PO Management

Open menu
Thema's
Kwaliteit
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit

Een audit roept vaak de associatie met beoordeling op. En dat element zit er natuurlijk in. Maar hoe mooi zou het zijn als een audit vooral op groei gericht is! Groei en ontwikkeling van alle betrokkenen in de school. Dit artikel beschrijft zo’n aanpak van waarderend oordelen, waarbij beoordeling en ontwikkeling geïntegreerd zijn.

Allereerst worden de ontwikkelingsgerichte uitgangspunten beschreven, gericht op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Daarna wordt de werkwijze van de audit uiteengezet. Het artikel sluit af met mogelijke toepassingen en manieren om met de conclusies en aanbevelingen van de audit om te gaan. Alle kijkwijzers en materialen zijn als download toegevoegd.

Lees verderMachiel Karels en Lidwien Kok
Opbrengstgericht werken in de onderbouw
Opbrengstgericht werken in de onderbouw

De meerwaarde van een gespecialiseerde ib'er jonge kind. De afgelopen jaren is het verhogen van leeropbrengsten een van de belangrijkste speerpunten in het onderwijs. De inspectie vraagt van scholen om óók te laten zien hoe zij in groep 1 en 2 aan opbrengsten werken. Dat is echt een aparte tak van sport. De praktische werkcyclus Opbrengstgericht werken in 4D biedt daarbij houvast, vertellen Peter Honcoop (clusterdirecteur bij Stichting PCPO Midden-Brabant) en Muriel Neger (bovenschoolse ib’er jonge kind).

Lees verderRedactie PO Management
Meer uitdaging & ontwikkeling op schoolplein
Meer uitdaging & ontwikkeling op schoolplein

Het is een veelgehoorde klacht onder basisschoolleerlingen: het schoolplein biedt onvoldoende uitdaging. Veel scholen willen wel een spannend schoolplein, maar ja: de financiën … Dat is veranderd door de NPO- gelden, want die mogen ook worden aangewend om een uitdagende speelomgeving op het schoolplein te realiseren. De Beekvliet en Parnassia benutten die mogelijkheid, tot vreugde van de leerlingen.

Lees verderRedactie PO Management
Grip op kwaliteit scholen
Grip op kwaliteit scholen

Sinds de introductie van keuzevrijheid in eindtoetsen kozen zo’n 2.400 Nederlandse basisscholen voor de IEP Eindtoets. Inmiddels volgen ook ruim 800 basisscholen de leerlingen met het IEP Leerlingvolgsysteem in leerjaar 3 t/m 8. IEP geeft de schoolleider inzicht in de kwaliteit van de eigen school, maar dat niet alleen. IEP laat ook de bestuurder zien hoe het staat met de kwaliteit van alle scholen binnen het bestuur. En dat is waardevol.

Lees verderRedactie PO Management
Zo zorg je voor gelijke kansen
Zo zorg je voor gelijke kansen

Ruim drie jaar geleden ging directeur Norine Meinster aan de slag bij obs Nelson Mandela. Opbrengstgericht werken in 4D (OGW 4D) was door de vorige intern begeleider al geïntroduceerd in de school. Ariette de Bruijn nam het OGW-stokje twee jaar geleden van haar over, onder begeleiding van de CED-Groep. De school behaalt indrukwekkende resultaten. Hoe bereiken ze die? Norine en Ariette vertellen over stevige pijlers, een bloeiende verbetercultuur en de route naar de beste kansen.

Van ambitie naar succes met opbrengstgericht werken

Lees verderRedactie PO Management
Kies de beste interventies voor jouw groep
Kies de beste interventies voor jouw groep

Als je kon kiezen uit twee interventies om de leerprestaties van je leerlingen te verbeteren, welke zou je dan kiezen: een goede interventie, of de aantoonbaar beste? Leren Zichtbaar Maken (LZM) helpt je de interventies te kiezen die het beste passen bij jouw groep.

Lees verderRedactie PO Management
Excellent onderwijs in de praktijk
Excellent onderwijs in de praktijk

'Elk kind centraal' is de basis van het onderwijs op obs de Mienskip in het Friese Buitenpost. Ongetwijfeld zel deze visie ook voor veel andere scholen het uitgangspunt zijn.

Maar hoe pak je dat dagelijks aan met alle verschillen in de klas?
Hoe laat ik mijn onderwijs aansluiten op wat de kinderen nodig hebben?
Wie doet er mee met de instructie?
Wie heeft meer begeleiding nodig?
Welke kinderen hebben uitdaging nodig Hoe ga ik om met al die niveauverschillen en verschillen in de onderwijsbehoeften? 

Vraagstukken waar leerkrachten in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben en wat veel leerkrachten toch wel lastig vinden.

Het differentiëren tijdens een les is een van de belangrijkste vaardigheden van een leerkracht. Oog hebben voor ieder kind en datgeen bieden wat hij/zij nodig heeft. Differentiatie is kenmerkend voor het onderwijs op de Mienskip, zelfs dusdanig dat de school sinds 2013 vanwege deze zorgstructuur het predicaat Excellent mag voeren.

Lees verderRedactie PO Management
Bestuursmodule IEP toont ontwikkelruimte
Bestuursmodule IEP toont ontwikkelruimte

Met de invoering van de Wet Eindtoetsing PO (2014/2015) kwam er ruimte voor marktpartijen voor eindtoetsen. Sindsdien is Bureau ICE, maker van IEP, bezig aan een indrukwekkende opmars. Naast de IEP Eindtoets voor groep 8 biedt het bureau het IEP Leerlingvolgsysteem voor groep 3 t/m 8, dat ook bestuurders waardevolle informatie geeft.

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!