PO Management

Open menu
Thema's
Didactiek
Nieuwe uitgave 'De vier sleutels'
Nieuwe uitgave 'De vier sleutels'

Zeven jaar geleden schreef onderwijsadviseur Theo Wildeboer zijn wetenschappelijk onderbouwde boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. De laatste jaren is een stroom aan nieuwe publicaties verschenen en zijn nieuwe inzichten opgedaan. Daarom is dit najaar een geactualiseerde versie verschenen.

Met de 4 sleutels voor een effectieve les stuur je slim en gecontroleerd op verdiepend leren en hogere leeropbrengsten:

  1. Het lesdoel
  2. De kortste weg naar Rome
  3. Actieve betrokkenheid
  4. Afstemming
Lees verderRedactie PO Management
Krachtig voor de klas
Krachtig voor de klas

Goed onderwijs begint bij deskundige leraren die het maximale uit hun leerlingen weten te halen. Bazalt Groep helpt daarbij en ondersteunt scholen en leraren met programma’s gericht op bewezen effectief onderwijs. Het dienstenpakket is verdeeld over zeven thema’s. Een daarvan is ‘Krachtig voor de klas’.

"Niet zélf harder lesgeven, maar de léérlingen harder laten leren."

Lees verderRedactie PO Management
Doelab: bouwstenen voor succeservaringen
Doelab: bouwstenen voor succeservaringen

Wie een opdracht op papier begrijpt, kan over het algemeen goed meekomen in het onderwijs. Maar hoe moet het nou als abstracte tekst je weinig zegt en je vooral leert door iets vast te pakken en te bewerken? Sommige kinderen leren beter met hun handen dan met hun hoofd. Speciaal voor deze kinderen is er Doelab

Lees verderRedactie PO Management
Visies op leren en ontwikkelen
Visies op leren en ontwikkelen

In een team kunnen verschillende opvattingen bestaan over hoe leren en ontwikkelen het beste kunnen worden gestimuleerd. Sommige teamleden denken misschien dat deze verschillen niet zo belangrijk zijn voor de praktijk. Maar stel dat de leesprestaties van leerlingen te wensen overlaten en je iets wilt doen om dit te verbeteren. Hoe ga je dan te werk?

Lees verderTheo Wildeboer
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast

In het eerste artikel over lesdoelen vertelde ik over een rekenles van juf Yvonne die haar kinderen leerde hoe je de tijdsduur tussen twee digitale tijden kunt uitrekenen. De context van haar verhaal was opgebouwd rond de dienstregeling van de NS. Yvonne startte haar les met een opgave om de reisduur te bepalen van een traject tussen Weert en Utrecht Centraal. Met deze startopdracht kon Yvonne de voorkennis van de leerlingen inschatten (peilen van de beginsituatie) en hun aandacht richten op het lesdoel.

Lees verderTheo Wildeboer
Word een topleraar!
Word een topleraar!

Bazalt Groep pakt groots uit met een onderwijseventreeks. De afgelopen jaren was de onderwijsprofessional die verdieping zocht vooral aangewezen op digitale media. Een live-event was niet mogelijk, terwijl je samen en in het contact met collega’s juist zoveel leert. Zoek je verdieping en verbinding? Dan hebben we goed nieuws voor je. Onder de titel ‘Word een topleraar!’ organiseert Bazalt Groep vier onderwijsevents: drie online en de vierde, maart 2023, live. Laat je inspireren en leer werkwijzen die je meteen kunt toepassen in je lessen.

Lees verderRedactie PO Management
Deel 1: Zonder lesdoelen geen houvast
Deel 1: Zonder lesdoelen geen houvast

Opbrengstgericht werken door scherpe lesdoelen te stellen. De les van juf Yvonne is begonnen. Een rekenles ditmaal, over digitale tijden. De leerlingen van groep 6 hebben hun wisbordje voor zich en hun werkschrift ligt dicht op tafel. Ze concentreren zich op de ‘startopdracht’ die Yvonne voor de leerlingen op het digibord heeft klaargezet. ‘Hoelang duurt de reis van Weert naar Utrecht Centraal?’ Bij de opgave staat een afbeelding van een dienstregeling van de trein naar Tilburg Universiteit en de Intercity naar Schiphol. Succes! De leerlingen weten wat van hen wordt verwacht. De opgave uitrekenen en het antwoord noteren op het wisbordje, in tweetallen. Zo starten bijna alle lessen.

Lees verderTheo Wildeboer
Strategieën voor beter leren en onthouden
Strategieën voor beter leren en onthouden

Juf Sanne heeft de leerlingen van groep 7 in de afgelopen weken geleerd hoe ze het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp in een zin kunnen vinden. Hoewel de lesstof niet erg ingewikkeld is, weet zij dat sommige kinderen het moeilijk vinden. Dat is dan ook de reden waarom zij de lesstof regelmatig herhaalt.

Wat juf Sanne doet, is bijzonder effectief. Met deze korte herhalingsoefeningen draagt ze bij aan een beter begrip van de lesstof en zorgt ze ervoor dat de leerlingen de lesstof beter gaan onthouden. Wanneer leerkrachten in hun lessen strategieën toepassen voor beter leren én beter onthouden, dan dragen zij direct bij aan hogere leeropbrengsten. In dit artikel zetten we de belangrijkste strategieën op een rij.

Werken deze strategieën voor betere leren en onthouden altijd? Theo Wildeboer geeft in dit artikel het antwoord.

Lees verderTheo Wildeboer

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!