Taal
Heldere kijk op taal- en rekenonderwijs
Heldere kijk op taal- en rekenonderwijs

Aan ambitie geen gebrek. Aan allround kennis ook niet. Dolf Janson weet wat je moet doen als je buiten de taalmethode om met taal aan de slag wilt gaan. En als je meer rendement wilt halen uit de rekenles. Als onderwijsadviseur begeleidde hij meer dan 20 jaar tal van leraren en scholen. Inmiddels timmert hij al een aantal jaren als zelfstandige flink aan de weg. Onlangs verschenen tegelijk maar liefst twee boeken van zijn hand. Een interview met deze bijzondere denker en doener.

Lees verderRedactie PO Management
Oefenweb: veel meer dan een database
Oefenweb: veel meer dan een database

Basisscholen hebben de keuze uit meerdere digitale, veelal adaptieve programma’s ter ondersteuning van het onderwijs. Ze verrijken het onderwijs en maken het leren voor kinderen leuker, maar zijn deze programma’s ook valide? De programma’s van Oefenweb in ieder geval wél, want Oefenweb ontstond in de schoot van de Universiteit van Amsterdam.

Lees verderRedactie PO Management
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum
Balt van Raamsdonk ontwikkelt pre-leescurriculum

Dyslecticus Balt van Raamsdonk heeft een succesvolle loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug. Je zou denken dat dyslexie dus nauwelijks problemen gaf. Zelf denkt hij daar heel anders over. ‘Het was – en is – heel erg hinderlijk. En bovendien onnodig. Met de door mij ontwikkelde pre-leesmethode kan iedereen goed leren lezen.’

Lees verderRedactie PO Management
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!
Geef kinderen de tijd om vrij te lezen!

De schoolbibliotheek, bestemd voor het vrij lezen, is bij veel basisscholen een ondergeschoven kindje. Dat constateert Merel de Vink van Leesvink. Zij adviseert en helpt scholen bij het samenstellen van een uitdagende bibliotheek die aansluit op de belevingswereld en het leesniveau van het kind.

 

Lees verderRedactie PO Management
Beter leren schrijven met Tekster
Beter leren schrijven met Tekster

Aan het eind van de basisschool is slechts één op de drie leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen. Om dit te verbeteren hebben Monica Koster en Renske Bouwer in het kader van hun gezamenlijke promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht de lesmethode Tekster ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn. Al na 4 maanden blijken leerlingen een progressie van 1,5 leerjaar te maken.

Lees verderRedactie PO Management
Gesjoemel met dyslexieverklaringen
Gesjoemel met dyslexieverklaringen

Kies voor een echte dyslexiespecialist en tolereer geen oplichting. ‘Diagnostiek is bij dyslexie erg belangrijk. Het is echt totaal onmogelijk om binnen enkele uren vast te stellen of iemand dyslexie heeft.’

Patty Gerretsen, directeur van het RID, een organisatie met specialistische dyslexiebureaus over het hele land, reageert hiermee op berichten van Rambam. Het televisieprogramma van de VARA stelde onlangs het gemak aan de kaak waarmee dyslexieverklaringen kunnen worden geregeld of gekocht.

Lees verderRedactie PO Management
Passie voor taal
Passie voor taal

Marja van Bijsterveldt, voorzitter Stichting Lezen & Schrijven pleit voor gezamenlijke aanpak laaggeletterdheid. Ze was minister van OCW in het kabinet-Rutte I en eerder op datzelfde departement staatssecretaris. Op dit moment is ze directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, dat ouders de mogelijkheid geeft om in de nabijheid van hun zieke kinderen te zijn als deze in het ziekenhuis liggen. Vorig jaar volgde ze Prinses Laurentien van Oranje op als voorzitter van de Stichting Lezen & Schrijven. Een interview met haar over maatschappelijke betrokkenheid, de grote waarde van taal en de strijd tegen laaggeletterdheid.  

Lees verderRedactie PO Management
Effectief woordenschatonderwijs
Effectief woordenschatonderwijs

Stampen, spreiden, opnieuw bestuderen of oefentoetsen maken? In januari van dit jaar promoveerde Nicole Goossens aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam (studierichting psychologie) op een onderzoek naar de manier waarop kinderen effectief hun woordenschat kunnen uitbreiden.

“Tot dan toe was eigenlijk nog weinig onderzocht hoeveel woorden je uit een tekst moest kennen om een tekst te kunnen begrijpen. De schattingen liepen uiteen van 80 tot 95 procent. We kwamen uit op 88,7 procent. Dat wil zeggen: bij de kennis van gemiddeld 88,7% van de woorden uit een tekst werd meer dan de helft van de begripsvragen over deze tekst goed beantwoord. De conclusie was – misschien niet heel verrassend – dat een ruime woordenschat belangrijk is om een tekst goed te kunnen begrijpen. Dat betekent dat kinderen met een kleine woordenschat niet alleen teksten, maar ook rekenopdrachten vaak lastiger vinden dan kinderen die veel woorden kennen, omdat ze de opdracht soms niet goed begrijpen.”

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Cadenza Highschool
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!