Column header

Delen is het nieuwe leren

Een jaar of drie geleden zat ik eens aan het eind van een bovenschoolse studiedag aan tafel met een dito bestuurder. Laat ik hem, omdat het hier om een casebeschrijving gaat, Cees noemen. Cees legde me desgevraagd met zichtbaar genoegen uit wat de meerwaarde is van een grotere organisatie. Hij glunderde over inkoopkracht: als je veel gummetjes of digiborden tegelijk bestelt, kun je een fijne korting afdwingen. En Cees vertelde over mobiliteit. Krimp op de ene school? Dan vind je voor die boventallige leerkracht altijd wel een plekje elders in de organisatie. 

Met een ondertussen luisterend oor, multitaskte mijn blik door de zaal. Ik telde een twintigtal workshopleiders, allemaal zelfstandig ondernemers, en een kleine honderd deelnemers. Ik kende bijna al mijn vakgenoten: naam, gezicht, specialisme. De een alleen van het internet, de ander van een studiedag, symposium of onderwijsbeurs.

We volgen elkaar op Twitter en zijn actief in LinkedIn-groepen, we maken elkaar attent op relevante nieuwe publicaties, helpen elkaar met raad (en soms daad) bij vragen en delen soms wat lief en leed.

‘De leerkrachten die hier aanwezig zijn, kennen die elkaar? Weten ze elkaar te vinden?’, floepte ik eruit. Cees schudde voorzichtig zijn hoofd. Uhm, dacht ik, dus als het gaat om kennismanagement presteert een zootje ongeregeld beter dan een goed geoliede schoolorganisatie. Ik zei wat anders. ‘Sjammer.’

Geen idee hoe het ondertussen met de club van Cees gaat, maar ik zit steeds vaker aan tafel bij schoolorganisaties die nadenken over de inzet van ICT voor kennismanagement. Ze werken aan een online talentenbank, waarin je kunt vinden welke  bovenschoolse collega ervaring heeft met autisme in de klas of wie de opleiding tot mediacoach heeft gedaan. Ze faciliteren online communities met Sharepoint of experimenteren met toepassingen als Yammer. Ze hebben ontdekt dat het online delen van ervaringen, vragen en ideeën een nieuwe, aanvullende en waardevolle vorm van leren kan zijn. En dat ze dat ook zouden moeten overbrengen op een nieuwe generatie leerlingen. Noem het een eenentwintigste-eeuwse vaardigheid. Hoogste tijd, deze eeuw is al bijna veertien jaar oud.

Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga
Erno Mijland, Innofun / BCO Onderwijsadvies

Erno Mijland schrijft en spreekt over onderwijs en leren, technologie, digitale didactiek, gamen en gamification, creatief denken, talent en loopbaan.

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!