PO Management

Open menu
Thema's
Mediawijsheid: rol ouders en school
Mediawijsheid: rol ouders en school

Social media zijn anno 2014 niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Er kleven echter ook bepaalde risico’s aan het gebruik. Vooral voor leerlingen die zich niet bewust zijn van de mogelijke gevaren. Kennisnet ziet meer mogelijkheden voor het slagen van de media-opvoeding wanneer mediawijsheid breed en op verschillende niveaus gedragen wordt binnen de school.

Hoe ga je om met social media? Wat zet je op een sociale netwerksite en wat juist niet? Klik je zomaar op een link zonder echt te lezen wat er staat? Of geef je je wachtwoord wel eens aan een klasgenoot? Allemaal zaken om zo vroeg mogelijk met kinderen te bespreken. Want weliswaar blijkt uit onderzoek van Dialogic dat kinderen op de basisschool nog weinig risicovol gedrag vertonen, maar dat dit snel verandert als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Om risicogedrag op latere leeftijd te voorkomen, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat ouders al vroeg gericht bezig zijn met media-opvoeding. Kinderen van tien, elf jaar staan nog open voor een gesprek hierover thuis.

Lees verderOnderwijs & ICT
School in tijden van echtscheiding
School in tijden van echtscheiding

Tegenwoordig strandt één op de drie huwelijken. Grote kans dus dat iedere klas meerdere leerlingen van gescheiden ouders telt. Voor echtscheiding is er echter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld voor pesten, geen verplicht schoolprotocol. Terwijl juist de school, en specifiek de leerkracht, in turbulente tijden een stabiele rol kan vervullen. 

Angelique van der Pluijm, medeauteur van het boek School en echtscheiding, alledaagse begeleiding binnen een schoolbreed beleid, geeft tips.

Lees verderPedagogiek
Gezonde exploitatie schoolgebouwen
Gezonde exploitatie schoolgebouwen

Begonnen als schoonmaakbedrijf, heeft MAS zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een grote fullservice-dienstverlener in Amsterdam en omstreken. Het bedrijf verzorgt de schoonmaakwerkzaamheden van onder andere scholen, kinderdagverblijven, kantoren, hotels en musea. Drieënveertig procent van de Amsterdamse scholen staat inmiddels op de referentielijst.

Lees verderFacilitair
Hoe maak je een ambitie echt waar?
Hoe maak je een ambitie echt waar?

Geen ingewikkelde individuele handelingsplannen, maar drie ‘behapbare’ onderwijsarrangementen moeten de onderwijsambities van openbare basisschool Panta Rhei uit Tilburg realiseren. De school deed hiervoor een beroep op het door de CED-Groep ontwikkelde Opbrengstgericht werken in 4D. Leerkrachten zien de opbrengsten stijgen en reageren enthousiast.

Lees verderKwaliteit
Dorpsschool als wijkverbinder
Dorpsschool als wijkverbinder

Hoe maak je van een zwakke dorpsschool een goede school? En hoe zorg je ervoor dat de school weer het middelpunt van de wijk wordt? Theo Douma zag zich vier jaar geleden voor de uitdagende taak gesteld om samen met het team van cbs De Klimop in Rijsoord, een klein tuindersdorp in de buurt van Ridderkerk, de school te redden omdat het imago door tegenvallende opbrengsten slechter was dan ooit.

Eerst werd intern orde op zaken gesteld, daarna werd de blik naar buiten gericht. Een heuse kinderboerderij bracht leven in de brouwerij. Theo Douma, directeur cbs De Klimop (Rijsoord): ‘In zeven maanden hebben we het predicaat zwak weggewerkt en nu geven we de school nieuw elan.’

 

Lees verderManagement
Nieuwsgierige leraren maken kinderen gelukkig
Nieuwsgierige leraren maken kinderen gelukkig

Leraren kijken vaak vermoeid als er weer eens frictie is in de klas. Het ene kind wil niet naast het andere zitten bijvoorbeeld. Zucht, denkt de leraar, moeten we dat ook weer oplossen. Charlotte Visch ziet dat anders. Voor haar zijn deze botsingen juist gouden leermomenten.

‘Ik zag iets gebeuren, zagen jullie dat ook?’ zou ze aan de groep vragen. Ze bespreekt met de kinderen waarom zij iets deden en hoe zij zich daarbij voelden, zodat de hele klas kan meedenken over hoe dat anders kan. Vaak laat Visch de kinderen het moment opnieuw afspelen, maar dit keer mét respect en begrip voor elkaar.

In haar nieuwste boek Gelukkige kinderen in een gelukkige klas haalt ze meer van deze wisseltrucs uit. Een probleem wordt opeens nuttig. Zo betekent een grote klas voor Visch extra hersenpannen om oplossingen te bedenken. En een luidruchtige leerling is volgens haar een prachtige kans om andere kinderen te leren zich goed te concentreren.

Lees verderPedagogiek
Marzano's Reflectieve leraar
Marzano's Reflectieve leraar

Toezicht- en feedbacksystemen leveren vaak geen systematische bijdrage aan het vergroten van de expertise van leraren, maar Robert Marzano stelt dat dit door doelgericht oefenen wel mogelijk is.

Doelgericht oefenen houdt meer in dan alleen herhaling; het vraagt activiteiten die specifiek ontworpen zijn om prestaties te verbeteren, een uitdaging vormen en de leraar van feedback voorzien. Samenvattend kun je zeggen dat doelgericht oefenen vraagt om een reflectieve leraar.

Dit artikel is als beknopte versie verschenen in het bookmagazine PO Management.

Lees verderDidactiek
Uw schoolplan in 5 stappen
Uw schoolplan in 5 stappen

Gaat u zich het komende jaar óók weer warmlopen voor het schrijven van een nieuw schoolplan? Een kleine categorie directeuren ziet dit als een administratieve last waar ze graag snel en pijnloos vanaf willen komen. Een groter deel van de directeuren ziet het schoolplan echter als een vliegwiel voor schoolontwikkeling.

Tot welke categorie u zich ook rekent, in beide gevallen kan het voorkomen dat u als een berg tegen het schrijven van het schoolplan opziet! Behoort u tot de eerste categorie, dan is er weinig hulp of hoop. Behoort u tot de tweede groep, bent u serieus in uw ambities én kiest u voor de koninklijke weg, dan is er een aanpak die u zal helpen om de berg waartegen u opziet veel minder omvangrijk te maken. Namelijk ten eerste door de juiste route te volgen om te komen tot het schoolplan. En ten tweede door gebruik te maken van de webbased schoolplanmonitor. In dit artikel leest u hoe deze aanpak werkt.

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!