PO Management

Open menu
Thema's
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.2)

Werken aan een leercultuur - Een lerende school is in staat kennis te ontwikkelen of verbeteren en nieuwe vraagstukken op te lossen. Het team herkent én herstelt zaken die het leren (van de leerlingen) remmen of belemmeren. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan zo’n lerende school. Het model geeft inzicht in hoe je een school kunt ontwikkelen tot een lerende organisatie. In het eerste artikel over het Ontwikkelhuis introduceerde adviseur Leren & Ontwikkelen Karla Okken het Ontwikkelhuis en besprak ze het fundament van het Ontwikkelhuis: de leerstructuur. In dit tweede artikel gaat ze dieper in op de twee andere lagen: het leervermogen en de leercultuur.

Lees verderProfessionalisering
Meer kwaliteit? Geef kinderen een sleutelrol
Meer kwaliteit? Geef kinderen een sleutelrol

Toen Jos Schoenmakers negen jaar geleden aantrad als directeur van de dr. Lammerts van Buerenschool in het Gelderse Zetten stond de school er niet best voor. De belangrijkste oorzaak: meerdere directiewisselingen. Schoenmakers maakte werk van het kwaliteitsbeleid, met daarin een prominente rol voor de leerlingen.

Lees verderKwaliteit
Op naar een toekomstbestendig schoolgebouw
Op naar een toekomstbestendig schoolgebouw

Renoveren, bouwen en inrichten. Corona heeft niet alleen de manier van werken in het onderwijs veranderd, maar ook onze kijk op een gezond schoolgebouw. Wat betekent dit als je een nieuwe school laat neerzetten of gaat renoveren? Daarnaast staat ook het thema duurzaamheid inmiddels bij veel scholen hoog op de agenda. Hoe maak je gebouw en inrichting toekomstbestendig, met oog voor natuur en milieu? Twee experts van de AVS Academie helpen je op weg.

Lees verderFacilitair
Leerlingenraden: grote en kleine successen
Leerlingenraden: grote en kleine successen

Fiep Diender is leerkracht van groep 1-2 van CNS De Triangel in Lunteren en coördineert de leerlingenraad. Waarom heeft De Triangel een leerlingenraad? “We willen leerlingen binnen onze school een stem geven en kinderen uitdagen elkaar te enthousiasmeren, maar ook om verantwoordelijkheid te dragen. Het is goed voor de school om te weten wat er onder de kinderen leeft, vinden wij. En voor de leerlingen is het ook interessant. Ze leren bijvoorbeeld hoe een vergadering werkt, waarom je met een agenda werkt en dat vergaderen een mix is van praten en luisteren. En dat je een klas representeert en dus niet alleen maar praat over wat je zelf wilt of leuk vindt.”

In dit artikel komen de leerlingen aan het woord.

Lees verderOpinie
Compleet leesonderwijs
Compleet leesonderwijs

Begrijpend lezen, voortgezet technisch lezen én fictielezen! Het is bij velen wel bekend, wekelijks maakt team Nieuwsbegrip van de CED-Groep complete lessen voor begrijpend lezen, rekenen en schrijfvaardigheid. Altijd met focus op de actualiteit. Het laatste jaar is er veel veranderd in Nieuwsbegrip. Het Goud-pakket is doorontwikkeld tot één complete leesmethode voor begrijpend lezen, technisch lezen én fictielezen aan de hand van rijke teksten. Alles wat leerkrachten nodig hebben om aan de slag te gaan met het beste leesonderwijs. In dit artikel zetten we de ontwikkelingen voor je op een rij.

Lees verderTaal
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit

Een audit roept vaak de associatie met beoordeling op. En dat element zit er natuurlijk in. Maar hoe mooi zou het zijn als een audit vooral op groei gericht is! Groei en ontwikkeling van alle betrokkenen in de school. Dit artikel beschrijft zo’n aanpak van waarderend oordelen, waarbij beoordeling en ontwikkeling geïntegreerd zijn.

Allereerst worden de ontwikkelingsgerichte uitgangspunten beschreven, gericht op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Daarna wordt de werkwijze van de audit uiteengezet. Het artikel sluit af met mogelijke toepassingen en manieren om met de conclusies en aanbevelingen van de audit om te gaan. Alle kijkwijzers en materialen zijn als download toegevoegd.

Lees verderKwaliteit
Afl. 2: Joppe uit de startblokken
Afl. 2: Joppe uit de startblokken

Na een paar jaar brainstormen, onderzoeken en ontwerpen is obs Joppe in Nieuw-Vennep dit jaar gestart met een fonkelnieuw onderwijsconcept. Zeven weken zijn ze nu onderweg. Maart volgend jaar vindt het eerste ‘peilstokmoment’ plaats. Toch kunnen – voorzichtig – de eerste conclusies al worden getrokken.

Lees verderMotivatie
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast
Deel 2: Zonder lesdoelen geen houvast

In het eerste artikel over lesdoelen vertelde ik over een rekenles van juf Yvonne die haar kinderen leerde hoe je de tijdsduur tussen twee digitale tijden kunt uitrekenen. De context van haar verhaal was opgebouwd rond de dienstregeling van de NS. Yvonne startte haar les met een opgave om de reisduur te bepalen van een traject tussen Weert en Utrecht Centraal. Met deze startopdracht kon Yvonne de voorkennis van de leerlingen inschatten (peilen van de beginsituatie) en hun aandacht richten op het lesdoel.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!