Columns
In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.
Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.
Wil jij jezelf ontwikkelen?
Leren. We zijn er elke dag mee bezig.
We laten de kinderen op onze scholen leren door diverse methoden, inzichten, werkwijzen en aanpakken in te zetten. En meestal gaat dat best goed. Maar wat als we zelf willen leren als professional?
Lees verderKlaas Bellinga
Hunkeren naar een aai
“Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, zei Johan Cruijff. Ik zag het pas nadat ik een paar mensen voor deze uitgave had geïnterviewd. Onbedoeld had deze uitgave (nr. `7, november 2021) een rode draad gekregen: laten we de kinderen zien in hun brede ontwikkeling en niet waarderen op slechts een deel van rekenen en taal. Joke Middelbeek en Ferd van den Eerenbeemt pleiten ervoor in hun recent verschenen boek. Maar ook het format voor kindgesprekken dat CBS De Boustien in De Westereen heeft ontwikkeld en de expeditie ‘Ieder kind kansrijk’ van de Bazalt Groep kun je onder deze stroming scharen. Zie het hele kind met al zijn talenten.
Lees verderMartin van Rooij
Bitterballenvergadering
Op het gevaar af dat ik bij de generatie ga horen die vroeger alles beter vond, ga ik toch een beetje terug in de tijd. De tijd dat scholen nog bij een vereniging hoorden en het schoolbord nog zwart (of groen) was. Het bestuur van de school werd gekozen door de leden en jaarlijks moest het bestuur verantwoording afleggen aan diezelfde leden tijdens de jaarlijkse ledenvergadering. Die vergaderingen waren elk jaar weer een verrassing wat betreft de opkomst. Meestal was het trekken en duwen om voldoende leden binnen te krijgen. Want voor belangrijke beslissingen was er een quorum nodig.
Lees verderHerman Langhorst
Tijd voor nieuwe scholingsplannen
Binnenkort is het weer tijd om het schooljaarplan van dit schooljaar te evalueren. Welke doelen zijn gehaald en welke niet of in mindere mate? De corona-effecten hebben ongetwijfeld een flinke impact op de voorgenomen plannen gehad. Maar toch mogen we weer vooruitkijken. Als het meezit kunnen we komend schooljaar meer rekenen op een reguliere bezetting van het team en zal er een minder grote impact bij een nieuwe positieve coronamelding zijn.
Lees verderKlaas Bellinga
Als kinderen praten...
‘Als grote mensen praten, houden kinderen hun mond.’ U ziet: ik ben van de oude stempel – geboortejaar 1963 – en behoorlijk ouderwets opgevoed. Vader was de baas, moeder ook. Nou ja, een beetje. De politie, het ‘hoofd der school’ en de huisarts, dat waren geen mensen. Dat waren instituten!
Lees verderMartin van Rooij
Leeshonger stillen en afscheid nemen
Daar mijn vader, broers en zussen vanwege sport, spel of werk op andere tijden aten, at ik vroeger vaak samen met mijn moeder (zij een klein beetje, ik de rest). En ik kan u zeggen dat het avondmaal veel beter smaakt als je er een krantje bij mag lezen. Zo heb ik begrijpend leren lezen! Zo heb ik mijn nieuwsgierigheid een boost gegeven en mijn leeshonger bevredigd.
Lees verderFrank Stienissen
Door leren meer werkplezier
In mijn vorige column schreef ik over het belang van aandacht blijven houden voor schoolontwikkeling, ook in deze coronatijd. De kwaliteit van uw team staat of valt met blijven leren, het vasthouden aan doelen en het bereiken ervan. Blijven leren is meer dan het volgen van gerichte scholing. Het is belangrijk om verbinding te maken met het leren op de werkplek, het informeel leren.
Lees verderKlaas Bellinga
Begaafd
Vorige week werd ik gebeld door de leerkracht van de PlusKlusKlas. ‘Herman, we zijn op dit moment met de leerlingen in de garage tegenover jouw kantoor. Kom je even kijken?’ Zo’n kans kun je natuurlijk niet voorbij laten gaan. Al snel viel mijn mond open van verbazing. In de garage was een leerling bezig om een band te verwisselen. Voor het gemak zal ik hem Rob noemen. Alsof hij nooit anders gedaan had werden de bouten losgedraaid en in een mum van tijd zat de nieuwe band erop. Aan alles kon je zien dat Rob in z’n element was.
Lees verderHerman Langhorst
Nascholing? Focus op het realiseren van je doelen!
We leven in bijzondere tijden. We schrijven geschiedenis in deze coronacrisis. Complimenten voor alle onderwijsprofessionals die met een enorme flexibiliteit afstandsonderwijs realiseren! Zij spijkeren hun kennis en vaardigheden bij, zoeken informatie online, delen kennis en ervaringen en volgen volop e-learningcursussen. Hoe kunnen we die gedrevenheid ten aanzien van nascholing straks vasthouden?
Lees verderKlaas Bellinga
'Put your money where your mouth is'
De meeste bestuurders in het onderwijs zullen door schade en schande wel ervaren hebben dat opgelegde veranderingen in het onderwijs niet werken. Ik weet niet of dat komt door de eigenwijsheid van de mensen die in het onderwijs werken, of dat het een algemene menselijke trek is van de Nederlander. Maar met die wetenschap in het achterhoofd kun je de zaak wel omdraaien. Stimuleer goede initiatieven die in lijn zijn met de veranderingen en verbeteringen die in je smart geformuleerde beleidsplannen staan, maar doe het niet andersom.
Lees verderHerman Langhorst