Didactiek
Vijf richtlijnen voor gepersonaliseerd leren
Vijf richtlijnen voor gepersonaliseerd leren

Het succes van gepersonaliseerd onderwijs valt of staat met het schoolbeleid en de uitvoering hiervan door leerkrachten. Hierbij zijn vrijwel altijd vijf dimensies betrokken: diepte van leren, snelheid van leren, leerstijlen, motivatie en zelfsturing.

Op elk van deze dimensies kan een school keuzes maken: Hoever gaan we hier in? En hoe geven we hier concreet vorm aan? Vijf richtlijnen geven de lezer inzicht in hoe het proces en de opbrengsten van gepersonaliseerd onderwijs op schoolniveau gemonitord en bijgestuurd kunnen worden.

Lees verderMenno van Hasselt
Het ontwikkelen van leerpotentie
Het ontwikkelen van leerpotentie

Denk in kansen, niet in beperkingen. Je kunt veel meer dan je denkt! Als je de lat hoger legt, zul je zien dat je er uiteindelijk overheen springt. Zo zou je de term leerpotentieel kunnen omschrijven. Met de juiste aanpak kun je je cognitieve capaciteiten sterk vergroten. Wat hebben kinderen nodig om te groeien?

Lees verderRedactie PO Management
Dr. Tammy Hefflebower over betrokkenheid
Dr. Tammy Hefflebower over betrokkenheid

Als leerlingen betrokken zijn bij de lesstof, nemen ze deze beter op, zijn ze enthousiaster en willen ze meer leren. Dat is de theorie. Maar hoe werkt het in de praktijk om leerlingen meer betrokken te krijgen? Dr. Tammy Heflebower is toptrainer van Marzano Research en medeauteur van het boek Betrokkenheid! Zij komt naar Nederland om op 25 januari 2018 een masterclass over leerlingbetrokkenheid te geven. PO Management sprak alvast met haar.

Lees verderRedactie PO Management
De 4 sleutels voor een effectieve les
De 4 sleutels voor een effectieve les

Hoewel er in de afgelopen decennia nogal wat claims zijn gelegd op wat echt zou werken in de les, blijken er maar een paar instructiethema’s te zijn die echt de moeite waard zijn om blijvend te doordenken. Deze thema’s kunnen worden teruggebracht tot vier vragen:

  1. Stelt de leerkracht een scherp leerdoel in de les?
  2. Volgt de leerkracht ‘de kortste weg naar Rome’?
  3. Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?
  4. Stemt de leerkracht af op verschillen?

 

In dit artikel spreken we Theo Wildeboer en Fred Kramer over hun boek. Na een jarenlange samenwerking op het terrein van instructievaardigheden en lesbesprekingen schreven ze samen het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. En niet zonder reden. De auteurs zien nogal eens dat directeuren het scoren van de (digitale) kijkwijzers belangrijker maken dan het gesprek. ‘Wanneer je als directeur honderdtwintig vaardigheden afvinkt en daarna ook nog eens flink rondstrooit met tips en suggesties voor verbetering, dan kraak je het zelfvertrouwen van de leerkracht.’

In dit artikel worden de 4 sleutels voor een effectieve les uitgewerkt met praktijkvoorbeelden.

Lees verderRedactie PO Management
Je ziet veel meer met KIJK!
Je ziet veel meer met KIJK!

Wil je weten hoe jonge kinderen zich ontwikkelen? En wil je daar optimaal op inspelen? ‘Met KIJK! gaat dat een stuk gemakkelijker en beter’, weet Liesbeth van Waas, projectleider bij Bazalt. ‘Maar KIJK! biedt veel meer dan dat. Het is een werkwijze die leraren op tal van manieren ondersteunt bij het begeleiden van jonge kinderen.’

Lees verderFrank Stienissen
Marzano's strategieën
Marzano's strategieën

‘Betrokkenheid is de basis van effectief leren. Als leerlingen niet betrokken zijn, is er maar weinig kans dat ze iets opsteken.’ Aan het woord is Anne-Marie Dogger-Stigter, trainer/onderwijsadviseur bij Bazalt. ‘Maar de cruciale vraag is: hoe krijg je leerlingen betrokken? Daar wordt niet altijd over gesproken op scholen. Gelukkig zijn daar inmiddels heel goede strategieën voor ontwikkeld. Door niemand minder dan Robert Marzano.’

Lees verderFrank Stienissen
Groep 5 tot en met 8 op volle kracht!
Groep 5 tot en met 8 op volle kracht!

Wat ga je doen als de school twee jaar op rij de norm van de Cito Eindtoets niet haalt? OBS De Sleutelaar in Bladel is hard aan de slag gegaan om het tij te keren. Samen met Audrey Machielsen, senior onderwijsadviseur van de CED-Groep, heeft de school een plan van aanpak opgesteld met als doelstelling: eigenaarschap van leerlingen zodanig vormgeven dat daarmee de resultaten omhoog gaan.

Begin dit schooljaar zijn de groepen 5 tot en met 8, met de uitvoering begonnen en de resultaten zijn veelbelovend. Roy Pellegrom, locatiedirecteur en leerkracht van groep 8, vertelt over de ervaringen.

Lees verderRedactie PO Management
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Leerlingen zelf vragen laten stellen

Gemotiveerde en actief lerende leerlingen, welke leraar heeft dat niet als ideaal? Toch is de praktijk niet altijd daarop afgestemd. Rothstein en Santana bedachten een aanpak om leerlingen les. In Make just one change beschrijven zij hoe deze aanpak werkt en welk effect je daarmee kunt bereiken.

Lees verderDolf Janson

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Cadenza Highschool
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!