Recensies
Op deze plek vindt u recensies van actuele uitgaven voor het onderwijs. Wilt u zelf een recensie schrijven? Neemt u dan contact op met PO Management via het contactformulier op deze website.
Zelfregulerend leren, Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik, Aimee Krikke
Leren leren is belangrijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er 14 leerstrategieën zijn die leerlingen kunnen inzetten om hun leren in goede banen te leiden. In dit boek worden ze allemaal beschreven en krijg je praktische tips.
Lees verder
Dubbel coderen, Oliver Caviglioli
Dual coding - het combineren van woorden en beelden in je lessen. Je weet dat het werkt vanuit nieuwe kennis over het brein, maar hoe doe je dat? Dit rijk geïllustreerde boek legt het je uit en geeft je stap-voor-stapvoorbeelden.
Lees verder
Een vitale visie voor school, Luc Greven
Een praktisch boek over het vormgen van een visie en de vertaling ervan in het dagelijks handelen.
Lees verder
Omgaan met werkdruk, Will Thomas
In de serie pocketboeken is nu ook een boekjes verkrijgbaar vol praktische handvatten over het omgaan met werkdruk.
Lees verder
Zelfsturing in de klas. Zo doe je dat!, Christian van den Brekel
In deze TIBtool ontdek je o.a. welke leerkrachtvaardigheden er nodig zijn om zelfsturing te stimuleren en hoe je als schoolleider of IB’er de schoolvisie op zelfsturing het beste kunt onderzoeken binnen je team. Zelfsturing in de klas sluit aan bij onderwijsvernieuwingen, waarbij de leerling steeds meer regisseur wordt van zijn eigen leerproces.
Lees verder
Urban onderwijs, Julia van Graevenitz en Menno Visser
In het boek Urban Onderwijs antwoorden 32 docenten op de urgente vraag: hoe kan het onderwijs kansen vergroten? Zij zetten de koplampen hoger.
Lees verder
Leren anders organiseren, Jeroen Imants, Marius Berendse en Ineke van Sijl
Veel scholen lopen binnen de huidige organisatie van het onderwijs tegen grenzen aan. Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe geef je leraren een minder geïsoleerde positie?
Lees verder
Teken je les, Rachel Levi
Met tekeningen kun je uitleg verhelderen en leerlingen helpen om de lesstof te begrijpen, analyseren en onthouden. Je brein kan namelijk beter informatie opnemen als er zowel woorden als beeld worden gebruikt.
Lees verder
Zo werken wij, Saskia Klomps, Menno van Hasselt en Wijnand Gijzen
Geen enkele methode sluit optimaal aan bij iedere individuele leerling. Dit boek gaat over het borgen van de didactische strategie bij het losser omgaan met de methode.
Lees verder
Nuance, Michael Fullan en Joanne Quinn
Nuance laat zich het best samenvatten met een wijsheid van voetballend filosoof Johan Cruijff: ‘Je gaat het pas zien, als je het doorhebt.’ Genuanceerde leiders hebben het door. Ze voelen de tijdgeest, de context en wat er in het hier en nu voor de ontwikkeling van kinderen moet gebeuren, feilloos aan en handelen daarnaar.
Lees verder