PO Management

Open menu
Thema's
Kansenongelijkheid toegenomen door corona
Kansenongelijkheid toegenomen door corona

Hoewel kansenongelijkheid van alle tijden is, krijgt het onderwerp de laatste tijd veel aandacht. Niet alleen van minister Slob, die onlangs maar liefst een half miljard euro uittrok ter bestrijding van corona-achterstanden. Ook ‘het veld’ is er steeds meer mee bezig. Bazalt Groep, bestaande uit onderwijsadviesbureaus Bazalt, HCO en RPCZ, stak de thermometer in de kansenongelijkheid als gevolg van corona. Het onderzoek onderschrijft de urgentie van de aanpak.

Lees verderOnderzoek
Leidinggeven aan verandering
Leidinggeven aan verandering

Leidinggeven aan een school is ook leidinggeven aan veranderingen. Maar hoe geef je nu succesvol leiding aan een verandertraject? Wat doen succesvolle leiders precies?

Het onderwijs staat voor een grote transitie van leerstofgericht naar kindgericht onderwijs. De komende periode zal voor jou als schoolleider in het teken staan van deze transitie. Daarom is het belangrijk dat je als schoolleider goed weet hoe je succesvol leiding geeft aan deze verandering.

In dit artikel bespreken we de drie belangrijkste succesfactoren van goed leiderschap bij veranderingen: Persoonlijk leiderschap, regie en strategie en het bouwen aan een lerende cultuur.

Lees verderManagement
Schoolleiders over lessen coronacrisis
Schoolleiders over lessen coronacrisis

‘Never waste a good crisis’, drukken virologen en politici ons dagelijks op het hart. Het idee achter dit klemmende advies is dat een crisis niet alleen een boel ellende brengt, maar ook een indrukwekkende versnelling kan geven aan ontwikkelingen die al jaren op de rol staan. Hoe zit dat op school? Wat heeft het onderwijs geleerd van corona? Vijf schoolleiders staken hun vinger op en mogen vertellen.

Lees verderManagement
Waarderend onderzoek: grip op kwaliteit
Waarderend onderzoek: grip op kwaliteit

Wie openstaat voor ontwikkeling stuit soms op interessante nieuwe inzichten en sporen. Dat overkwam Martijn Schoonaard en Barbara van Kesteren, wier wegen elkaar dit jaar voor het eerst kruisten. We beginnen bij Martijn Schoonaard. Schoonaard werkt als kwaliteitsmedewerker bij KIEM Onderwijs & Opvang (13 kindcentra in Uden), is als schoolleider verbonden aan basisschool 't Mulderke aldaar en is samen met Peter Kerkhof eigenaar van SamenWijzer, een bureau dat organisaties helpt grip te krijgen op kwaliteit.

Lees verderKwaliteit
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab

Wetenschap en techniek moeten een prominentere rol krijgen in het basisonderwijs. Daaraan werkt een aantal Noord-Nederlandse scholen samen binnen het initiatief STEAMpoint. Coördinatoren Tijn van Esch en Wiepie van Dijk vertellen over het concept en geven tips ter inspiratie voor andere teams.

Lees verderDidactiek
Lessen uit de lockdown
Lessen uit de lockdown

Als dit blad verschijnt, koersen we met een beetje pech aan op de tweede lockdown van de scholen. Weer een periode van (deels) thuisonderwijs via beeldschermen. Maar dit keer hoeft het ons niet te overvallen. Terugblikkend op de eerste periode komt onderwijsadviseur en ICT-expert Wytze Niezen met aandachtspunten en praktische handreikingen voor de effectieve inzet van ICT-middelen voor afstandsonderwijs. Hij vertelt hoe een school(bestuur) zich – nu alvast – goed kan voorbereiden.

Lees verderOnderwijs & ICT
Input toekomstagenda schoolleiders
Input toekomstagenda schoolleiders

Welke rol speelt de coronacrisis bij het nadenken over de toekomst van het schoolleidersvak? Wat hebben schoolleiders nodig om hun vak aantrekkelijk, beheersbaar en inspirerend te maken en te houden? Dat staat centraal in de ‘Toekomstagenda Schoolleiders’, waarmee elke schoolleider invloed kan uitoefenen op het beleid en de eigen toekomst(visie) kan vormgeven. Een schoolleider en een beleidsadviseur onderwijs onderstrepen het belang van deze agenda.

Lees verderManagement
Inclusief onderwijs, de stip aan de horizon
Inclusief onderwijs, de stip aan de horizon

Het onderwijs kan en moet inclusiever. Dat stelt de Onderwijsraad in een advies aan de minister voor basis- en voortgezet onderwijs en media. Maar wat verstaat de Onderwijsraad precies onder inclusief onderwijs? En wat denkt het onderwijsveld zelf van de plannen? In hoeverre is er voor leerlingen met een beperking plaats in het regulier onderwijs? Om dit te bespreken, heeft de CED-Groep een debat georganiseerd tussen onderwijsprofessionals, de Onderwijsraad en een aantal CED-Groep-adviseurs die zich dagelijks inzetten voor de beste kansen voor élk kind.

Lees verderDidactiek

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!