PO Management

Open menu
Thema's
Didactiek
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab

Wetenschap en techniek moeten een prominentere rol krijgen in het basisonderwijs. Daaraan werkt een aantal Noord-Nederlandse scholen samen binnen het initiatief STEAMpoint. Coördinatoren Tijn van Esch en Wiepie van Dijk vertellen over het concept en geven tips ter inspiratie voor andere teams.

Lees verderRedactie PO Management
Inclusief onderwijs, de stip aan de horizon
Inclusief onderwijs, de stip aan de horizon

Het onderwijs kan en moet inclusiever. Dat stelt de Onderwijsraad in een advies aan de minister voor basis- en voortgezet onderwijs en media. Maar wat verstaat de Onderwijsraad precies onder inclusief onderwijs? En wat denkt het onderwijsveld zelf van de plannen? In hoeverre is er voor leerlingen met een beperking plaats in het regulier onderwijs? Om dit te bespreken, heeft de CED-Groep een debat georganiseerd tussen onderwijsprofessionals, de Onderwijsraad en een aantal CED-Groep-adviseurs die zich dagelijks inzetten voor de beste kansen voor élk kind.

Lees verderRedactie PO Management
Lesgeven met een stappenkaart
Lesgeven met een stappenkaart

Een effectieve les staat of valt met een duidelijke uitleg (demonstratie) van een aanpak of strategie. Helaas geven handleidingen bij lesmethodes hiervoor lang niet altijd goede handreikingen. In dat geval is het werken met een zelfontworpen strategiekaart (of stappenplan) een prima alternatief, al kost dit natuurlijk extra voorbereidingstijd.

'Door ervaring weet de leerkracht die het stappenplan maakte precies waar de leerlingen de mist in kunnen gaan.'

Lees verderTheo Wildeboer
Podcasts maken is rijke leerervaring
Podcasts maken is rijke leerervaring

Twee indrukwekkende prijzen won leraar Tjeerd van den Elsen. Ondanks succes en waardering zegde Tjeerd zijn baan op en werd hij leraar-ondernemer. Nu maakt hij podcasts met kinderen op de basisschool. ‘Een podcast maken is een rijke leerervaring en staat bovenaan in de taxonomie van Bloom.’

"Radio maken zit veel meer dan gewone lessen lezen en schrijven helemaal boven in de taxonomie van Bloom."

Lees verderRedactie PO Management
Alle kinderen willen uitgedaagd worden
Alle kinderen willen uitgedaagd worden

DAY A WEEK SCHOOL VIERT 10-JARIG BESTAAN

Day a Week School, kortweg DWS, stelt cognitief getalenteerde leerlingen in staat zich zo volledig mogelijk te ontplooien. En met succes, zo stellen de Amsterdamse initiatiefnemers, want in 2020 viert het onderwijsconcept haar tweede lustrum. Jaap Verouden, vanaf het begin betrokken, heeft zowel de school, de leerlingen als de leerkrachten de afgelopen tien jaar sterk zien groeien. Een belangrijk onderdeel van het DWS-concept is dat de kinderen leren om zichzelf doelen te stellen die verder reiken dan de vakinhoudelijke ontwikkeling alleen. 

Lees verderRedactie PO Management
Methodeonafhankelijk werken
Methodeonafhankelijk werken

Kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs vraagt pedagogisch en didactisch vakmanschap. Maar waarom eigenlijk? En wat hebben de leerlingen eraan als leraren de methode flexibel gebruiken in plaats van slaafs volgen? Dit artikel gaat in op een aantal aspecten van methodeonafhankelijk lesgeven.

Lees verderMachiel Karels
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken

Juf Bianca inspireert kleuterleerkrachten het beste uit kinderen te halen door te focussen op spel. Begin oktober kwam haar nieuwste boek uit: Spelen in uitdagende hoeken.

Juf Bianca beschrijft in haar boek het zogeheten ‘achtbaanmodel’. ‘Het inrichten van een uitdagende hoek is als een achtbaanrit die je samen met de kinderen maakt. De kinderen gaan spelen, jij staat aan de kant om te kijken wat de kinderen doen met de materialen die je er neerlegt. Je kunt af en toe instappen om andere materialen toe te voegen of mee te spelen. Daarna stap je weer uit het achtbaankarretje om de kinderen te laten spelen. Ik noem het een achtbaan omdat het iets leuks is waar je samen met de kinderen instapt.’

Lees verderRedactie PO Management
Grej of the day: motiveren met raadsels
Grej of the day: motiveren met raadsels

Onderwijsland laat zich massaal enthousiasmeren en inspireren door een nieuw Scandinavisch initiatief: een grej of the day! Een wát van de dag? Een grej, oftewel een ‘ding’. Micael Hermansson, bedenker van grej of the day, is duidelijk: met een dagelijkse microles betover je de leerlingen, je nodigt ze uit om kennis tot zich te nemen en maakt leren weer cool. En dat alles zonder werkdrukverhoging!

Linda Lambrechts, schoolleider en leerkracht van basisschool Florencius te Haarlem, neemt de proef op de som.

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!