PO Management

Open menu
Thema's
Begeleiding van onderpresteerders op school
Begeleiding van onderpresteerders op school

In de discussie over excellentie en toptalent in het onderwijs valt met enige regelmaat het woord onderpresteren. Het uitblijven van topprestaties wordt gezien als ´een gemiste kans´ van het onderwijs aan leerlingen die heel erg veel in hun mars hebben. In dit artikel voor leerkrachten bespreken we eerst wanneer er sprake is van onderpresteren. Daarna gaan we in op de vraag waar je het accent in de begeleiding kunt leggen. We ronden af met een voorbeeld hoe je tot een begeleidingsstrategie kunt komen.

Lees verderDidactiek
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE

Leerkrachten bepalen de kwaliteit van het onderwijs. Want alleen met goed geschoolde mensen voor de klas kunnen we onderwijs naar het hoogst mogelijke niveau tillen. Het is dus belangrijk dat de didactische en pedagogische kennis en vaardigheden van onze leerkrachten op niveau zijn.

Lees verderProfessionalisering
Scholen & besturen starten eigen academie
Scholen & besturen starten eigen academie

Professionalisering van de leerkracht staat hoog op de agenda van de overheid, maar ook van veel schoolbesturen en directeuren. Eén van de manieren om daar invulling aan te geven is het starten van een eigen schoolacademie met e-modules. In dit artikel leest u een aantal ervaringen van scholen die hun eigen academie gestart zijn in samenwerking met Heutink Trainingen of er dit najaar voor het eerst mee aan de slag zijn gegaan.

Lees verderE-learning
Eindelijk praten we weer eens over onderwijs
Eindelijk praten we weer eens over onderwijs

Jarenlang reisde hij niet naar Europa en nog nooit trad hij op in Nederland. Wie de Amerikaanse onderzoeker, trainer en auteur Robert Marzanopersoonlijk wilde spreken, moest zelf de Atlantische Oceaan oversteken. Maar begin oktober kwam de onderwijsdeskundige dan toch naar Amsterdam. Als spreker op het internationale onderwijscongres Making Shift Happen, en voor de presentatie van de Nederlandse vertaling van zijn laatste boek Becoming a reflective teacher (De reflectieve leraar).

Lees verderDidactiek
Afrekenen met hinderlijke toiletgeur
Afrekenen met hinderlijke toiletgeur

Als gebouwenbeheerder namens Stichting Promes heeft Willem Prins het onderwijs gedurende een periode van tientallen jaren van dichtbij zien veranderen. Van klassikaal onderwijs naar individueel onderwijs; van kleine zelfstandige scholen naar grote schoolgemeenschappen.

Medio juli 2013 neemt hij samen met de leerlingen van groep 8 afscheid van Stichting Promes. Na een werkzaam leven van 49 jaar breekt een periode aan voor zaken die niets met school te maken hebben. Prins kijkt echter met genoegen achterom: 'Ze kunnen me ook na 1 juli 2013 altijd bellen. Het beheren van gebouwen in combinatie met veel interactie met leerlingen en docenten blijft dienstbaar werk met veel voldoening.'

Lees verderFacilitair
Aanpak scholing van medewerkers
Aanpak scholing van medewerkers

Scholing. Vooral: teamscholing, bij voorkeur tijdens schooltijd. Het is in Nederland een bekend fenomeen. Meesters, juffen en docenten volgen cursussen en workshops om bij te leren en bij te blijven. Maar de vraag rijst: hoe effectief is ons scholingsbeleid?

Biedt het ons de structurele kwaliteitsverbetering die wij ervan verwachten? Doen we de goede dingen? En doen we ze op de goede manier? Wat zou een mogelijke route zijn naar een veel volwassener benaderingswijze van het thema scholing en ontwikkeling in onderwijsorganisaties?

Lees verderProfessionalisering
Zoek het uit!
Zoek het uit!

Ouders willen juffen en meesters die het maximale uit hun kinderen halen, die hun kinderen nieuwsgierig maken en die minstens zo goed thuis zijn in de nieuwe media als hun zoon of dochter. Waar vind je zulke leerkrachten? Onder meer op De Fontein en Het Mozaïek in Alphen aan den Rijn. Daar werken Lydia Vonk en Joyce van der Hoorn, de winnaars van Onderwijs Pioniers 2013.

Lees verderProfessionalisering
Managen, gidsen en coachen
Managen, gidsen en coachen

Schoolleiders hebben het niet makkelijk. Wat moet een goede schoolleider weten, doen én laten? Enerzijds zien ze de kosten stijgen, en de inkomsten dalen, anderzijds zien ze de vraag naar meer onderwijsopbrengsten toenemen. Theo Wildeboer kent het klappen van de zweep. Al meer dan 25 jaar volgt hij deze ontwikkelingen op de voet en ondersteunt hij schoolleiders bij de 'waan van de dag en de visie van morgen'. 

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!