PO Management

Open menu
Thema's

Columns

In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.

Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.

Op koers met gerichte nascholing
Op koers met gerichte nascholing

In mijn praktijk signaleer ik regelmatig dat de professionaliseringsagenda van leerkrachten losstaat van de koers van de organisatie. Leerkrachten kiezen cursussen en trainingen op basis van eigen interesses en persoonlijke doelen. De wensen van de schoolleider en de koers van de school spelen vaak geen rol. Maar is dat wel terecht? Ik denk het niet!


Lees verderKlaas Bellinga

Hoe vorm je Godenzonen M/V?
Hoe vorm je Godenzonen M/V?

Als we ons eigen DNA kunnen aanpassen. Als we ons in alles kunnen laten bedienen door lerende robots. Als we ons leven dramatisch kunnen verlengen. Als we onze intelligentie kunnen ‘upgraden’ met technologische hulpmiddelen of een simpel pilletje. Dan hebben we als mensheid langzamerhand kwaliteiten ontwikkeld die je goddelijk mag noemen.


Lees verderErno Mijland

Stimulans
Stimulans

Als Schoolleidersregister PO stimuleren we niet alleen dat professionals hun kennis en kunde up-to-date houden en dat dan vervolgens registreren, maar we willen ook graag inspireren. Onlangs hebben we daarom een bijeenkomst georganiseerd in Ouwehands Dierenpark in Rhenen onder de titel ‘Leiderschap in een jungle aan trends’. Filosoof en visionair Ruud Veltenaar ging met 250 schoolleiders in gesprek over negen grote maatschappelijke trends en ontwikkelingen die het primair onderwijs beïnvloeden. De basisvragen waren: wat merk je daar al van in de praktijk en wat kun je er zelf mee doen op jouw school? Het was echt een heel geslaagde dag, inspirerend en het smaakt zeker naar meer. 


Lees verderUrsie Lambrechts

Maak van zelfevaluatie geen lachspiegel
Maak van zelfevaluatie geen lachspiegel

Eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het onderwijs vraagt om een regelmatige reflectie op de eigen kwaliteit: van de leraar, de directeur, het schoolteam of het bestuur. Daarmee krijgt u zelf een beeld van de kwaliteit, en bent u in staat om naar de belanghebbenden (ouders, samenwerkingsverband, gemeente, inspectie) een goed verhaal te vertellen waar ze vertrouwen uit kunnen putten.

Het betekent echter niet dat u die reflectie in uw eentje zou moeten doen. Dan zou het de beroemde slager zijn die van zichzelf vindt dat hij de lekkerste worst heeft. Het gaat er bij een zelfevaluatie om dat u reflecteert op waarnemingen die door u zelf maar ook door anderen zijn gedaan. 

Hoe krijgt u zicht op de kwaliteit van uw onderwijs?

 


Lees verderHerman Bijsterbosch

Meedoen aan Talis 2018?
Meedoen aan Talis 2018?

Scholen worden vaak gevraagd om mee te doen aan onderzoek. Zij maken terecht de afweging tussen de tijdsinvestering en voorziene opbrengsten voor de school: wat hebben wij er aan? Vooral omdat er al sprake is van een hoge werkdruk. Waarom dan wel meedoen aan het onderzoek van Talis? 


Lees verderEva van der Boom

Nieuw toezicht: Wat verwacht de inspectie?
Nieuw toezicht: Wat verwacht de inspectie?

Per 1 augustus is het nieuwe onderzoekskader van kracht. Sommige besturen hebben al kennisgemaakt met het nieuwe toezicht, anderen zullen daar in de komende vier jaren mee te maken krijgen.

Wat doet u? Gaat u uw werkwijze aanpassen op basis van de informatie die u nu heeft over het nieuwe toezicht, of gaat u op de oude voet verder en wacht u wel af?


Lees verderHerman Bijsterbosch

Ook leraren verdienen een register
Ook leraren verdienen een register

Kom, laten we eens een klein uitstapje maken. Heeft u de debatten en de discussies over het Lerarenregister ook gevolgd de laatste tijd? Een groep leraren sputterde flink tegen, maar een ruime meerderheid in de Eerste Kamer stemde voor deze wet. 


Lees verderUrsie Lambrechts

Doorgepolderd
Doorgepolderd

Heeft u wel eens van ‘Het Wonder van Londen’ gehoord? In amper 15 jaar tijd hebben de slechtst presterende scholen van Engeland een ware metamorfose ondergaan. Ze zijn omgetoverd tot juweeltjes. Een ontwikkeling die niemand voor mogelijk had gehouden. In 2002 haalde slechts 22 procent van de arme leerlingen in Londen het voor hogere vervolgopleidingen vereiste diploma. In 2013 was dat bijna 50 procent. Buiten Londen steeg dezelfde groep van 17 procent naar bijna 26 procent. Een schril contrast toch? Het Wonder van Londen laat volgens de Nottingham Trent University zien dat het onderwijs in de achterstandswijken net zo goed is – en eigenlijk natuurlijk veel beter, naar toegevoegde waarde gemeten – dan op de elitescholen in de welvarende wijken. 


Lees verderFrank Stienissen

Uit eigen beweging de afwas doen
Uit eigen beweging de afwas doen

Ik moet een jaar of tien geweest zijn. Mijn ouders gingen in die tijd nog wel eens ‘uit rijden’ op zondagmiddag. Niet om ergens naartoe te gaan, maar gewoon om een stukje te rijden. Gelukkig hoefde ik niet meer mee en had het rijk voor mij alleen. Op een van die zondagen besloot ik spontaan om de afwas te doen. Met veel plezier en vol verwachting uitkijkend naar de reactie van mij ouders deed ik de afwas. Mijn moeder was blij verrast toen ze thuiskwam.

De week erna gingen mijn ouders weer ‘uit rijden’, maar deze keer gaf m’n moeder mij de suggestie mee om de afwas weer even te doen. Ik heb de afwas gedaan, maar de lol was er in één klap helemaal vanaf. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel snapt en herkent. Wat geeft het een energie om zelf keuzes te mogen maken en wat maken wij hier in het onderwijs weinig gebruik van.


Lees verderHerman Langhorst

Samenwerken!
Samenwerken!

Onlangs las ik een artikel van Rob Martens in OnderwijsInnovatie : ‘Docentprofessionalisering is een ijsberg’ (Onderwijsinnovatie, nr. 1, maart 2017, pp. 11-13). Martens is wetenschappelijk directeur bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo), hoogleraar aan de Open Universiteit en programmaleider van het Welteninstituut OU.

Martens constateert dat het Lerarenregister geen zin heeft als leraren weinig vertrouwen hebben in nut en noodzaak ervan en het ervaren als werkdrukverhogend. Hij stelt dat docenten voor het grootste deel leren door informeel leren op de werkvloer. Het deel van de ijsberg dat onder water zit. Martens suggereert daarbij een hoge kwaliteit van dit informele leren.


Lees verderKlaas Bellinga

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!