PO Management

Open menu
Thema's
Passie voor taal
Passie voor taal

Marja van Bijsterveldt, voorzitter Stichting Lezen & Schrijven pleit voor gezamenlijke aanpak laaggeletterdheid. Ze was minister van OCW in het kabinet-Rutte I en eerder op datzelfde departement staatssecretaris. Op dit moment is ze directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, dat ouders de mogelijkheid geeft om in de nabijheid van hun zieke kinderen te zijn als deze in het ziekenhuis liggen. Vorig jaar volgde ze Prinses Laurentien van Oranje op als voorzitter van de Stichting Lezen & Schrijven. Een interview met haar over maatschappelijke betrokkenheid, de grote waarde van taal en de strijd tegen laaggeletterdheid.  

Lees verderTaal
Werken met een toezichtkader
Werken met een toezichtkader

Hoe kunnen het college van bestuur en de raad van toezicht elkaar versterken? In Nederland werken de meeste besturen anno 2015 met een model waarbij er een scheiding is tussen de operationele laag, de bestuurder, en de toezichthoudende laag, de raad van toezicht (Code Goed Bestuur PO). Soms gaat er iets mis en grijpt een raad ‘bruusk’ in en wordt een bestuurder naar huis gestuurd of er ontstaat een conflict. Op welk punt verstaan de raad en de bestuurder elkaar niet meer?  

Lees verderManagement
Meten is weten is doen
Meten is weten is doen

Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen. Als leerkrachten in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool worden ondersteund bij het gebruik van formatieve toetstechnieken presteren de leerlingen beter. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Formatieve toetsen laten zien wat leerlingen al kennen en kunnen, zodat leerkrachten hun onderwijs daarop kunnen aanpassen. 

Lees verderRekenen
Nieuwe media
Nieuwe media

Natuurlijke brug tussen formeel en informeel leren.

Robert Jacobs en Lisette Ligtendag zijn beiden verbonden aan de CED-Groep. Robert is onder meer projectleider voor het ontwikkelen van ‘Leren met toekomst’. Lisette is unitmanager Innovatie en zelf ‘gepassioneerd informeel leerder’. Ze laten hun licht schijnen over het belang van informeel leren voor het onderwijs.  

Lees verderDidactiek
De gelukkige basisschooldirecteur
De gelukkige basisschooldirecteur

Waar wordt u blij of mismoedig van? Wat maakt u als basisschooldirecteur gelukkig? Waardoor gaat u iedere dag weer met energie naar uw werk? En waar wordt u ook wel eens een beetje mismoedig van? We vroegen het aan vier collega’s verspreid door het land.  

Lees verderManagement
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015

Op 8 oktober reikte Theo Magito, voorzitter van de jury, in het Da Vinci College te Dordrecht de OnderwijsTopTalentPrijs 2015 uit. De winnaars zijn Robin Lemmen van Hogeschool De Kempel uit Helmond (basisonderwijs) en Jente Claessen van de Universiteit van Amsterdam (voortgezet onderwijs). Zij ontvangen de Talentprijs vanwegede hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zij zijn daarmee uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2015.

Lees verderProfessionalisering
De financieel gezonde school
De financieel gezonde school

Bent u voldoende in planning en control? 

Noem het woord geld en menig bestuurder in het primair onderwijs begint een monoloog over het onrecht dat de sector is en wordt aangedaan. Spreek met meesters en juffen en de klaagzang gaat onverminderd door. Kern van de verhalen, even los van de beloningen, is dat er altijd te weinig budget is. Er kan niets en er moet geroeid worden met riemen die er niet zijn.

 

Lees verderFinanciƫn
Samen kijken, meer zien, beter beslissen
Samen kijken, meer zien, beter beslissen

Heeft het team een reële kijk op de schoolwerkelijkheid? Tegenvallende eindopbrengsten, strubbelingen in de communicatie met ouders of onvoldoende differentiatie… Als schooldirectie of team is het altijd verstandig om u de vragen te stellen: ‘Zijn wij als team wel écht situatiebewust bezig? Hebben wij een reële kijk op de schoolwerkelijkheid?’ In mijn dagelijkse werk help ik ambitieuze schoolleiders en bestuurders om de kwaliteit van hun scholen naar een hoger level te brengen. Daarnaast ben ik gebrevetteerd piloot. In mijn presentaties en trainingen over leiderschap, samenwerken en onderwijskwaliteit trek ik daarom vaak parallellen met de luchtvaart. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat zouden schoolteams kunnen leren van de luchtvaart als het gaat om ‘rampenpreventie’?

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!