Professionele cultuur in ontwikkeling
Professionele cultuur in ontwikkeling

Tachtig jaar onderwijservaring, geschraagd door theoretische onderbouwing. Het boek Professionele cultuur in ontwikkeling van Gerard van den Hoven en Spier ten Doesschate is een zorgvuldig samengesteld document waarmee iedere schoolleider zijn voordeel kan doen.

"Een goede schoolleider spreekt zijn teamleden aan op hun professionele kwaliteiten, aldus Van den Hoven. “Niet op wie ze zijn, maar op wat ze kunnen. In professionele organisaties gebeurt dat volop, in ambtelijke organisaties niet of nauwelijks. Het leidt immers vaak tot ongemakkelijke gesprekken, die veel mensen liever uit de weg gaan. Wij ervaarden dat er, door je uit te spreken en door hulp te vragen maar ook aan te bieden, een open sfeer ontstond. In de taal van nu zouden we zeggen: het versterkte de professionele cultuur van de organisatie.”

 

Lees verderProfessionalisering
Lerarenprofessionalisering
Lerarenprofessionalisering

Lerarenprofessionalisering: iedereen is het erover eens dat het belangrijk is, maar hoe en wanneer doe je dat dan? Dat is vaak lastig in de drukke schoolpraktijk van alledag. Steeds meer scholen kiezen daarom voor een mix van bijeenkomsten en e-learning. E-learning Wizard biedt scholen een stappenplan aan voor het opzetten van een professionele leergemeenschap om teamleren te implementeren.

Esther van Wageningen (De Windwijzer) over lerarenprofessionalisering: 'Het moet gaan om dat wat je wilt leren en dat wat je wilt weten om jezelf verder te ontwikkelen.

Lees verderProfessionalisering
Schoolleiders en leerkrachten maken het verschil
Schoolleiders en leerkrachten maken het verschil

Met het dreigende lerarentekort is goede scholing en begeleiding van beginnende én ervaren leraren van groot belang om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden.

Effectieve professionalisering leidt er bovendien toe dat leraren behouden blijven voor het onderwijs. Dat zeggen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Wel moet effectieve scholing aan een aantal kenmerken voldoen.

Lees verderKwaliteit
Formatieve assessment
Formatieve assessment

De leerkrachten van de Van Ostadeschool in de Haagse Schilderswijk besloten twee jaar geleden om het over een andere boeg te gooien. Ze stopten met de vertrouwde manier van toetsen aan het eind van een hoofdstuk, waarbij kinderen scoren volgens de meetlat van de methode of de Cito-toets.

In plaats daarvan kijken ze nu de hele lesdag door naar wat leerlingen al kunnen. Om op basis daarvan betere beslissingen te nemen over de voortgang van het leerproces, over wat de volgende leerstap kan zijn. 

Kortom: ze schakelden over van summatief toetsen – zoals ze gewend waren – naar formatieve assessment.

Lees verderDidactiek
Techniek in de klas
Techniek in de klas

De overheid geeft aan dat vanaf 2020 alle basisscholen wetenschap en technologie moeten aanbieden. 

Uitvindfabrieken, inmiddels in een aantal grote steden aanwezig, spelen hier handig op in. Kinderen kunnen er technisch bezig zijn, knutselen, ontdekken, kortom: spelend leren.

Lees verderDidactiek
De brug tussen onderwijs en ICT
De brug tussen onderwijs en ICT

De maatschappij en daarmee ook het onderwijs digitaliseert: hoe zorg je dat je als schoolteam niet achterblijft? O21 geeft advies vanuit een onderwijsachtergrond én heeft veel kennis van ICT. Dit resulteert in producten en diensten rondom digitalisering en alles wat met toekomstgericht onderwijs en de rol die ICT daarbij speelt te maken heeft.

Dit jaar startte O21 met een nieuwe opleiding: toekomstgericht onderwijs voor schoolleiders.

Lees verderProfessionalisering
Zijn onze leerkrachten niet innovatief genoeg?
Zijn onze leerkrachten niet innovatief genoeg?

Te druk, te weinig betaald: dat zijn de kreten die we uit het basisonderwijs horen. Maar het echte probleem is de slaafsheid van de docenten zelf, die klakkeloos alle regels en protocollen volgen. Dat stelt premasterstudent Onderwijswetenschappen en leerkracht Dirk van den Hoven. Hij vindt dat leerkrachten niet innovatief en speels bezig zijn met het onderwijs.

Een mooie stelling om voor te leggen aan vier basisschooldirecteuren.

Lees verderManagement
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs

Steeds meer scholen zijn bezig om hun onderwijs kindgerichter te maken. De scholen die daarbij beginnen met het veranderen van het organisatiemodel, lopen daarbij al snel tegen de grenzen van de leraarvaardigheden aan. Want juist in het versterken van de leraarvaardigheden zit de crux bij het kindgerichter maken van het onderwijs.

In dit artikel worden de essentiële leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs besproken.

Lees verderDidactiek

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!