PO Management

Open menu
Thema's
Nieuwe media
Nieuwe media

Natuurlijke brug tussen formeel en informeel leren.

Robert Jacobs en Lisette Ligtendag zijn beiden verbonden aan de CED-Groep. Robert is onder meer projectleider voor het ontwikkelen van ‘Leren met toekomst’. Lisette is unitmanager Innovatie en zelf ‘gepassioneerd informeel leerder’. Ze laten hun licht schijnen over het belang van informeel leren voor het onderwijs.  

Lees verderDidactiek
De gelukkige basisschooldirecteur
De gelukkige basisschooldirecteur

Waar wordt u blij of mismoedig van? Wat maakt u als basisschooldirecteur gelukkig? Waardoor gaat u iedere dag weer met energie naar uw werk? En waar wordt u ook wel eens een beetje mismoedig van? We vroegen het aan vier collega’s verspreid door het land.  

Lees verderManagement
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015
Winnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2015

Op 8 oktober reikte Theo Magito, voorzitter van de jury, in het Da Vinci College te Dordrecht de OnderwijsTopTalentPrijs 2015 uit. De winnaars zijn Robin Lemmen van Hogeschool De Kempel uit Helmond (basisonderwijs) en Jente Claessen van de Universiteit van Amsterdam (voortgezet onderwijs). Zij ontvangen de Talentprijs vanwegede hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zij zijn daarmee uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2015.

Lees verderProfessionalisering
De financieel gezonde school
De financieel gezonde school

Bent u voldoende in planning en control? 

Noem het woord geld en menig bestuurder in het primair onderwijs begint een monoloog over het onrecht dat de sector is en wordt aangedaan. Spreek met meesters en juffen en de klaagzang gaat onverminderd door. Kern van de verhalen, even los van de beloningen, is dat er altijd te weinig budget is. Er kan niets en er moet geroeid worden met riemen die er niet zijn.

 

Lees verderFinanciƫn
Samen kijken, meer zien, beter beslissen
Samen kijken, meer zien, beter beslissen

Heeft het team een reële kijk op de schoolwerkelijkheid? Tegenvallende eindopbrengsten, strubbelingen in de communicatie met ouders of onvoldoende differentiatie… Als schooldirectie of team is het altijd verstandig om u de vragen te stellen: ‘Zijn wij als team wel écht situatiebewust bezig? Hebben wij een reële kijk op de schoolwerkelijkheid?’ In mijn dagelijkse werk help ik ambitieuze schoolleiders en bestuurders om de kwaliteit van hun scholen naar een hoger level te brengen. Daarnaast ben ik gebrevetteerd piloot. In mijn presentaties en trainingen over leiderschap, samenwerken en onderwijskwaliteit trek ik daarom vaak parallellen met de luchtvaart. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat zouden schoolteams kunnen leren van de luchtvaart als het gaat om ‘rampenpreventie’?

Lees verderManagement
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs
Grote stap vooruit naar Passend Onderwijs

In Impulsklassen luisteren leerlingen, ouders en leerkrachten écht naar elkaar.

Passend onderwijs houdt de gemoederen flink bezig. Leerkrachten en directeuren staan er over het algemeen niet onwelwillend tegenover, maar geven tegelijkertijd aan dat het hen aan tijd ontbreekt om ‘op maat onderwijs’ voor vrijwel iedere leerling mogelijk te maken. Toch kan het wel. De Impulsklassen bewijzen dit. Dr. Annemieke Mol Lous, lector aan de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool in Rotterdam, legt uit waarom de Impulsklassen zo succesvol zijn.

Lees verderProfessionalisering
Marrit Steenbergen koppelt talent aan discipline
Marrit Steenbergen koppelt talent aan discipline

Nederland is een land van topzwemmers en vooral:topzwemsters. Denk aan Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Inge Dekker. Schrijf daar maar vast in potlood de naam van Marrit Steenbergen bij, want de ster van deze Friezin rijst snel.

Marrit Steenbergen: "We gaan naar de TAN, de Talentenacademie Noord, bij het OSG Sevenwolden in Heerenveen. Daar zitten we bij elkaar in een apart klaslokaal. We bestuderen de stof en maken ons huiswerk. Eén keer per week komt van elk vak een leraar langs die we vragen kunnen stellen."

Lees verderPedagogiek
Toetsen in de basisschool
Toetsen in de basisschool

Wat de Cito-toets ons wél en niet zegt

De laatste jaren wordt er in het basisonderwijs veel over het afnemen van toetsen gediscussieerd. Het gesprek spitst zich toe op de inzet en interpretatie van de Cito-toetsen.

Het maakt de emotie rond toetsen in de basisschool zichtbaar: “We werken toch niet alleen voor de Cito-toets?” Dit artikel heeft tot doel om de waarde van Cito-toetsen in het onderwijs voor leerkrachten en schoolleiders zowel te nuanceren als te versterken.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!