PO Management

Open menu
Thema's
Goud Onderwijs zorgt voor magie
Goud Onderwijs zorgt voor magie

Rust in de school, leerlingen en onderwijsprofessionals die met meer plezier leren en werken en de eerste aanwijzingen voor leerwinst. Krachtige en positieve resultaten dus dankzij Goud Onderwijs: het vernieuwende onderwijsconcept dat de CED-Groep ruim drie jaar geleden ontwikkelde en in samenspraak met besturen, scholen, gemeente Rotterdam en landelijke organisaties uitzette op zes pilotscholen. Inmiddels zijn er al veertien ‘Goud-scholen’ door heel Nederland. Wat maakt dat dit concept zo goed werkt?

Lees verderPedagogiek
M365Portal voor klas, school en bestuur
M365Portal voor klas, school en bestuur

Is digitalisering een luxe? Of een randvoorwaarde om complexe organisaties beter te laten functioneren en de aandacht bij de primaire processen te houden? Bestuurders, directies en leerkrachten merken de behoefte aan duidelijke communicatie, effectief informatiebeheer en ‘online werkruimten’ die passen bij de werkprocessen van verschillende gebruikersgroepen.

De nieuwe M365Portal combineert het succes van de Onlineklas Portal met de kracht van Microsoft 365. Het resultaat? Flexibel aan te passen, online werkruimten (‘workspaces’) en fijne integraties met veelgebruikte apps, voor elke gebruiker in de organisatie: leerling, leerkracht, ondersteunend personeel, directie, bestuurders.

Lees verderFacilitair
Lol in lezen
Lol in lezen

Raar maar waar: Nederland, een welvarend West-Europees land, krijgt zijn leesonderwijs maar niet op orde. Toch willen ze van somberheid en pessimisme op basisschool Op Weg in het Brabantse Vorstenbosch niks weten. In nog geen drie jaar wist de school het tij te keren. Hoe kregen ze dat voor elkaar?

Lees verderDidactiek
Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB)
Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB)

De afgelopen tien jaar zijn onderwijs en kinderopvang op meerdere manieren concreet gaan samenwerken. Met als gemeenschappelijk doel het creëren van een doorgaande lijn van peuter- naar kleutergroepen. Zo is in het onderwijs de behoefte ontstaan om, net als bij de peutergroepen in de kinderopvang, ook in de kleutergroepen zicht en grip te krijgen op de pedagogische kwaliteit.

Diana Terlingen van de Lowys Porquin Stichting vertelt waarom zelfevaluatie-instrument PiB hierbij kan helpen.

Lees verderPedagogiek
Hoge verwachtingen: sleutelrol schoolleiders
Hoge verwachtingen: sleutelrol schoolleiders

We leven in een tijd van toenemende diversiteit in het onderwijs en stijgende verwachtingen van zowel leraren als leerlingen. In deze dynamiek speelt de schoolleider een cruciale rol. Dit betreft het maximaliseren van het leerpotentieel van zowel de leraren als de leerlingen. In dit artikel beschrijf ik vijf elementen die van betekenis zijn voor schoolleiders als het gaat om hoge verwachtingen van leraren en leerlingen.

Lees verderManagement
Duurzame impact maken
Duurzame impact maken

Dat duurzame impact meer tijd vraagt, is in de Staat van het Onderwijs 2024 een groot punt van aandacht. Terecht, vindt Maaike Palmbergen, programmaleider van Teach Like a Champion (‘Teach’) bij de CED-Groep. “Professionalisering op alle niveaus, goede borging en passend beleid horen erbij als je echt profijt wilt hebben van je investering voor de langere termijn.” Maar hoe zorg je voor die noodzakelijke borging, als het volgende speerpunt zich alweer aandient?

Lees verderKwaliteit
Mentoringprogramma's AVS
Mentoringprogramma's AVS

Startende schoolleiders hebben het niet gemakkelijk. Er ligt heel wat werk op hun bord en hoe bepaal je dan wat goed is voor je school én jezelf? Om beginnende directeuren een goede start te geven koppelt AVS nieuwelingen aan ervaren collega’s, die als coach en sparringpartner dienen. En dát bevalt heel goed.

Lees verderProfessionalisering
Maak je eigen onderwijsboek
Maak je eigen onderwijsboek

Natuurlijk wil je bijblijven in je vak. In de top 3 van meest genoemde professionaliseringsactiviteiten staat het lezen van vakliteratuur en discussiëren met collega’s over verbetering van het onderwijs op school. Daarnaast bespreken we in het po relatief vaak met collega’s de leerlingresultaten om onze aanpak te kunnen verbeteren. En steeds meer onderwijsprofessionals delen hun kennis in hun eigen onderwijsboek. Hoe pak je dat aan?

Lees verderProfessionalisering

Partners

AVS
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!