PO Management

Open menu
Thema's
Didactiek
De denkkaders van John Hattie
De denkkaders van John Hattie

Waaraan hebben Apple, Martin Luther King en de gebroeders Wright hun succes te danken?

Het ging bij deze drie niet om de vraag wát ze wilden doen, maar om de vraag waaróm ze het wilden. Ze hadden allemaal een visie, een passie, een geloof. En ze waren allemaal in staat om die te verwoorden en met anderen te delen, aldus professor John Hattie.

Lees verderFrank Stienissen
Ferd van den Eerenbeemt over De Groeischool
Ferd van den Eerenbeemt over De Groeischool

Praktisch en handzaam boek 'De Groeischool' verschenen
met een growth mindset komt ieder kind tot leren

Stel je voor: je hebt een groep 7 die relatief zwak is. Je vermoedt dat de leerlingen, eenmaal in groep 8, matig zullen scoren op hun eind-Cito. Wat te doen in zo’n korte tijd? Bestaan er interventies die een groep ineens op een hoger plan brengen? Dat zou zomaar kunnen…

Lees verderRedactie PO Management
James Nottingham over de Leeruitdaging
James Nottingham over de Leeruitdaging

Waarom denken jonge mensen dat leren saai is? Waarom kiezen leerlingen de gemakkelijke weg? Voor James Nottingham, bedenker van de Learning Pit, is het streven duidelijk: ‘I cannot’ wordt ‘I cannot yet’.

Leren moet per definitie uitdagend zijn. Dat is de onderwijsfilosofie die hij van Australië tot Zweden met succes verkondigt. Volgens hem wordt niemand briljant geboren, maar kan wel iedereen tot grote hoogten stijgen.

Lees verderFrank Stienissen
Learn like a champion
Learn like a champion

Teach Like a Champion is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderwijs. De didactische technieken uit dit programma worden dagelijks door duizenden leerkrachten gebruikt. De CED-Groep heeft het programma inmiddels verbreed. Ambitieuze scholen die laten zien dat ze op álle niveaus leren, kunnen het Learn Like a Champion-predicaat verwerven. Bijvoorbeeld basisschool De Branding.

Lees verderRedactie PO Management
Formatieve assessment
Formatieve assessment

De leerkrachten van de Van Ostadeschool in de Haagse Schilderswijk besloten twee jaar geleden om het over een andere boeg te gooien. Ze stopten met de vertrouwde manier van toetsen aan het eind van een hoofdstuk, waarbij kinderen scoren volgens de meetlat van de methode of de Cito-toets.

In plaats daarvan kijken ze nu de hele lesdag door naar wat leerlingen al kunnen. Om op basis daarvan betere beslissingen te nemen over de voortgang van het leerproces, over wat de volgende leerstap kan zijn. 

Kortom: ze schakelden over van summatief toetsen – zoals ze gewend waren – naar formatieve assessment.

Lees verderRedactie PO Management
Techniek in de klas
Techniek in de klas

De overheid geeft aan dat vanaf 2020 alle basisscholen wetenschap en technologie moeten aanbieden. 

Uitvindfabrieken, inmiddels in een aantal grote steden aanwezig, spelen hier handig op in. Kinderen kunnen er technisch bezig zijn, knutselen, ontdekken, kortom: spelend leren.

Lees verderRedactie PO Management
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs

Steeds meer scholen zijn bezig om hun onderwijs kindgerichter te maken. De scholen die daarbij beginnen met het veranderen van het organisatiemodel, lopen daarbij al snel tegen de grenzen van de leraarvaardigheden aan. Want juist in het versterken van de leraarvaardigheden zit de crux bij het kindgerichter maken van het onderwijs.

In dit artikel worden de essentiële leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs besproken.

Lees verderMachiel Karels
Vijf richtlijnen voor gepersonaliseerd leren
Vijf richtlijnen voor gepersonaliseerd leren

Het succes van gepersonaliseerd onderwijs valt of staat met het schoolbeleid en de uitvoering hiervan door leerkrachten. Hierbij zijn vrijwel altijd vijf dimensies betrokken: diepte van leren, snelheid van leren, leerstijlen, motivatie en zelfsturing.

Op elk van deze dimensies kan een school keuzes maken: Hoever gaan we hier in? En hoe geven we hier concreet vorm aan? Vijf richtlijnen geven de lezer inzicht in hoe het proces en de opbrengsten van gepersonaliseerd onderwijs op schoolniveau gemonitord en bijgestuurd kunnen worden.

Lees verderMenno van Hasselt

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!