PO Management

Open menu
Thema's
Gespreid leiderschap
Gespreid leiderschap

Het schoolleiderschap is nogal een eenzaam beroep, hoor je wel eens. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie zijn school runt op basis van gespreid leiderschap komt van zijn eiland af en maakt optimaal profijt van alle kennis en kunde binnen het team. Zowel in de school als de stichting waar deze deel van uitmaakt. Hoe zet je gespreid leiderschap in en wat betekent dit voor jouw rol als schoolleider of bestuurder? Brigit van Rossum, docent aan de AVS Academie, helpt je op weg.

Lees verderProfessionalisering
De verbeteraanpak van ibs Al Ihsaan
De verbeteraanpak van ibs Al Ihsaan

Ibs Al Ihsaan zet e-learning gericht in op verbeterpunten. Kort voordat Sharina Nanhay Khan directeur werd van de islamitische basisschool Al Ihsaan in Lelystad was de school op onvoldoende niveau. Het was een kolfje naar haar hand, want eerder bracht ze het onderwijs op de islamitische basisscholen Er Riseleh in Leiden en Al Yaqoet in Amsterdam op orde en op basisschool Ayoub in Hilversum werkte ze aan de kwaliteit van het onderwijs, daarbij ondersteund door E-learning Wizard.

Lees verderE-learning
Opbrengstgericht werken in de onderbouw
Opbrengstgericht werken in de onderbouw

De meerwaarde van een gespecialiseerde ib'er jonge kind. De afgelopen jaren is het verhogen van leeropbrengsten een van de belangrijkste speerpunten in het onderwijs. De inspectie vraagt van scholen om óók te laten zien hoe zij in groep 1 en 2 aan opbrengsten werken. Dat is echt een aparte tak van sport. De praktische werkcyclus Opbrengstgericht werken in 4D biedt daarbij houvast, vertellen Peter Honcoop (clusterdirecteur bij Stichting PCPO Midden-Brabant) en Muriel Neger (bovenschoolse ib’er jonge kind).

Lees verderKwaliteit
Maak het schoolplein aantrekkelijker
Maak het schoolplein aantrekkelijker

Leerlingen aan het woord: Hoe besteed je de NPO-gelden het beste? Om de door corona opgelopen ontwikkelingsachterstand te bestrijden stelt het Rijk zogenoemde NPO-gelden beschikbaar: 700 euro per leerling dit schooljaar en volgend jaar nog eens 500 euro. Daar kun je leuke dingen van doen, vinden ook de leden van drie leerlingenraden. Plannen genoeg!

Lees verderOpinie
Meer uitdaging & ontwikkeling op schoolplein
Meer uitdaging & ontwikkeling op schoolplein

Het is een veelgehoorde klacht onder basisschoolleerlingen: het schoolplein biedt onvoldoende uitdaging. Veel scholen willen wel een spannend schoolplein, maar ja: de financiën … Dat is veranderd door de NPO- gelden, want die mogen ook worden aangewend om een uitdagende speelomgeving op het schoolplein te realiseren. De Beekvliet en Parnassia benutten die mogelijkheid, tot vreugde van de leerlingen.

Lees verderKwaliteit
Grip op kwaliteit scholen
Grip op kwaliteit scholen

Sinds de introductie van keuzevrijheid in eindtoetsen kozen zo’n 2.400 Nederlandse basisscholen voor de IEP Eindtoets. Inmiddels volgen ook ruim 800 basisscholen de leerlingen met het IEP Leerlingvolgsysteem in leerjaar 3 t/m 8. IEP geeft de schoolleider inzicht in de kwaliteit van de eigen school, maar dat niet alleen. IEP laat ook de bestuurder zien hoe het staat met de kwaliteit van alle scholen binnen het bestuur. En dat is waardevol.

Lees verderKwaliteit
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?

Mindset, leervoorkeuren en vergroten van je leervermogen. Bezig zijn met het leren van anderen is ons vak, maar hoe vaak houden we ons bezig met hoe we zelf leren?

Een leven lang leren hoort bij ons vak. Een goed fundament voor een leven lang leren ligt in het begrijpen hoe je leert. Inzicht in het eigen leren helpt om grip te krijgen op en sturing te kunnen geven aan je eigen leren. Door te investeren in bewustwording van het eigen leren creëer je beweging en groeikansen voor jezelf.

Lees verderProfessionalisering
Zonder lesdoelen geen houvast
Zonder lesdoelen geen houvast

Opbrengstgericht werken door scherpe lesdoelen te stellen. De les van juf Yvonne is begonnen. Een rekenles ditmaal, over digitale tijden. De leerlingen van groep 6 hebben hun wisbordje voor zich en hun werkschrift ligt dicht op tafel. Ze concentreren zich op de ‘startopdracht’ die Yvonne voor de leerlingen op het digibord heeft klaargezet. ‘Hoelang duurt de reis van Weert naar Utrecht Centraal?’ Bij de opgave staat een afbeelding van een dienstregeling van de trein naar Tilburg Universiteit en de Intercity naar Schiphol. Succes! De leerlingen weten wat van hen wordt verwacht. De opgave uitrekenen en het antwoord noteren op het wisbordje, in tweetallen. Zo starten bijna alle lessen.

Lees verderDidactiek

Partners

Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!