PO Management

Open menu
Thema's
Contextrekenen in opmars
Contextrekenen in opmars

Rekenen met koekjes uit de supermarkt en kastanjes die uit de boom vallen. De overheid zegt dat kinderen sommen uit een context moeten kunnen halen. Maar daar is in het onderwijs nu onvoldoende aandacht voor volgens onderwijsadviesbureau CED-groep. Het bureau ontwikkelde daarom het aanvullende lesmateriaal Nieuwsrekenen waarbij leerlingen op een motiverende manier leren rekenen aan de hand van de actualiteit. 

Lees verderRekenen
De tering naar de nering zetten
De tering naar de nering zetten

Nederland gaat gebukt onder een hardnekkige economische crisis. De effecten ervan zijn ook in het basisonderwijs voelbaar. Diverse koepels kampen met financiële problemen. Zijn die onvermijdelijk of zijn ze te omzeilen? Rasoptimisten Niko Persoon (Zaan Primiar) en Jan Heijman (basisschool de Horn) denken van wel. Anticiperen op veranderingen voorkomt financiële problemen.

Lees verderFinanciën
Kleurrijk en excellent tegelijk
Kleurrijk en excellent tegelijk

Openbare basisschool De Straap is een normale basisschool. Althans als we de directeur, Marianne van Mierlo, moeten geloven. Maar zo normaal is deze school niet. De school herbergt meer dan dertig nationaliteiten, staat te boek als een 'kleurrijke' school en scoort al zes jaar op rij ver boven het landelijk gemiddelde op de cito-eindtoets. In 2012 werd de school uitgeroepen tot Excellente School. Wat is hun geheim? 

Lees verderKwaliteit
'Onderzoekend leren' als bèta-vonkje
'Onderzoekend leren' als bèta-vonkje

Blijft een kaars met een gat drijven? 'Onderzoekend leren' is misschien wel de sleutel is tot belangstelling van kinderen voor de bèta-vakken. Maar ook voor de leerkracht zelf.

Het kabinet, bedrijfsleven en onderwijs sloten in mei 2013 het Nationaal Techniekpact 2020. Dit moet de afstemming van het onderwijs op de arbeidsmarkt verbeteren en daarmee het tekort aan technisch personeel terugdringen. Het pact stimuleert techniekonderwijs in de volle breedte, te beginnen in het basisonderwijs. 

Lees verderDidactiek
Leren zichtbaar maken
Leren zichtbaar maken

'Als je wilt weten wat leerlingen leren van jouw onderwijs, moet je zichtbaar maken wat er precies gebeurt. Daarom de titel Visible Learning, aldus de Nieuw-Zeelandse onderwijsonderzoeker John Hattie. 'Om goed les te kunnen geven is het essentieel dat je ziet wat de impact van onderwijs op je leerlingen is.' In dit artikel wordt John Hattie's aanpak voor excellent onderwijs middels Visible Learning beschreven. 

Uitgeverij Bazalt maakte van zijn boek een Nederlandse versie: Leren zichtbaar maken waarin zijn inzichten vertaald worden naar de Nederlandse situatie. 

Lees verderProfessionalisering
Scholen scherper op kwaliteit
Scholen scherper op kwaliteit

Feedback ontvangen: veel mensen hebben er moeite mee. Laat staan dat ze erom vragen. Jammer. Wie openstaat voor feedback, boekt immers sneller vooruitgang. Onderwijsadviseur Jaap de Jonge bespeurt echter een trendbreuk. "Steeds meer basisscholen zien het nut van een audit in."

Lees verderKwaliteit
Ivo de Wijs over taal en onderwijs
Ivo de Wijs over taal en onderwijs

Ivo de Wijs. Dichter, schrijver, cabaretier, presentator en radiomaker. Taalkunstenaar pur sang. Ook heeft hij nog even voor de klas gestaan. 'Ik heb maar op één leuke school gestaan. Daar voelde ik me op m'n gemak, de leiding was leuk, gaf me vertrouwen en als je al een keer uit de bocht vloog dan werd dat op een vriendelijke manier glad gestreken.'

Lees verderTaal
Muziek maakt kinderen slimmer
Muziek maakt kinderen slimmer

Iedereen lijkt het erover eens te zijn: muziekonderwijs is goed voor kinderen. Er verschijnen steeds meer (hersen)onderzoeken die dat bevestigen en ook de leerkrachten die muziekles geven, merken in de klas wat muziek met leerlingen doet: de leerlingen worden er rustiger van en socialer. Bovendien is de muziekles een lekkere uitlaatklep tussen de andere lessen door. 

Lees verderDidactiek

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!