Taal
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum

Dyslecticus Balt van Raamsdonk heeft een succesvolle loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug. Je zou denken dat dyslexie dus nauwelijks problemen gaf. Zelf denkt hij daar heel anders over. ‘Het was – en is – heel erg hinderlijk. En bovendien onnodig. Met de door mij ontwikkelde pre-leesmethode kan iedereen goed leren lezen.’

Lees verderRedactie PO Management
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!

De schoolbibliotheek, bestemd voor het vrij lezen, is bij veel basisscholen een ondergeschoven kindje. Dat constateert Merel de Vink van Leesvink. Zij adviseert en helpt scholen bij het samenstellen van een uitdagende bibliotheek die aansluit op de belevingswereld en het leesniveau van het kind.

 

Lees verderRedactie PO Management
Beter leren schrijven met Tekster
Beter leren schrijven met Tekster

Aan het eind van de basisschool is slechts één op de drie leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen. Om dit te verbeteren hebben Monica Koster en Renske Bouwer in het kader van hun gezamenlijke promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht de lesmethode Tekster ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn. Al na 4 maanden blijken leerlingen een progressie van 1,5 leerjaar te maken.

Lees verderRedactie PO Management
Gesjoemel met dyslexieverklaringen
Gesjoemel met dyslexieverklaringen

Kies voor een echte dyslexiespecialist en tolereer geen oplichting. ‘Diagnostiek is bij dyslexie erg belangrijk. Het is echt totaal onmogelijk om binnen enkele uren vast te stellen of iemand dyslexie heeft.’

Patty Gerretsen, directeur van het RID, een organisatie met specialistische dyslexiebureaus over het hele land, reageert hiermee op berichten van Rambam. Het televisieprogramma van de VARA stelde onlangs het gemak aan de kaak waarmee dyslexieverklaringen kunnen worden geregeld of gekocht.

Lees verderRedactie PO Management
Passie voor taal
Passie voor taal

Marja van Bijsterveldt, voorzitter Stichting Lezen & Schrijven pleit voor gezamenlijke aanpak laaggeletterdheid. Ze was minister van OCW in het kabinet-Rutte I en eerder op datzelfde departement staatssecretaris. Op dit moment is ze directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, dat ouders de mogelijkheid geeft om in de nabijheid van hun zieke kinderen te zijn als deze in het ziekenhuis liggen. Vorig jaar volgde ze Prinses Laurentien van Oranje op als voorzitter van de Stichting Lezen & Schrijven. Een interview met haar over maatschappelijke betrokkenheid, de grote waarde van taal en de strijd tegen laaggeletterdheid.  

Lees verderRedactie PO Management
Effectief woordenschatonderwijs
Effectief woordenschatonderwijs

Stampen, spreiden, opnieuw bestuderen of oefentoetsen maken? In januari van dit jaar promoveerde Nicole Goossens aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam (studierichting psychologie) op een onderzoek naar de manier waarop kinderen effectief hun woordenschat kunnen uitbreiden.

“Tot dan toe was eigenlijk nog weinig onderzocht hoeveel woorden je uit een tekst moest kennen om een tekst te kunnen begrijpen. De schattingen liepen uiteen van 80 tot 95 procent. We kwamen uit op 88,7 procent. Dat wil zeggen: bij de kennis van gemiddeld 88,7% van de woorden uit een tekst werd meer dan de helft van de begripsvragen over deze tekst goed beantwoord. De conclusie was – misschien niet heel verrassend – dat een ruime woordenschat belangrijk is om een tekst goed te kunnen begrijpen. Dat betekent dat kinderen met een kleine woordenschat niet alleen teksten, maar ook rekenopdrachten vaak lastiger vinden dan kinderen die veel woorden kennen, omdat ze de opdracht soms niet goed begrijpen.”

Lees verderRedactie PO Management
Tweetalig basisonderwijs
Tweetalig basisonderwijs

De Lanteerne (Nijmegen) kiest voor vanzelfsprekend en vertrouwd tweetalig basisonderwijs

Twaalf Nederlandse basisscholen hebben van staatssecretaris Sander Dekker de kans gekregen vanaf 2014 van start te gaan met volledig tweetalig onderwijs. Jonge leerlingen krijgen er vanaf de kleuterschool maximaal de helft van hun lestijd instructie in het Engels. 

Een van de scholen is De Lanteerne uit Nijmegen. Coördinator tweetalig onderwijs en juf van groep 1 tot en met 4, Hedi Kwakkel, deelt in twaalf do’s haar ervaringen met PO Management.

Lees verderRedactie PO Management
Met woorden in de weer
Met woorden in de weer

Een grote woordenschat is handig. Het helpt kinderen bij het leren. Maar wat schiet een kind ermee op als het woorden leert zonder goed te weten wat ze werkelijk betekenen? Weinig. Net zo belangrijk als de omvang van de woordenschat is de achterliggende woordkennis. Marianne Verhallen, de vrouw achter ‘Met Woorden in de Weer’, legt uit waarom.

De manier waarop kinderen taal leren blijft een fascinerend proces. Dat vond Marianne Verhallen ook – en nog steeds. In 1999 promoveerde ze aan de faculteit Linguïstiek (Taalwetenschap) van de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar woordenschatverwerving van kinderen. “In het verleden ging de aandacht vooral uit naar grammatica. Dat is veranderd. Tegenwoordig kijken we ook naar de woordenschat. En niet alleen naar de omvang daarvan, maar gelukkig ook naar de achterliggende structuur en de kwaliteit van woordkennis Daar heb ik me in mijn promotie op gericht.”

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Cadenza Highschool
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!