Rekenen
Anna Bosman over de meester met de bal
Anna Bosman over de meester met de bal

Eén methode, een groepsgewijze en directe instructie, iedere dag 20 minuten oefenen en het gebruik van een bal leveren verrassende resultaten op. Met rekenen wel te verstaan. Zo goed zelfs dat de methode verplichte kost is voor studenten aan de Radboud Universiteit, de eerste volledig academische pabo van Nederland.

Professor dr. Anna Bosman: ‘Basisvaardigheden moeten volledig geautomatiseerd zijn, anders raakt het werkgeheugen gemakkelijk overbelast bij moeilijkere vraagstukken. Met deze aanpak kun je in zes weken anderhalf jaar rekenstof inhalen.

Lees verderRedactie PO Management
Heldere kijk op taal- en rekenonderwijs
Heldere kijk op taal- en rekenonderwijs

Aan ambitie geen gebrek. Aan allround kennis ook niet. Dolf Janson weet wat je moet doen als je buiten de taalmethode om met taal aan de slag wilt gaan. En als je meer rendement wilt halen uit de rekenles. Als onderwijsadviseur begeleidde hij meer dan 20 jaar tal van leraren en scholen. Inmiddels timmert hij al een aantal jaren als zelfstandige flink aan de weg. Onlangs verschenen tegelijk maar liefst twee boeken van zijn hand. Een interview met deze bijzondere denker en doener.

Lees verderRedactie PO Management
Oefenweb: veel meer dan een database
Oefenweb: veel meer dan een database

Basisscholen hebben de keuze uit meerdere digitale, veelal adaptieve programma’s ter ondersteuning van het onderwijs. Ze verrijken het onderwijs en maken het leren voor kinderen leuker, maar zijn deze programma’s ook valide? De programma’s van Oefenweb in ieder geval wél, want Oefenweb ontstond in de schoot van de Universiteit van Amsterdam.

Lees verderRedactie PO Management
Ruimtelijke vaardigheden
Ruimtelijke vaardigheden

Ruimtelijke vaardigheden krijgen veel minder aandacht van ouders en leraren dan lees- en rekenvaardigheden. ‘Een gemiste kans’, stelt Karin Vander Heyden, ‘want ruimtelijke vaardigheden zijn een belangrijk onderdeel van het denken van kinderen.’ Kinderen met sterk ontwikkelde ruimtelijke vaardigheden hebben later een grotere kans op succes in bètavakken en -beroepen.

Lees verderFrank Stienissen
Erben Wennemars
Erben Wennemars

Beweging op school is vaak geen prioriteit, omdat het zogezegd niets oplevert voor de schoolse prestaties van onze kinderen. Maar niets is minder waar. Beweging bevordert de intellectuele ontwikkeling. De gymles is weer helemaal terug van weggeweest. Zelfs combinatielessen met rekenen en taal doen hun intrede.

Lees verderRedactie PO Management
Suzanne Sjoers: Rekentoets struikelblok in vo?
Suzanne Sjoers: Rekentoets struikelblok in vo?

Heeft u het ook gelezen in de media? Er is enige ophef over het schooladvies naar aanleiding van de rekentoets in het vo: leerlingen in groep 8 van de basisschool zouden soms een lager advies voor de middelbare school krijgen omdat de leerkracht denkt dat de rekentoets een struikelblok voor de leerling kan zijn.

‘Onterecht’, stelt onderwijsadviseur Suzanne Sjoers: ‘Scholen baseren dat advies te vaak op een verkeerd beeld over wat leerlingen moeten kennen en kunnen voor de rekentoets. 

Lees verderRedactie PO Management
Meten is weten is doen
Meten is weten is doen

Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen. Als leerkrachten in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool worden ondersteund bij het gebruik van formatieve toetstechnieken presteren de leerlingen beter. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Formatieve toetsen laten zien wat leerlingen al kennen en kunnen, zodat leerkrachten hun onderwijs daarop kunnen aanpassen. 

Lees verderRedactie PO Management
Pluspunten adaptief onderwijs
Pluspunten adaptief onderwijs

Vraag violiste Janine Jansen om ‘Altijd is Kortjakje ziek’ te spelen en ze zal je teleurgesteld aankijken. Maar als je haar vraagt het vioolconcert van Tsjaikovski uit te voeren, beginnen haar ogen te glimmen. Zo is het ook bij basisscholieren. Ze willen uitgedaagd worden, maar wel op hun eigen niveau. Adaptief onderwijs biedt daartoe uitgebreide mogelijkheden.

 

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!