Omgaan met werkdruk, Will Thomas
In de serie pocketboeken is nu ook een boekjes verkrijgbaar vol praktische handvatten over het omgaan met werkdruk.
Lees verderOp deze plek vindt u recensies van actuele uitgaven voor het onderwijs. Wilt u zelf een recensie schrijven? Neemt u dan contact op met PO Management via het contactformulier op deze website.
In de serie pocketboeken is nu ook een boekjes verkrijgbaar vol praktische handvatten over het omgaan met werkdruk.
Lees verderIn deze TIBtool ontdek je o.a. welke leerkrachtvaardigheden er nodig zijn om zelfsturing te stimuleren en hoe je als schoolleider of IB’er de schoolvisie op zelfsturing het beste kunt onderzoeken binnen je team. Zelfsturing in de klas sluit aan bij onderwijsvernieuwingen, waarbij de leerling steeds meer regisseur wordt van zijn eigen leerproces.
Lees verderIn het boek Urban Onderwijs antwoorden 32 docenten op de urgente vraag: hoe kan het onderwijs kansen vergroten? Zij zetten de koplampen hoger.
Lees verderVeel scholen lopen binnen de huidige organisatie van het onderwijs tegen grenzen aan. Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe geef je leraren een minder geïsoleerde positie?
Lees verderMet tekeningen kun je uitleg verhelderen en leerlingen helpen om de lesstof te begrijpen, analyseren en onthouden. Je brein kan namelijk beter informatie opnemen als er zowel woorden als beeld worden gebruikt.
Lees verderGeen enkele methode sluit optimaal aan bij iedere individuele leerling. Dit boek gaat over het borgen van de didactische strategie bij het losser omgaan met de methode.
Lees verderNuance laat zich het best samenvatten met een wijsheid van voetballend filosoof Johan Cruijff: ‘Je gaat het pas zien, als je het doorhebt.’ Genuanceerde leiders hebben het door. Ze voelen de tijdgeest, de context en wat er in het hier en nu voor de ontwikkeling van kinderen moet gebeuren, feilloos aan en handelen daarnaar.
Lees verderVeranderingen in scholen leiden niet automatisch tot verbeteringen. In dit boek stelt Viviane Robinson een ambitieus doel: het onderwijs en de leerresultaten verbeteren door minder te veranderen.
Lees verderIn het Nederlandse onderwijs wordt veel gepraat over de ontwikkeling van een professionele cultuur en een lerende organisatie. Heb je beide nodig om je school te ontwikkelen? En hoe breng je die twee bij elkaar? Dat leest u in dit boek dat schoolleiders, bestuurders en toezichthouders handvatten geeft voor het werken aan een professionele cultuur vanuit een duidelijke visie op samen leren.
Lees verderDe leerkracht is een van de belangrijkste factoren voor het succes van onderwijs. Daarmee zeggen we niets nieuws. Maar een leerkracht, hoe bekwaam ook, heeft slechts een beperkte hoeveelheid tijd om zijn kennis over te dragen. Leerkrachten willen kinderen graag meer leren in minder tijd.
Om leerkrachten zo effectief mogelijk te laten omgaan met hun beperkte tijd hebben onderwijsadviseurs Fred Kramer en Theo Wildeboer het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les geschreven. Daarin stellen de auteurs vier vragen centraal om leerkrachten na te laten denken over de juiste lesvoorbereiding:
• Stelt de leerkracht een scherp lesdoel?
• Volgt de leerkracht ‘de kortste weg naar Rome’?
• Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?
• Stemt de leerkracht af op verschillen?
Kramer en Wildeboer noemen het de 4 sleutels voor een effectieve les. Het is boeiend om aan de hand van de 4 sleutels te bedenken hoe je les wilt gaan geven. Leerkrachten maken immers in het onderwijs voortdurend keuzes die hun handelen bepalen. De vier vragen geven daarbij de juiste richting aan dit handelen.
Lees verder
Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!
Copyright PO Management