PO Management

Open menu
Thema's
Professionalisering
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)
De lerende organisatie: Ontwikkelhuis (dl.1)

Het fundament - Het idee dat organisaties kunnen leren is niet nieuw en ontstond al in de jaren 70. De gedachte is dat je door tot nieuwe inzichten te komen, producten, processen en diensten kunt verbeteren of vernieuwen. Het bouwen aan zo’n lerende organisatie is meer dan nascholing organiseren. Het leren is een continu proces als natuurlijk onderdeel van je werk. Het leren wordt dan ervaren als ‘erbinnen’ en niet als ‘ernaast’. Met het Ontwikkelhuis werk je gericht aan een lerende school.

 

Lees verderKarla Okken
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Het schoolleiderschap is nogal een eenzaam beroep, hoor je wel eens. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie zijn school runt op basis van gespreid leiderschap komt van zijn eiland af en maakt optimaal profijt van alle kennis en kunde binnen het team. Zowel in de school als de stichting waar deze deel van uitmaakt. Hoe zet je gespreid leiderschap in en wat betekent dit voor jouw rol als schoolleider of bestuurder? Brigit van Rossum, docent aan de AVS Academie, helpt je op weg.

Lees verderRedactie PO Management
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?

Mindset, leervoorkeuren en vergroten van je leervermogen. Bezig zijn met het leren van anderen is ons vak, maar hoe vaak houden we ons bezig met hoe we zelf leren?

Een leven lang leren hoort bij ons vak. Een goed fundament voor een leven lang leren ligt in het begrijpen hoe je leert. Inzicht in het eigen leren helpt om grip te krijgen op en sturing te kunnen geven aan je eigen leren. Door te investeren in bewustwording van het eigen leren creëer je beweging en groeikansen voor jezelf.

Lees verderKarla Okken
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren

Op school bereiden we kinderen voor op de toekomst. We leren ze lezen, schrijven en rekenen aangevuld met de nodige vakkennis. Daarnaast bereiden we leerlingen voor op de digitale toekomst: we leren ze veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van de digitale toepassingen die op dit moment beschikbaar zijn. Daarom is digitale geletterdheid een van de vakgebieden in het ‘Curriculum voor de toekomst’.

Het ICT-fundament, beveiliging, sturing (governance) en privacy

Digitaal blijven groeien en verbeteren doe je voor de leerlingen van vandaag én morgen. Om dat goed te doen heb je een veilig en toekomstgericht technologisch fundament nodig. In dit artikel laten we zien hoe je daar (als schoolleider) de regie op pakt.

 

Lees verderLaura - Greg - Sabine
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2

In de 21e eeuw zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat leraren gekwalificeerd zijn om technologie op de meest effectieve wijze in te zetten: welke technologie zet je wanneer in en met welke didactiek? Onderzoek van Kennisnet (2017) laat echter zien dat er een groot verschil is tussen de ICT-ambitie van het bestuur en schoolleiders en de werkelijkheid van de leraar. Leraren verschillen sterk in het gebruik van ICT-toepassingen en in hun bekwaamheid op dit gebied. Herkenbaar?

De professionele leer- en werkgemeenschap (PLG)

Zo doe je dat en dit heb je nodig

Lees verderLaura - Greg - Sabine
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1

Als schoolleider werk je continu aan duurzaam beter onderwijs. Je maakt een plan, stelt de ontwikkeldoelen vast en gaat samen met je team aan de slag. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van het onderwijs voor het grootste deel bepaald door wat de leraar doet in de klas. In welke mate heb jij daar invloed op?

De schoolleider als facilitator voor leren van en met elkaar

 

Lees verderLaura - Greg - Sabine
Reflectie op vijf lerende gewoonten
Reflectie op vijf lerende gewoonten

Dit is de bijlage bij het artikel De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren van Machiel Karels en Gerard Bel van Wij-Leren.nl in PO Management nummer 17, november 2021.

Met deze vragenlijst kun je reflecteren op je persoonlijke vijf lerende gewoonten.

Lees verderMachiel Karels en Gerard Bel
Blijven werken = blijven bijscholen
Blijven werken = blijven bijscholen

Een baan voor het leven: das war einmal… Wie nu geboren wordt, heeft een grote kans ouder dan honderd jaar te worden en zal daarvan zeker vijftig jaar werken, hoogstwaarschijnlijk in verschillende banen. Hoe bereiden we ons daarop voor? Prof. dr. Nick van Dam: ‘Door ons te blijven ontwikkelen, ons hele leven lang.’

Lees verderRedactie PO Management

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!