PO Management

Open menu
Thema's
Visies op leren en ontwikkelen
Visies op leren en ontwikkelen

In een team kunnen verschillende opvattingen bestaan over hoe leren en ontwikkelen het beste kunnen worden gestimuleerd. Sommige teamleden denken misschien dat deze verschillen niet zo belangrijk zijn voor de praktijk. Maar stel dat de leesprestaties van leerlingen te wensen overlaten en je iets wilt doen om dit te verbeteren. Hoe ga je dan te werk?

Lees verderDidactiek
Vaardigheidsmeter versterkt leerkrachten
Vaardigheidsmeter versterkt leerkrachten

Professionalisering door observatie - Elke school streeft naar goede onderwijsresultaten en daarvoor is de kwaliteit van de lessen doorslaggevend.

Meten, waarderen, bijleren, controleren: met de ontwikkel- en gesprekkencyclus krijg je als schoolleider grip op de kwaliteit van het lesgeven. Het observeren van leraren in de klas legt hier een goede basis voor. Er zijn echter veel lesobservatie-instrumenten. Wij spraken met ‘Mister VHM’ Fred Kramer, die aan de wieg stond van de Cadenza VHM. Een (digitale) kijkwijzer die is goedgekeurd door de PO-Raad.

Lees verderKwaliteit
KIJK!: meer onderwijskwaliteit in de kleutergroep
KIJK!: meer onderwijskwaliteit in de kleutergroep

Liesbeth van Waas (adviseur Bazalt Groep): "Met KIJK! wordt iedere leerkracht effectiever."

Wel eens ruzie gehad met de afstandsbediening van je tv? Dan weet je dat lukraak op alle knoppen drukken zelden het gewenste effect heeft. In het onderwijs is het niet anders. Pas als je weet hoe het staat met de ontwikkeling van een kind kun je een goede interventie kiezen en de kwaliteit van je onderwijs vergroten. Gelukkig – voor leerkrachten, ib’ers én schoolleiders – is er KIJK!

Lees verderKwaliteit
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)

Werken aan een leercultuur - Een lerende school is in staat kennis te ontwikkelen of verbeteren en nieuwe vraagstukken op te lossen. Het team herkent én herstelt zaken die het leren (van de leerlingen) remmen of belemmeren. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan zo’n lerende school. Het model geeft inzicht in hoe je een school kunt ontwikkelen tot een lerende organisatie. In het eerste artikel over het Ontwikkelhuis introduceerde adviseur Leren & Ontwikkelen Karla Okken het Ontwikkelhuis en besprak ze het fundament van het Ontwikkelhuis: de leerstructuur. In dit tweede artikel gaat ze dieper in op de twee andere lagen: het leervermogen en de leercultuur.

Lees verderProfessionalisering
Meer kwaliteit? Geef kinderen een sleutelrol
Meer kwaliteit? Geef kinderen een sleutelrol

Toen Jos Schoenmakers negen jaar geleden aantrad als directeur van de dr. Lammerts van Buerenschool in het Gelderse Zetten stond de school er niet best voor. De belangrijkste oorzaak: meerdere directiewisselingen. Schoenmakers maakte werk van het kwaliteitsbeleid, met daarin een prominente rol voor de leerlingen.

Lees verderKwaliteit
Op naar een toekomstbestendig schoolgebouw
Op naar een toekomstbestendig schoolgebouw

Renoveren, bouwen en inrichten. Corona heeft niet alleen de manier van werken in het onderwijs veranderd, maar ook onze kijk op een gezond schoolgebouw. Wat betekent dit als je een nieuwe school laat neerzetten of gaat renoveren? Daarnaast staat ook het thema duurzaamheid inmiddels bij veel scholen hoog op de agenda. Hoe maak je gebouw en inrichting toekomstbestendig, met oog voor natuur en milieu? Twee experts van de AVS Academie helpen je op weg.

Lees verderFacilitair
Leerlingenraden: grote en kleine successen
Leerlingenraden: grote en kleine successen

Fiep Diender is leerkracht van groep 1-2 van CNS De Triangel in Lunteren en coördineert de leerlingenraad. Waarom heeft De Triangel een leerlingenraad? “We willen leerlingen binnen onze school een stem geven en kinderen uitdagen elkaar te enthousiasmeren, maar ook om verantwoordelijkheid te dragen. Het is goed voor de school om te weten wat er onder de kinderen leeft, vinden wij. En voor de leerlingen is het ook interessant. Ze leren bijvoorbeeld hoe een vergadering werkt, waarom je met een agenda werkt en dat vergaderen een mix is van praten en luisteren. En dat je een klas representeert en dus niet alleen maar praat over wat je zelf wilt of leuk vindt.”

In dit artikel komen de leerlingen aan het woord.

Lees verderOpinie
Compleet leesonderwijs
Compleet leesonderwijs

Begrijpend lezen, voortgezet technisch lezen én fictielezen! Het is bij velen wel bekend, wekelijks maakt team Nieuwsbegrip van de CED-Groep complete lessen voor begrijpend lezen, rekenen en schrijfvaardigheid. Altijd met focus op de actualiteit. Het laatste jaar is er veel veranderd in Nieuwsbegrip. Het Goud-pakket is doorontwikkeld tot één complete leesmethode voor begrijpend lezen, technisch lezen én fictielezen aan de hand van rijke teksten. Alles wat leerkrachten nodig hebben om aan de slag te gaan met het beste leesonderwijs. In dit artikel zetten we de ontwikkelingen voor je op een rij.

Lees verderTaal

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!