PO Management

Open menu
Thema's
Leerlingenraden:
Leerlingenraden:

Lange tijd waren werkgevers huiverig om thuiswerken toe te staan. Tót corona kwam; toen was het ineens een zegen. Nu is een of meer dagen per week thuiswerken voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld. Hoe zit dat in het onderwijs? Gaan kinderen straks drie dagen naar school en volgen ze twee dagen thuisonderwijs? We vroegen twee leerlingenraden hoe ze daar tegen aankijken.

"Mijn moeder is geen juf"

Lees verderOpinie
Zo zorg je voor gelijke kansen
Zo zorg je voor gelijke kansen

Ruim drie jaar geleden ging directeur Norine Meinster aan de slag bij obs Nelson Mandela. Opbrengstgericht werken in 4D (OGW 4D) was door de vorige intern begeleider al geïntroduceerd in de school. Ariette de Bruijn nam het OGW-stokje twee jaar geleden van haar over, onder begeleiding van de CED-Groep. De school behaalt indrukwekkende resultaten. Hoe bereiken ze die? Norine en Ariette vertellen over stevige pijlers, een bloeiende verbetercultuur en de route naar de beste kansen.

Van ambitie naar succes met opbrengstgericht werken

Lees verderKwaliteit
Kies de beste interventies voor jouw groep
Kies de beste interventies voor jouw groep

Als je kon kiezen uit twee interventies om de leerprestaties van je leerlingen te verbeteren, welke zou je dan kiezen: een goede interventie, of de aantoonbaar beste? Leren Zichtbaar Maken (LZM) helpt je de interventies te kiezen die het beste passen bij jouw groep.

Lees verderKwaliteit
Kindgesprekken op cbs De Boustien
Kindgesprekken op cbs De Boustien

Ons onderwijssysteem is er hoofdzakelijk op gericht kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Voor andere aspecten van leren is minder aandacht. Zijn ze daarom minder belangrijk? Zeker niet, de ‘brede ontwikkeling’ doet ertoe. CBS de Boustien in het Friese De Westereen ontwikkelde daarom een systematiek voor kindgesprekken die deze brede ontwikkeling in kaart brengen.

Lees verderManagement
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2

In de 21e eeuw zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat leraren gekwalificeerd zijn om technologie op de meest effectieve wijze in te zetten: welke technologie zet je wanneer in en met welke didactiek? Onderzoek van Kennisnet (2017) laat echter zien dat er een groot verschil is tussen de ICT-ambitie van het bestuur en schoolleiders en de werkelijkheid van de leraar. Leraren verschillen sterk in het gebruik van ICT-toepassingen en in hun bekwaamheid op dit gebied. Herkenbaar?

De professionele leer- en werkgemeenschap (PLG)

Zo doe je dat en dit heb je nodig

Lees verderProfessionalisering
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1

Als schoolleider werk je continu aan duurzaam beter onderwijs. Je maakt een plan, stelt de ontwikkeldoelen vast en gaat samen met je team aan de slag. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van het onderwijs voor het grootste deel bepaald door wat de leraar doet in de klas. In welke mate heb jij daar invloed op?

De schoolleider als facilitator voor leren van en met elkaar

 

Lees verderProfessionalisering
Excellent onderwijs in de praktijk
Excellent onderwijs in de praktijk

'Elk kind centraal' is de basis van het onderwijs op obs de Mienskip in het Friese Buitenpost. Ongetwijfeld zel deze visie ook voor veel andere scholen het uitgangspunt zijn.

Maar hoe pak je dat dagelijks aan met alle verschillen in de klas?
Hoe laat ik mijn onderwijs aansluiten op wat de kinderen nodig hebben?
Wie doet er mee met de instructie?
Wie heeft meer begeleiding nodig?
Welke kinderen hebben uitdaging nodig Hoe ga ik om met al die niveauverschillen en verschillen in de onderwijsbehoeften? 

Vraagstukken waar leerkrachten in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben en wat veel leerkrachten toch wel lastig vinden.

Het differentiëren tijdens een les is een van de belangrijkste vaardigheden van een leerkracht. Oog hebben voor ieder kind en datgeen bieden wat hij/zij nodig heeft. Differentiatie is kenmerkend voor het onderwijs op de Mienskip, zelfs dusdanig dat de school sinds 2013 vanwege deze zorgstructuur het predicaat Excellent mag voeren.

Lees verderKwaliteit
Ieder Kind Kansrijk
Ieder Kind Kansrijk

Goed voor leerling en leerkracht: 'Ieder Kind Kansrijk' buigt mindset leerkrachten om. 

Hoe kinderen presteren op school hangt nauw samen met de verwachtingen van de leerkracht. En of hij het nu wil (en weet) of niet: de leerkracht laat in zijn verwachtingen de achtergrond van een kind sterk meewegen. Van een kind dat in armoede opgroeit, verwachten we – ten onrechte – minder. Een expeditie brengt hierin structureel verandering.

Lees verderMotivatie

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!