PO Management

Open menu
Thema's
Oefening baart kunst
Oefening baart kunst

In 2006 werd hij onderscheiden met de NWO Oeuvreprijs voor zijn bijzondere bijdrage aan de popularisering van wetenschap. Jan van de Craats, een bevlogen wiskundige en emeritus hoogleraar wiskunde aan de UvA, is een van de belangrijkste pleitbezorgers van goed rekenonderwijs in Nederland. Daarbij neemt hij zelden een blad voor de mond. Niet omdat hij over een obstinaat karakter beschikt, het tegendeel lijkt eerder waar, maar omdat hij oprecht verontwaardigd is over de manier waarop het rekenonderwijs de afgelopen vijftien jaar gestalte heeft gekregen. De kentering in het basisonderwijs stemt hem positief.

Volgens Van de Craats heeft de grote nadruk op het contextrekenen, gepropageerd door de realistische rekenaars, ervoor gezorgd dat er veel te weinig geoefend werd en hij constateert ook dat er van een systematische aanpak geen sprake was. Van de Craats: ‘De realistische rekenaars willen dat de kinderen alles eerst goed begrijpen voordat je gaat oefenen. Ik weet dat ik hiermee een karikatuur van het realistisch rekenen maak, maar dat is wel de manier waarop het rekenonderwijs jarenlang werd gepropageerd. Natuurlijk is het zo dat je begrip moet aanbrengen, ook ik vind dat belangrijk, kijk naar mijn vijfstappenplan. Dus wanneer zij zeggen, bij Van de Craats hoef je niets te begrijpen, bij hem hoef je alleen maar te oefenen, dan maken ze van mij ook een karikatuur.’

Lees verderRekenen
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Hoe vindbaar is de website van uw school?

De website van een school is natuurlijk een bron van informatie voor de eigen ouders, maar is ook in de zoektocht naar een geschikte school voor zich oriënterende ouders een belangrijk middel. Goed vindbaar zijn op het internet is dus ook voor scholen van groot belang.

Scholen hebben ten opzichte van andere sectoren het voordeel dat hun ‘klanten’ uit een beperkt geografisch gebied afkomstig zijn en de school dus alleen met de omliggende scholen hoeft te concurreren voor een plaatsje in de zoekresultaten. Hiermee is het mogelijk om al met enkele (simpele) stappen de vindbaarheid van de website van uw school te verhogen.

Lees verderCommunicatie
Kwaliteit didactisch handelen meten
Kwaliteit didactisch handelen meten

Cadenza Onderwijsconsult bedacht en ontwikkelde een tool die scholen helpt de kwaliteit van de leerkracht te beoordelen en te versterken: de vaardigheidsmeter. Senior adviseur Fred Kramer van Cadenza: “Het is een leerkrachtvolgsysteem waarmee schooldirecteuren systematisch en planmatig op grond van 25 indicatoren de instructievaardigheden van hun leerkrachten kunnen toetsen. Voorbeelden van indicatoren zijn een taakgerichte werksfeer, efficiënt gebruik van de geplande onderwijstijd en variatie in werkvormen. Het zijn exact dezelfde indicatoren als de onderwijsinspectie gebruikt. Dat is de grote kracht van de tool. Je kruipt als het ware in de huid van de inspecteur en bent hem een stap voor.”

In dit artikel komen een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord: koepels en schooldirecteuren. Wat zijn hun bevindingen? “We hebben het met elkaar weer over het vak!”

Lees verderKwaliteit
Onderwijs in beweging: een 10 met een griffel
Onderwijs in beweging: een 10 met een griffel

Stilstand is achteruitgang. Daarom zijn we altijd op zoek naar nieuwe methoden en technieken, naar nieuwe ideeën, naar betere vormen van onderwijs. Helaas zijn niet alle vernieuwingen ook verbeteringen gebleken. Hoe denkt u over de zes hottopics in de artikel? Laat het ons weten via ons contactformulier: http://www.pomanagement.nl/contact/.

Zes van uw collega’s gingen u alvast voor en geven hun mening.

Lees verderManagement
Kleine scholen wapenen zich tegen opheffing
Kleine scholen wapenen zich tegen opheffing

Het platteland van Nederland kampt met ontgroening en vergrijzing. Voorzieningen staan er onder druk. Dit geldt niet alleen voor de erkende krimpregio's maar voor het gehele platteland van Nederland. De supermarkt, de bieb en het postkantoor: ze sluiten hun deuren. Zelfs de meest elementaire voorziening wordt in haar voortbestaan bedreigd: de basisschool. Vier scholen verzetten zich tegen deze tendens met hand en tand en richtten de kleinescholencoöperatie op.

Lees verderManagement
De Amsterdamse droom
De Amsterdamse droom

Pieter Hilhorst (47) was publicist bij de Volkskrant en programmamaker. Voor de VARA presenteerde hij ‘De Ombudsman’. Sinds 2012 is hij wethouder in Amsterdam en beheert hij de portefeuilles Jeugd, Onderwijs en Financiën. In de spotlights staan is niet altijd leuk. Alles wordt op een goudschaaltje gewogen. Toch vindt hij dat zijn sociale engagement en dadendrang nu veel beter tot hun recht komen. Zijn Amsterdamse droom: gelijke kansen voor alle kinderen. 

Lees verderKwaliteit
Omgaan met de nieuwe Cito-normen
Omgaan met de nieuwe Cito-normen

In een aantal artikelen doen Menno van Hasselt en Wijnand Gijzen uit de doeken hoe zij het concept van opbrengstgericht passend onderwijs in de scholen vormgeven. De nieuwe landelijke normen die onlangs voor de vakgebieden spelling, begrijpend lezen en rekenen door Cito zijn vastgesteld, hebben invloed op deze praktische uitwerking. Voor een deel van de basisscholen zal het betekenen dat zij een intensiever basisaanbod moeten neerzetten, omdat de opbrengsten door deze aanpassing onder de landelijke normen ‘zakken’. Daarnaast zullen ook individuele leerlingen een lager Cito-niveau gaan behalen dan zij voorheen deden. Dit alles vraagt om een zorgvuldige uitleg aan ouders en collega’s.

Deze publicatie is een verdiepend artikel naar aanleiding van het artikel ‘Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!’ en heeft tot doel om scholen en schoolbesturen inzicht en ondersteuning te bieden bij de onderwijskundige en communicatieve consequenties van de nieuwe Cito-normen.

Het artikel 'Nieuwe Cito-normen? Leg dat maar eens uit!' is ook te lezen op deze website: http://www.pomanagement.nl/whitepaper/151/.

Lees verderKwaliteit
Wat werkt voor het leren van de leerling
Wat werkt voor het leren van de leerling

Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van meer dan 15 jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken en het bevat de grootste collectie evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het onderwijs te verbeteren.

Zoals Robert Marzano zich richt op optimaal lesgeven van de leraar, richt John Hattie zich op wat werkt voor het leren van de leerling. Dat ze daarbij tot overlappende conclusies en aanbevelingen komen, ligt voor de hand. Hattie richt zich op de microsituatie, op de leraar die actief bezig is met zijn leerlingen: wat doen ze, met welk resultaat en wat kunnen leraar en leerlingen doen om zich nog beter te ontwikkelen? Leren zichtbaar maken voor de leraar én voor de leerling, daar gaat het om.

Preview van het boek

Het bijgaande artikel is een preview van het boek Leren zichtbaar maken (24 pagina's) van John Hattie. Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Bazalt: http://bazalt.nl/educatieve-uitgaven/leren-zichtbaar-maken

Lees verderDidactiek

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!