Kindgericht & toekomstbestendig veranderen
Kindgericht & toekomstbestendig veranderen

Veel scholen willen in hun onderwijs uitgaan van wetenschappelijke inzichten over ontwikkeling en leren. Ze willen de talenten van leerlingen en leraren optimaal tot bloei laten komen. Daarbij moeten oude structuren en gewoonten losgelaten worden en worden er nieuwe vaardigheden ontwikkeld. Maar hoe doe je dat zonder in één keer het roer om te gooien?

Dit artikel beschrijft 12 bewegingen die de goede kant op gaan. Hierdoor wordt duidelijk dat een gefaseerde groei richting gepersonaliseerd en kindgericht onderwijs mogelijk is. Daarmee wordt het pedagogisch ideaal bereikbaar voor veel scholen.

Lees verderKwaliteit
Andy Hargreaves over samen professionaliseren
Andy Hargreaves over samen professionaliseren

Onderwijsgoeroe is een groot woord. Zo wil hij zelf zeker niet genoemd worden. Toch behoort Andy Hargreaves tot de selecte groep onderwijsverbeteraars die wereldfaam heeft verworven. Hij leidde grote projecten in Schotland, Canada en de VS. Op vrijdag 24 mei komt hij naar Nederland. Waar de juiste manier van samenwerken toe kan leiden!

Hargreaves gaat nooit voor het snelle gewin. Hij kiest voor duurzame schoolontwikkeling en duurzaam leiderschap. De context is belangrijk, houdt hij zijn publiek voor. Iedere situatie vraagt om haar eigen aanpak en benadering. In zijn nieuwste boek Samen werken aan professionaliteit geeft hij prachtige voorbeelden van hoe je samen met andere professionals tot ongekende resultaten kunt komen. Doorgewinterde onderwijsprofessionals zijn er lovend over.

Lees verderProfessionalisering
Route naar onderwijs voor kansrijke mensen
Route naar onderwijs voor kansrijke mensen

Regionaal Transfercentrum Transvita werd vijf jaar geleden opgericht als initiatief om leerkrachten te behouden voor de arbeidsmarkt. Die markt is anno 2019 essentieel veranderd: dreigden leerkrachten voorheen boventallig te worden, inmiddels tekent zich een tekort aan vakmensen in het onderwijs af. 

Onze kernactiviteit is het organiseren van vervangingen’, aldus Marcel Hermens, Senior Coördinator Talentenpool. ‘Zo’n vijf jaar geleden hadden we te maken met een krimp in leerlingenaantallen en dreigden leerkrachten boventallig te worden. Wij besloten een invalpool op te zetten die we de naam ‘Talentenpool’ gaven.’

Lees verderManagement
Talent beter begeleiden
Talent beter begeleiden

Een goed gedifferentieerde instructie en verwerking, compacten en verrijken van de basisstof, verrijking in de klas of in een plusgroep, dat alles moet een school in huis hebben om meer- en hoogbegaafde kinderen een doorgaande leerlijn te bieden. Zodat zij gemotiveerd blijven en lekker in hun vel zitten op school. Om dit aanbod goed te organiseren, uit te voeren en te borgen, is een doortimmerd talentenbeleid onontbeerlijk.

Lees verderProfessionalisering
Van Plusklas naar Klusklas
Van Plusklas naar Klusklas

De Plusklas voor begaafde kinderen kent iedereen inmiddels. Minder bekend maar ook sterk in opmars is de klusklas. Veel scholen vinden dat die klas vooral bedoeld is voor kinderen met ‘gouden handjes’. Cognitie versus handenarbeid dus. Slimme leerlingen versus leerlingen die niet zo goed meekunnen. Een verkeerde insteek, zeggen anderen. Het vak techniek biedt iedereen de kans om ‘volledig los te gaan’.

Lees verderDidactiek
Kinderrechten basis burgerschapsonderwijs
Kinderrechten basis burgerschapsonderwijs

Elke school vindt burgerschapsonderwijs belangrijk. Het planmatig invullen van het aanbod is voor veel scholen echter een uitdaging. De wetgeving rondom burgerschapsvorming is ruim geformuleerd. Scholen hebben een grote vrijheid om zelf een programma samen te stellen. Dit artikel gaat over de kansen die Lot’s Foundation scholen biedt om burgerschapsthema’s vanuit verhalen van kinderen op eigentijdse en creatieve wijze inhoud tegeven.

Lees verderPedagogiek
Theo Wildeboer over differentiatie (Dl.2)
Theo Wildeboer over differentiatie (Dl.2)

Leerkrachten stemmen in hun lessen af op onderwijsbehoeften van leerlingen. Daar zijn goede gronden voor. Zo brachten we in deel 1 het uitgangspunt van het werken in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ als leertheoretisch principe naar voren (Vygotsky), maar ook in de ‘mentale gesteldheid’ van de leerling (zelfvertrouwen en motivatie) liggen redenen besloten om afstemming serieus te nemen. Afstemming of differentiatie, zo zagen we eerder, is niet alleen een belangrijke, maarook een van de meest complexe leerkachtvaardigheden. Pas na meerdere jaren praktijkervaring zijn leerkrachten gemiddeld genomen in staat om afstemming beredeneerd vorm te geven en efficiënt te organiseren.

Lees verderDidactiek
Schoolleiders over het Schoolleidersregister
Schoolleiders over het Schoolleidersregister

Sinds vorig jaar moet je als schoolleider als vakbekwaam geregistreerd staan bij het schoolleidersregister. Zinvol? Leidt het schoolleidersregister tot beter onderwijs? Of is het de zoveelste papieren tijger? Hoe oordelen schoolleiders over het register?

Lees verderManagement

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!