PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs

Met het Nationaal Programma Onderwijs wordt in twee en een half jaar tijd € 8,5 miljard extra geïnvesteerd in het onderwijs om verdere vertraging en achterstanden van leerlingen te voorkomen en om opgelopen vertraging en achterstanden waar mogelijk zo snel mogelijk in te halen. Daarbij horen maatregelen om ervoor te zorgen dat interventies duurzaam effect hebben. In dit artikel zetten we mogelijke interventies op een rij en zoomen we in op het effect van professionalisering van leraren.

Leraarprofessionalisering behoort, samen met een-op-eenbegeleiding en peer tutoring, tot de meest effectieve interventies om leerachterstanden tegen te gaan. Dit resulteert ook in een langetermijneffect omdat de basiskwaliteit van het reguliere onderwijs verbetert, voor alle leerlingen.

Lees verderRedactie PO Management
De PDCA-cyclus van nascholing
De PDCA-cyclus van nascholing

‘Scholen waar ik een hoge kwaliteit van onderwijs waarneem, zijn vaak ook scholen waar leraren, samen met schoolleiders en bestuurders, gericht zijn op continu verbeteren. Er wordt, vaak op teamniveau, actief gestuurd op kwaliteit, gekoppeld aan het strategisch HRM-beleid en het financiële beleid. Ik zie en spreek op deze scholen leraren die met plezier werken en weinig last ervaren van een te hoge werkdruk’, schrijft Jeannette Wolleswinkel op de weblog van de Inspectie van het Onderwijs. In dit artikel laten we zien hoe u door de koppeling van beleidsdoelen aan nascholing kunt werken aan onderwijs van hoge kwaliteit.

Lees verderRedactie PO Management
Verschillen zien en waarderen
Verschillen zien en waarderen

MASTER PASSEND MEESTERSCHAP LEIDT OP TOT INCLUSIEVE LERAAR

Tegemoetkomen aan leerlingen met verschillende achtergronden en mogelijkheden. Dat wil iedere leraar. Maar is dat een kwestie van technische en didactische skills of gaat het eerder om een houding? De nieuwe master Passend Meesterschap richt zich op professionals die de verschillen in hun klas willen zien, waarderen en benutten. Vier leraren over het ontwikkelen van een ‘inclusieve mindset’.

  • Jorres Claessens (eerstejaarstudent): "Doordat je jezelf beter leert kennen, ga je kinderen ook anders zien."
  • Imke Houben (tweedejaarsstudent): "Ik zie de verschillen tussen kinderen meer, waardeer ze en kan er ook meer mee."
  • Ellen van den Beekmortel (tweedejaarsstudent): "Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik invul wat ik denk te zien."
  • Christel Rijpkema (tweedejaarsstudent): "De laatste tijd gun ik mezelf meer ruimte voor pedagogisch handelen."

 

Lees verderSabine Kokee
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid

ONMISBARE VAARDIGHEDEN VOOR LEERLINGEN ÉN LEERKRACHTEN

Tijdens de eerste weken van de coronacrises hebben scholen een ongekende ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van leren op afstand. De snelheid waarop scholen dit hebben opgepakt roept alleen maar bewondering op. Maar het brengt natuurlijk ook het besef dat leren op afstand veel vraagt van de digitale geletterdheid van zowel leerkrachten als leerlingen. Onderzoek laat zien dat beide groepen hierin nog flinke stappen kunnen zetten. 

Lees verderRedactie PO Management
Power to the teacher
Power to the teacher

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De leraar maakt immers het verschil. In de cao is vastgelegd dat leraren 10 procent van hun jaartaak moeten besteden aan professionalisering. Scholen dienen daarvoor zelfs de noodzakelijke voorwaarden te scheppen.

Maar de belangrijkste slagingsfactor blijft toch de intrinsieke motivatie van de leraar zelf: welke stappen neemt een leraar op het gebied van professionalisering? Hoeveel tijd besteedt hij of zij er werkelijk aan?

Lees verderRedactie PO Management
Benutten academische leerkrachten
Benutten academische leerkrachten

Hannah Bijlsma is leerkracht van groep 3 en daarnaast verbonden als onderzoeker (PhD) aan de Universiteit Twente. De combinatie van onderwijspraktijk en onderzoek sluit naadloos aan bij haar passie: onderwijsverbetering door de inzet en benutting van academische leerkrachtvaardigheden in het onderwijs. Met die passie heeft zij de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) opgericht.
De BAB streeft naar erkende ongelijkheid in schoolteams. In dit artikel houdt ze een gloedvol betoog voor meer academische leerkrachten voor de klas.

Lees verderHannah Bijlsma
Schoolleidersregister: 'Herregistratie kan in 3 middagen'
Schoolleidersregister: 'Herregistratie kan in 3 middagen'

In de vorige editie van PO Management (nr. 12 april 2019) lieten vier schoolleiders zich kritisch uit over het Schoolleidersregister. Het register was enigszins verbaasd over de kritiek. ‘Het register wil er juist voor de schoolleiders zijn en wil een bijdrage leveren aan de kwaliteit van geregistreerde schoolleiders en het aanzien van het vak.’ Lees alles over zaken als herregistratie, informeel leren en de wildcard.

Lees verderRedactie PO Management
Hargreaves over samen professionaliseren
Hargreaves over samen professionaliseren

Onderwijsgoeroe is een groot woord. Zo wil hij zelf zeker niet genoemd worden. Toch behoort Andy Hargreaves tot de selecte groep onderwijsverbeteraars die wereldfaam heeft verworven. Hij leidde grote projecten in Schotland, Canada en de VS. Op vrijdag 24 mei komt hij naar Nederland. Waar de juiste manier van samenwerken toe kan leiden!

Hargreaves gaat nooit voor het snelle gewin. Hij kiest voor duurzame schoolontwikkeling en duurzaam leiderschap. De context is belangrijk, houdt hij zijn publiek voor. Iedere situatie vraagt om haar eigen aanpak en benadering. In zijn nieuwste boek Samen werken aan professionaliteit geeft hij prachtige voorbeelden van hoe je samen met andere professionals tot ongekende resultaten kunt komen. Doorgewinterde onderwijsprofessionals zijn er lovend over.

Lees verderRedactie PO Management

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!