PO Management

Open menu
Thema's
De Amsterdamse droom
De Amsterdamse droom

Pieter Hilhorst (47) was publicist bij de Volkskrant en programmamaker. Voor de VARA presenteerde hij ‘De Ombudsman’. Sinds 2012 is hij wethouder in Amsterdam en beheert hij de portefeuilles Jeugd, Onderwijs en Financiën. In de spotlights staan is niet altijd leuk. Alles wordt op een goudschaaltje gewogen. Toch vindt hij dat zijn sociale engagement en dadendrang nu veel beter tot hun recht komen. Zijn Amsterdamse droom: gelijke kansen voor alle kinderen. 

Lees verderKwaliteit
Omgaan met de nieuwe Cito-normen
Omgaan met de nieuwe Cito-normen

In een aantal artikelen doen Menno van Hasselt en Wijnand Gijzen uit de doeken hoe zij het concept van opbrengstgericht passend onderwijs in de scholen vormgeven. De nieuwe landelijke normen die onlangs voor de vakgebieden spelling, begrijpend lezen en rekenen door Cito zijn vastgesteld, hebben invloed op deze praktische uitwerking. Voor een deel van de basisscholen zal het betekenen dat zij een intensiever basisaanbod moeten neerzetten, omdat de opbrengsten door deze aanpassing onder de landelijke normen ‘zakken’. Daarnaast zullen ook individuele leerlingen een lager Cito-niveau gaan behalen dan zij voorheen deden. Dit alles vraagt om een zorgvuldige uitleg aan ouders en collega’s.

Deze publicatie is een verdiepend artikel naar aanleiding van het artikel ‘Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!’ en heeft tot doel om scholen en schoolbesturen inzicht en ondersteuning te bieden bij de onderwijskundige en communicatieve consequenties van de nieuwe Cito-normen.

Het artikel 'Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!' is ook te lezen op deze website: http://www.pomanagement.nl/whitepaper/151/.

Lees verderKwaliteit
Wat werkt voor het leren van de leerling
Wat werkt voor het leren van de leerling

Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van meer dan 15 jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken en het bevat de grootste collectie evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het onderwijs te verbeteren.

Zoals Robert Marzano zich richt op optimaal lesgeven van de leraar, richt John Hattie zich op wat werkt voor het leren van de leerling. Dat ze daarbij tot overlappende conclusies en aanbevelingen komen, ligt voor de hand. Hattie richt zich op de microsituatie, op de leraar die actief bezig is met zijn leerlingen: wat doen ze, met welk resultaat en wat kunnen leraar en leerlingen doen om zich nog beter te ontwikkelen? Leren zichtbaar maken voor de leraar én voor de leerling, daar gaat het om.

Preview van het boek

Het bijgaande artikel is een preview van het boek Leren zichtbaar maken (24 pagina's) van John Hattie. Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Bazalt: http://bazalt.nl/educatieve-uitgaven/leren-zichtbaar-maken

Lees verderDidactiek
Nieuwe Cito normen? Leg dat maar eens uit!
Nieuwe Cito normen? Leg dat maar eens uit!

Cito heeft per september 2013 de landelijke normen van de toetsen spelling, begrijpend lezen en rekenen uit het LOVS aangepast. Verwacht wordt dat op de M-toetsen in februari 2014 veel leerlingen een niveau lager uit zullen komen. Deze publicatie biedt u een handvat om de ogenschijnlijk lagere Citoniveaus van uw leerlingen uit te leggen aan uw collega’s of aan de ouders.

Lees verderKwaliteit
Verkennen van educatieve behoeften
Verkennen van educatieve behoeften

Als je eenmaal weet hoe begaafdheid het leer- en ontwikkelingsproces van begaafde leerlingen kan beïnvloeden, kun je in je didactisch handelen er goed op aansluiten.

Hoe beter je die aansluiting voor elkaar krijgt, des te groter wordt de kans op succes. Aansluiten betekent niet alleen dat je materialen gaat aanbieden die ontwikkeld zijn voor begaafde leerlingen. Aansluiten betekent dat je inzet op het vaststellen en bereiken van leerdoelen waardoor de leerling zich verder ontwikkelt. Dat kun je het beste doen door eerst een educatief profiel van de leerling te maken.

Lees verderDidactiek
Begeleiding van onderpresteerders op school
Begeleiding van onderpresteerders op school

In de discussie over excellentie en toptalent in het onderwijs valt met enige regelmaat het woord onderpresteren. Het uitblijven van topprestaties wordt gezien als ´een gemiste kans´ van het onderwijs aan leerlingen die heel erg veel in hun mars hebben. In dit artikel voor leerkrachten bespreken we eerst wanneer er sprake is van onderpresteren. Daarna gaan we in op de vraag waar je het accent in de begeleiding kunt leggen. We ronden af met een voorbeeld hoe je tot een begeleidingsstrategie kunt komen.

Lees verderDidactiek
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE

Leerkrachten bepalen de kwaliteit van het onderwijs. Want alleen met goed geschoolde mensen voor de klas kunnen we onderwijs naar het hoogst mogelijke niveau tillen. Het is dus belangrijk dat de didactische en pedagogische kennis en vaardigheden van onze leerkrachten op niveau zijn.

Lees verderProfessionalisering
Scholen & besturen starten eigen academie
Scholen & besturen starten eigen academie

Professionalisering van de leerkracht staat hoog op de agenda van de overheid, maar ook van veel schoolbesturen en directeuren. Eén van de manieren om daar invulling aan te geven is het starten van een eigen schoolacademie met e-modules. In dit artikel leest u een aantal ervaringen van scholen die hun eigen academie gestart zijn in samenwerking met Heutink Trainingen of er dit najaar voor het eerst mee aan de slag zijn gegaan.

Lees verderE-learning

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!