PO Management

Open menu
Thema's
In gesprek over de kwaliteit van leermiddelen taal
In gesprek over de kwaliteit van leermiddelen taal

Onder grote belangstelling van ruim 150 deelnemers is op 16 juni het Kwaliteitskader Taal voor Leermiddelen gelanceerd. Met dit kader kunnen scholen en educatieve uitgevers de kwaliteit van leermiddelen Taal en aangeboden teksten beoordelen. PO Management ging in gesprek met twee leden van de werkgroep die het kader ontwikkelde: Joanneke Prenger (SLO) en Annemarie Heuts, die als uitgever de MEVW vertegenwoordigde.

Lees verderDidactiek
Interview over bestuurlijk leiderschap
Interview over bestuurlijk leiderschap

Onderwijsvernieuwing begint vaak bij leraren in de klas. Maar of die vernieuwing ook beklijft? “Dat wordt mede bepaald aan de bestuurstafel”, betoogt Margéke Hoogenkamp, bestuurder van de CED-Groep. Als je een stevige verandering wilt realiseren, dan is iedereen nodig: de leraren, het schoolteam, de schoolleiding – en het bestuur.

Lees verderManagement
Coöperatieve werkvormen als hefboom
Coöperatieve werkvormen als hefboom

Coöperatieve werkvormen als hefboom voor teamcohesie en samenwerking

In scholen is samenwerking binnen teams van cruciaal belang voor de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ontwikkeling van leraren. Sterke teams leiden allereerst tot betere leerresultaten voor leerlingen. Daarnaast zorgen zij er ook voor dat leraren zich gesteund voelen, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen en zich continu ontwikkelen binnen een professionele leergemeenschap (Hargreaves & Fullan, 2012).

Coöperatieve werkvormen bieden schoolleiders een krachtige hefboom om teamcohesie en samenwerking te versterken. In dit artikel laat ik zien dat effectieve teams niet vanzelf ontstaan, maar een bewuste aanpak vragen. Wil jij de teamsamenwerking versterken? Start vandaag nog met coöperatief werken en bouw aan teamcohesie en een lerende cultuur!

Lees verderProfessionalisering
Neem wat je hebt en maak het beter
Neem wat je hebt en maak het beter

Ontwikkelingshulp is vaak gebaseerd op het brengen van kennis of middelen. Als landencoördinator van stichting Yepafrica merk ik bij elk bezoek aan Gambia dat ík juist degene ben die geïnspireerd raakt. Daarom organiseren we reizen waarin we je meenemen naar Gambia om te ervaren wat empowerment met je doet.

Onderwijsreis naar Gambia
Na de succesvolle onderwijsreis vorig jaar, nemen we in november 2025 graag weer mensen mee om scholen in Gambia te bezoeken en kennis en ervaringen uit te wisselen.

Kijk voor meer informatie op www.yepafrica.org/nl/workshoptrips

Lees verderProfessionalisering
De kracht van remedial teaching
De kracht van remedial teaching

Remedial teaching maakt aantoonbaar verschil’ – benadrukt de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT) al jaren. Opnieuw bevestigt recent onderzoek de cruciale rol van remedial teaching in het onderwijs. Het inspectierapport over de kwaliteit van extra ondersteuning laat zien dat deskundige remedial teaching leidt tot betere leerresultaten en effectievere begeleiding.

Lees verderOnderwijs & Zorg
De directeur als succesfactor
De directeur als succesfactor

De directeur als succesfactor voor sterk onderwijs. 

In het maken van nieuw onderwijsbeleid en bij belangrijke besluitvorming kun je niet om de schoolleider heen. Voor Lianne ter Steeg en Lambert van der Ven die de overstap maakten van schooldirecteur naar beleidsadviseur voor Academie en Vakvereniging voor Schoolleiders (AVS), is dat volstrekt logisch. Maar krijgen zij beleidsmakers en politici in het onderwijsveld voldoende mee?

Lees verderManagement
Wereldoriëntatie als basis voor taalonderwijs
Wereldoriëntatie als basis voor taalonderwijs

VAN LOSSTAANDE TAAL- EN LEESVAARDIGHEDEN NAAR BETEKENISVOL LEREN

Een effectief taal- en leesbeleid vraagt om méér dan losse lessen. Er is een wereld van verschil tussen het voorbereiden van een interview met de wijkagent en een invuloefening over ‘de wijkagent’. Door taalonderwijs te verbinden met vakinhouden en vaardigheden ontstaat samenhang en wordt versnippering in het curriculum voorkomen. Zo groeit taalvaardigheid vanzelf, omdat leerlingen taal actief en gemotiveerd gebruiken in levensechte situaties.

Lees verderDidactiek
Goud Onderwijs zorgt voor magie
Goud Onderwijs zorgt voor magie

Rust in de school, leerlingen en onderwijsprofessionals die met meer plezier leren en werken en de eerste aanwijzingen voor leerwinst. Krachtige en positieve resultaten dus dankzij Goud Onderwijs: het vernieuwende onderwijsconcept dat de CED-Groep ruim drie jaar geleden ontwikkelde en in samenspraak met besturen, scholen, gemeente Rotterdam en landelijke organisaties uitzette op zes pilotscholen. Inmiddels zijn er al veertien ‘Goud-scholen’ door heel Nederland. Wat maakt dat dit concept zo goed werkt?

Lees verderPedagogiek

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!