Column header

Maatwerk voor het gemiddelde kind

Herkent u dit? Voert u de laatste tijd ook verhitte gesprekken hierover in de medezeggenschapsraad? Toen ik er voor het eerst mee geconfronteerd werd, dacht ik, misschien hebben ze wel een beetje gelijk. We besteden inderdaad best veel aandacht aan kinderen met dyslexie, rekenproblemen of bijvoorbeeld kinderen die er aan de bovenkant uitschieten.

Maar gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat deze veelgehoorde ‘oudergeluiden’ geen hout snijden. Ons onderwijs is immers helemaal toegespitst op het 'gemiddelde' kind. Onze methodes zijn erop afgestemd. Onze leerkrachten zijn ervoor opgeleid. Het hele systeem, ons hele onderwijs sluit naadloos bij deze gewone, gemiddelde leerlingen aan. Waar zijn ze nou jaloers op?

Ik heb zelf een kind dat aan de bovenkant zit, eentje die gemiddeld is en eentje die dyscalculie heeft. De laatste heeft daar vreselijk onder geleden. Ooit zei ze tegen mij: ‘Pap, ik zou ook graag een gewoon boek voor me hebben liggen, maar ik moet op de gang mijn eigen werk maken. En de juf was me nog vergeten ook, omdat ze het zo druk had.’ Haar verdriet was enorm. Dat gun je niemand. En ook op hoogbegaafde leerlingen hoef je absoluut niet jaloers te zijn. Hoe vaak komen ouders niet naar mij toe met de mededeling: ‘Gelukkig dat hij nu wat extra aandacht krijgt, dat hij in een aparte groep zit. Ik zie nu weer een totaal ander kind. Hij zit nu weer lekker in zijn vel. Daar rijd ik graag elke dag twintig kilometer voor heen en weer.’

Ouders van gemiddelde leerlingen mogen zich gelukkig prijzen. Hun kinderen hebben geen eigen leerlijn nodig. Deze kinderen worden niet vergeten omdat ze geen uitzonderingspositie innemen. Deze kinderen staan al in het middelpunt van de belangstelling. Voor hen geen passend onderwijs omdat het reguliere onderwijs hen als gegoten zit. Dat moest mij even van het hart.

Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga
Herman Langhorst, PCBO Meppel

Herman Langhorst is algemeen directeur van PCBO Meppel.

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!