkaar jarenlang niet hebt gesproken? Met een beetje pech is een familiereünie een aaneenschakeling van ongemakkelijke momenten en pijnlijke stiltes. Toch maakte ik me geen zorgen. Sterker, naar de reünie van de familie van mijn moeders kant zag ik reikhalzend uit.


Lees verderMartin van Rooij

Digitaal onderwijs is toch ook gewoon onderwijs?
Digitaal onderwijs is toch ook gewoon onderwijs?

Digitalisering kan het onderwijs enorm verrijken, maar nooit de leraar vervangen. De afgelopen jaren was technologie een middel om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Nu is het tijd voor de integratie van digitale geletterdheid van leerlingen in het curriculum. Scholen staan vol met digitale middelen en toepassingen, maar een goede integratie van technologie in het dagelijks onderwijs is voor velen nog een zoektocht.


Lees verderLaura Walter-Goudsmit

Net als in de les
Net als in de les

In de Science Guide nieuwsbrief van 6 april jongstleden stelt Barend Last (Universiteit Maastricht) dat de toekomst van het onderwijs blended learning is. “Blended learning is een ontwerpvraagstuk, geen digitaliseringsslag”, zegt Last. Docenten klagen vaak dat studenten onvoorbereid naar de les komen en hun huiswerk niet hebben gemaakt. Door het studieproces van de studenten inzichtelijk te maken, kan de leerervaring versterkt worden. Deze conclusie kun je ook uitstekend toepassen als leidraad voor het inrichten van professionaliseringsactiviteiten in het primair onderwijs.


Lees verderKlaas Bellinga

40 jaar opbrengstgericht werken
40 jaar opbrengstgericht werken

Opbrengstgericht werken werd in 1981 in Nederland geïntroduceerd door minister Pais, ruim veertig jaar geleden. Veertig jaar ‘systematisch en doelgericht’ werken aan de verbetering van de opbrengsten, maar blijkbaar zijn we er nog niet. De resultaten met betrekking tot de basisvaardigheden schijnen te stagneren en te dalen. Dus wordt er een speerpunt van gemaakt en € 961 per leerling beschikbaar gesteld om scholen in staat te stellen hier iets aan te doen.


Lees verderHerman Langhorst

De leraar die je nooit vergeet
De leraar die je nooit vergeet

Hard bewijs heb ik niet, maar ik vermoed dat iedere onderwijsprofessional zich nog enkele namen van zijn eigen leraren (m/v) kan herinneren. Wie lesgeeft, heeft ooit in zijn leven ervaren hoe mooi onderwijs is. Een goede leerkracht is vaak van doorslaggevende betekenis voor de studierichting die iemand kiest en het beroep dat hij gaat uitoefenen.


Lees verderMartin van Rooij

Partners

Leuker.nu
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij leren
Inspirify
AVS
Van Rooij Communicatie
Maak je eigen onderwijsboek
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!