PO Management

Open menu
Thema's
Management
Spel & ontwikkelingsachterstanden
Spel & ontwikkelingsachterstanden

Door de coronabeperkingen is de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vertraagd.

Hoe lopen we die achterstand in? Met speeltoestellen van Yalp bijvoorbeeld. Dankzij de NPO-gelden zijn ze nu voor iedere school binnen handbereik.

Lees verderRedactie PO Management
Kindgesprekken op cbs De Boustien
Kindgesprekken op cbs De Boustien

Ons onderwijssysteem is er hoofdzakelijk op gericht kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Voor andere aspecten van leren is minder aandacht. Zijn ze daarom minder belangrijk? Zeker niet, de ‘brede ontwikkeling’ doet ertoe. CBS de Boustien in het Friese De Westereen ontwikkelde daarom een systematiek voor kindgesprekken die deze brede ontwikkeling in kaart brengen.

Lees verderRedactie PO Management
De schoolleider als architect
De schoolleider als architect

Hoe geef je als schoolleider vorm aan de leeromgeving voor leraren? Wat organiseer je en hoe zorg je voor een lerende cultuur? In dit artikel worden vijf lerende gewoonten beschreven die richtinggevend zijn voor het vorm geven aan een lerende cultuur in een schoolteam.

 

Leidinggeven aan veranderingen

In het vorige artikel over het gedrag van de schoolleider bij veranderingen wordt beschreven dat de schoolleider cultuurbouwer is. En dat succesvolle teams niet zozeer goed presteren door de kwaliteiten van de individuele teamleden, maar door de kwaliteit van hun samenwerking. Het is dus van belang om een cultuur te vormen waarin het leren van en met elkaar centraal staat.

Dit artikel is te lezen op https://www.pomanagement.nl/whitepaper/445/

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
Het Rijnlandse model
Het Rijnlandse model

Stichting Kerobei kiest voor vertrouwen, verbinding en vakmanschap. 

Als twee stichtingen fuseren dringt zich de vraag op: welk besturingsmodel gaan we hanteren? Boeie? Zeker! Bij Stichting Kerobei zweren ze bij het Rijnlandse model. ‘Leerkrachten halen meer voldoening uit hun werk en kinderen nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling.’

Kijk ook eens op www.Kerobei.nl 

Heeft jullie school of bestuur ook een mooie casus die andere schoolleiders of besturen kan inspireren? Stuur dan een mail met uitleg waarom we jullie verhaal zouden moeten plaatsen naar info@pomanagement.nl.

Lees verderRedactie PO Management
Een samenhangend plan
Een samenhangend plan

Er is momenteel volop dynamiek in het onderwijs. Scholensluitingen, leerachterstanden, geld in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs en de subsidieregeling ‘Schoolkracht’. Genoeg redenen om als schoolteam een pas op de plaats te maken en te reflecteren op de huidige dynamiek.

Een dergelijke reflectie resulteert in vier hoofdvragen:

  1. De twee perioden van scholensluiting en afstandsonderwijs. Welke inzichten hebben die ons opgeleverd?
  2. De discussie over ‘leerachterstand’ en mogelijke opgelopen vertraging. Welke positie nemen we daarbij in als schoolteam?
  3. Het Nationaal Programma Onderwijs waarmee 8,5 miljard euro naar de scholen toe komt. Hoe kijken we aan tegen de vraag om reparatie versus innovatie?
  4. De subsidieregeling ‘Schoolkracht’ waarvoor 4.700 scholen een plan hebben opgesteld en waarvan 95% is uitgeloot. Hoe gaan we dit plan alsnog uitvoeren in de huidige situatie?

In dit artikel bespreken we deze aanleidingen en brengen we ze met elkaar in verband middels een richtinggevend kader en een reflectie-instrument.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
'Leren anders organiseren' wint terrein
'Leren anders organiseren' wint terrein

Passend onderwijs, meer werkplezier.

Het Nederlandse basisonderwijs kraakt in zijn voegen. Steeds meer leerkrachten, schoolleiders en bestuurders voelen dat het anders kan en moet. Maar hoe dan? Door het leren anders te organiseren. Dan wordt het onderwijs echt passend en wordt lesgeven weer een heerlijk vak.

Lees verderRedactie PO Management
Ben jij al bezig met volgend jaar?
Ben jij al bezig met volgend jaar?

We hollen van hot naar haar, School open, school dicht. Coronamaatregelen afwachten, maatregelen treffen, ouders informeren en dan maar proberen zoveel mogelijk van de opgelopen onderwijsachterstand weg te werken. Heb jij al kans gezien om na te denken over het komende schooljaar? Zo ja, wat ga je veranderen?

Zo nee, waar ben je op dit moment dan vooral mee bezig? Wat heb je nodig om je over het komende schooljaar te buigen en wie (of wat) kan jou daarbij helpen? We vroegen het aan vier schoolleiders.

Lees verderSabine Kokee
Leidinggeven aan verandering
Leidinggeven aan verandering

Leidinggeven aan een school is ook leidinggeven aan veranderingen. Maar hoe geef je nu succesvol leiding aan een verandertraject? Wat doen succesvolle leiders precies?

Het onderwijs staat voor een grote transitie van leerstofgericht naar kindgericht onderwijs. De komende periode zal voor jou als schoolleider in het teken staan van deze transitie. Daarom is het belangrijk dat je als schoolleider goed weet hoe je succesvol leiding geeft aan deze verandering.

In dit artikel bespreken we de drie belangrijkste succesfactoren van goed leiderschap bij veranderingen: Persoonlijk leiderschap, regie en strategie en het bouwen aan een lerende cultuur.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!