PO Management

Open menu
Thema's
Stap voor stap naar een succesvol schoolplein
Stap voor stap naar een succesvol schoolplein

Het schoolplein is voor een school van educatieve en recreatieve waarde. Het is een plek waar door de leerlingen gespeeld, geleerd en geleefd wordt. Maar de laatste jaren lijkt het schoolplein achter te lopen op ontwikkelingen binnen het onderwijs. Nieuwe onderwijsconcepten zoals integrale kindcentra, nieuwe lestijden, wetswijzigingen en het aanhoudende debat over het aantal gymlessen binnen het basisonderwijs zijn van invloed op het schoolplein.

Hoogste tijd om het plein aan te passen naar een schoolplein van deze tijd. Waar moet je beginnen als je het schoolplein wilt opknappen? Wie moet je erbij betrekken? En hoe zit het met de financiering? Veel scholen worstelen met deze vragen. Daarom zetten we in deze whitepaper in een helder stappenplan uiteen welke stappen je het beste kan nemen, voor welke keuzes je komt te staan en waar je rekening mee moet houden. Van het schrijven van een Plan van Aanpak tot het maken van een ontwerp en het organiseren van de uitvoering. Ook laten we je zien welke acties de school moet oppakken en geven we tips om het proces naar een nieuw schoolplein zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Deze whitepaper is gepubliceerd naar aanleiding van artikel in PO Management nummer 3 'Hoe krijgen we kinderen meer aan het bewegen?'. 

 

Lees verderFacilitair
Differentiëren met digitale leermiddelen
Differentiëren met digitale leermiddelen

Grip op onderwijs in de nieuwe tijd

In dit artikel krijgt u antwoord op de vraag hoe het onderwijs kan differentiëren met digitale leermiddelen. De relevantie van deze vraag wordt ingegeven door de waarneming dat scholen en leraren soms de regie over de leerprocessen van hun leerlingen kwijtraken. Steeds meer digitale leermiddelen nemen een of meerdere delen van het didactisch proces over. De auteurs gaan vooral dieper in op de onderwijskundige keuzes die een school heeft ten aanzien van de wijze waarop zij wil differentiëren met (of zonder) digitale leermiddelen.

Met dit artikel belichten Wijnand Gijzen en Henk van de Hoef een kant van leren in de 21e eeuw die nog door weinig deskundigen zo toegankelijk is beschreven.

Expertmeeting

Op 16 september 2015 organiseren de auteurs een expertmeeting rondom dit thema. Naast een korte toelichting van Wijnand Gijzen en een tweede gastspreker, zullen we in ronde tafelgesprekken van gedachte wisselen over de inhoud van het artikel. Deze expertmeeting is toegankelijk voor elke professional die zich bezig houdt met het ontwikkelen of toepassen van digitale leermiddelen in het primair onderwijs.

Meer informatie over de expertmeeting is te vinden op www.l21.nl

Lees verderDidactiek
Van rendements- naar talentdenken
Van rendements- naar talentdenken

In de maatschappij staat het rendementsdenken ter discussie: Studenten en docenten van universiteiten komen in opstand tegen het rendementsdenken. Bewegingen zoals “Nederland Kantelt” wijzen op een onontkoombare cultuuromslag waarbij alternatieven voor het rendementsdenken worden gezocht en gedeeld. Ouders lijken meer te kiezen voor onderwijsrichtingen die aansluiten bij het vrijheidsdenken (NOS). 

Wij willen in dit artikel aangeven wat nodig is om te komen tot een onderwijsorganisatie die gericht is op het talentdenken. Welke interventies passen daarbij?

 

Lees verderManagement
Nieuw Toezichtkader 2016
Nieuw Toezichtkader 2016

Vanaf 1 augustus 2016 werkt de inspectie met een nieuw toezichtkader. Doel is de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger plan tillen en meer maatwerk bieden. Volgens onderwijsadviseur en auditor Jaap de Jonge van Cadenza Onderwijsconsult zijn de veranderingen in het toezichtkader voor scholen en de inspectie zowel een kans als een bedreiging. Hij geeft tips hoe scholen zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.

Lees verderKwaliteit
To like or not to like?
To like or not to like?

To like or not to like. Niet langer is dit de vraag als het gaat om de impact die social media hebben op de school en de leeromgeving van onze leerlingen. Social media zijn er en zijn blijvend. In dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag hoe scholen social media in kunnen zetten om de leerlingen optimaal voor te bereiden op de uitdagingen en eisen die de 21e eeuw aan hen stelt.

De tweede belangrijke vraag die wij onszelf moeten stellen is: Hoe kunnen wij het onderwijs zodanig organiseren dat men de kinderen kan opleiden tot wereldburgers van de 21e eeuw?

Lees verderOnderwijs & ICT
Schoolleiders juichen beroepsregister toe
Schoolleiders juichen beroepsregister toe

Waar moet een goede schoolleider aan voldoen? Over welke competenties moet hij beschikken? Hoe kan hij zijn kennis aantoonbaar op orde houden? Het staat allemaal beschreven in het schoolleidersregister.

Een beroepsregister: handig om de status van het vak te verhogen, of een papieren tijger? PO Management voelde drie schoolleiders aan de tand.

Lees verderManagement
Pluspunten adaptief onderwijs
Pluspunten adaptief onderwijs

Vraag violiste Janine Jansen om ‘Altijd is Kortjakje ziek’ te spelen en ze zal je teleurgesteld aankijken. Maar als je haar vraagt het vioolconcert van Tsjaikovski uit te voeren, beginnen haar ogen te glimmen. Zo is het ook bij basisscholieren. Ze willen uitgedaagd worden, maar wel op hun eigen niveau. Adaptief onderwijs biedt daartoe uitgebreide mogelijkheden.

 

Lees verderRekenen
Excellente school met 34 nationaliteiten
Excellente school met 34 nationaliteiten

Onlangs zijn door staatssecretaris Sander Dekker de predicaten excellente school weer uitgereikt. In 2015 mogen 106 scholen zich excellent noemen. Veertig meer dan vorig jaar. Het zijn vaak ‘gewone’ scholen waar hard gewerkt wordt om het maximale uit de kinderen te halen.

Obs Overvecht uit de gelijknamige wijk in Utrecht is zo’n school. De directeuren Nelleke Brouwer en Marije Wassenaar vertellen hoe ze dit resultaat samen met de ouders en leerkrachten bereikt hebben. "Het dringt nu pas echt door tot de leerkrachten en ouders dat we excellent zijn."

Lees verderKwaliteit

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!