Formatieve assessment
Formatieve assessment

De leerkrachten van de Van Ostadeschool in de Haagse Schilderswijk besloten twee jaar geleden om het over een andere boeg te gooien. Ze stopten met de vertrouwde manier van toetsen aan het eind van een hoofdstuk, waarbij kinderen scoren volgens de meetlat van de methode of de Cito-toets.

In plaats daarvan kijken ze nu de hele lesdag door naar wat leerlingen al kunnen. Om op basis daarvan betere beslissingen te nemen over de voortgang van het leerproces, over wat de volgende leerstap kan zijn. 

Kortom: ze schakelden over van summatief toetsen – zoals ze gewend waren – naar formatieve assessment.

Lees verderDidactiek
Techniek in de klas
Techniek in de klas

De overheid geeft aan dat vanaf 2020 alle basisscholen wetenschap en technologie moeten aanbieden. 

Uitvindfabrieken, inmiddels in een aantal grote steden aanwezig, spelen hier handig op in. Kinderen kunnen er technisch bezig zijn, knutselen, ontdekken, kortom: spelend leren.

Lees verderDidactiek
De brug tussen onderwijs en ICT
De brug tussen onderwijs en ICT

De maatschappij en daarmee ook het onderwijs digitaliseert: hoe zorg je dat je als schoolteam niet achterblijft? O21 geeft advies vanuit een onderwijsachtergrond én heeft veel kennis van ICT. Dit resulteert in producten en diensten rondom digitalisering en alles wat met toekomstgericht onderwijs en de rol die ICT daarbij speelt te maken heeft.

Dit jaar startte O21 met een nieuwe opleiding: toekomstgericht onderwijs voor schoolleiders.

Lees verderProfessionalisering
Zijn onze leerkrachten niet innovatief genoeg?
Zijn onze leerkrachten niet innovatief genoeg?

Te druk, te weinig betaald: dat zijn de kreten die we uit het basisonderwijs horen. Maar het echte probleem is de slaafsheid van de docenten zelf, die klakkeloos alle regels en protocollen volgen. Dat stelt premasterstudent Onderwijswetenschappen en leerkracht Dirk van den Hoven. Hij vindt dat leerkrachten niet innovatief en speels bezig zijn met het onderwijs.

Een mooie stelling om voor te leggen aan vier basisschooldirecteuren.

Lees verderManagement
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs

Steeds meer scholen zijn bezig om hun onderwijs kindgerichter te maken. De scholen die daarbij beginnen met het veranderen van het organisatiemodel, lopen daarbij al snel tegen de grenzen van de leraarvaardigheden aan. Want juist in het versterken van de leraarvaardigheden zit de crux bij het kindgerichter maken van het onderwijs.

In dit artikel worden de essentiële leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs besproken.

Lees verderDidactiek
'Schaf de teamvergadering af'
'Schaf de teamvergadering af'

Twee ex-APS’ers (APS is een voormalige landelijke onderwijsbegeleidingsdienst) met een passie voor schoolontwikkeling schreven hun ervaringen op. Hun boek Professionele cultuur in ontwikkeling is nét verschenen en houdt het onderwijsveld een spiegel voor.

Lees verderProfessionalisering
Samenwerken? Natuurlijk, maar HOE?
Samenwerken? Natuurlijk, maar HOE?

Veel scholen lijken in hun functioneren nu soms nog te veel op volkstuintjes. Je hebt een gezamenlijk complex, waarin ieder zijn eigen tuintje heeft waar hij verantwoordelijk voor is. Iedereen bepaalt zelf wat er gekweekt wordt en hoe hij dat doet.

Maar de oogst blijkt veel hoger te zijn als je de krachten echt bundelt!

Lees verderProfessionalisering
Coachend leiderschap is een reis
Coachend leiderschap is een reis

Organisatieontwikkeling en persoonlijk leiderschap: in de drukke schoolpraktijk van alledag zullen veel schoolleiders denken hier geen tijd voor te hebben. Maar juist door er tijd voor te máken, ontstaat vervolgens ruimte om het anders te doen. Om het team middels coachend leiderschap te ontwikkelen, om samen te komen tot een gemeenschap waarin ontwikkeling en leren centraal staan.

Dat is de boodschap van het boek Op SAMI-expeditie in Onderwijsland van auteur Servaas Klute. Schoolleider Jan Buis ging met zijn team mee op expeditie en vertelt over de positieve ontwikkeling die zij doormaakten.

Lees verderManagement

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!