Didactiek
Waar een skill is, is een weg
Waar een skill is, is een weg

Onderwijs moet leerlingen voorbereiden op een toekomst in een steeds sneller veranderende maatschappij. Over hoe dat onderwijs eruit moet zien, bestaan veel mooie gedachten. Maar hoe vertaal je deze naar handelen in de klas? Een vraag die veel directeuren al menig hoofdbreken heeft gekost. Verantwoorde boeken, inspirerende betogen op congressen, nota’s die nopen tot actie. Velen zien het mooie van die ideeën, schoolteams praten erover, directies nemen ze op in de schoolplannen. Maar dan komt de vertaling naar de klas en vaak stopt het daar. Skillis doorbreekt dit patroon.

Lees verderRedactie PO Management
Growth mindset
Growth mindset

Mindset is een woord dat je heel vaak hoort tegenwoordig. Maar wat we nog lang niet allemaal weten, is dat bewezen is dat de juiste mindset voor een groot deel ons persoonlijke succes bepaalt. Carola Riemens, trainer/adviseur bij Bazalt Groep*, onderschrijft de woorden van Carol Dweck: ‘We worden niet allemaal Einstein, maar we worden allemaal wel beter als we hard werken. Met de juiste instelling en de juiste aanpak is er echt heel veel winst te behalen.’

Lees verderRedactie PO Management
Formatieve assessment
Formatieve assessment

Je kunt een algemeen oordeel vellen over de prestaties van leerlingen (bijvoorbeeld met cijfers of met goed-voldoendeonvoldoende), maar de vraag is: leren ze daar echt van? Zien ze wat ze de volgende keer anders kunnen doen? Dat is immers waar je op uit bent: je wilt dat ze verder komen in hun leerproces. Formatieve assessment is een krachtige manier om leerlingen daarbij te helpen.

Lees verderAnita de Jong
De Gids
De Gids

Kennis over hoogbegaafdheid is beperkt houdbaar. Specialist hoogbegaafdheid Eleonoor van Gerven: ‘Binnen mijn eigen opleiding en binnen masteropleidingen zeggen we: liever geen literatuur ouder dan vijf jaar, tenzij er geen ander werk is.’ Ze benaderde zestien auteurs voor een lijvige bundel. Stuk voor stuk zeiden ze ja. Op 25 november 2016 verschijnt het resultaat: De Gids – over begaafdheid in het basisonderwijs. Een voorproefje.

Lees verderRedactie PO Management
Sturen met digitale leermiddelen
Sturen met digitale leermiddelen

De afgelopen vijf jaar hebben digitale leermiddelen in het basisonderwijs een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Opgaven worden door moderne software verzameld en geanalyseerd en de feedback wordt real-time gepresenteerd aan leerling en leerkracht.

De adaptieve functie van digitale leermiddelen stelt leerlingen in staat op hun eigen vaardigheidsniveau de leerstof te verwerken. Maar welke betekenis kunnen de leerling én de leerkracht ontlenen aan deze mogelijkheden? Dragen deze leermiddelen ook daadwerkelijk bij aan hogere leeropbrengsten? En wat vraagt dit van de leerkracht?

Dit artikel biedt u informatie over de werking van deze digitale leermiddelen, over het effect ervan en de beperkingen.

Lees verderMenno van Hasselt
Een samenhangende en kosteneffectieve leermethode
Een samenhangende en kosteneffectieve leermethode

Een lesmethode die bijna alle basisschoolvakken vertegenwoordigt, binnen vijf schoolbrede thema’s per jaar. Dat is in een notendop ‘Alles-in-1’. De methode is inmiddels zo’n vijf jaar op de markt, en wordt al gebruikt door een paar honderd scholen. Zij kiezen vooral voor Alles-in-1 omdat ze het onderwijs tot leven willen brengen met veel samenhang tussen de groepen en vakken. En ook het financiële plaatje is aantrekkelijk, want een overkoepelende methode is voordeliger dan allemaal losse lespakketten.

Lees verderRedactie PO Management
Maas van Beek: Coöperatief leren
Maas van Beek: Coöperatief leren

Het is een hele uitdaging: alle leerlingen motiveren en actief betrekken bij de les. Het wordt nog mooier als je ze ook nog veel van elkaar laat leren.

Bij dr. Spencer Kagan, een van de grondleggers van het coöperatief leren, staan zowel de cognitieve als de sociale vaardigheden centraal. Zijn aanpak krijgt wereldwijd veel bijval. Wat is zijn geheim?

Lees verderRedactie PO Management
Maak jij als leerkracht al het verschil?
Maak jij als leerkracht al het verschil?

‘Zelden heb ik een boek gelezen dat zo dicht bij de levendige, maar ook ingewikkelde onderwijspraktijk staat als dit boek’, aldus algemeen directeur van het NIVOZ, Luc Stevens. Hij heeft het over Het inspiratieboek voor de gelukkige klas. De auteurs, Natasja de Kroon, Ingrid Nagtzaam en Merlijn Wentzel, nodigen leerkrachten uit om te ontdekken hoe snel de sfeer in de klas verandert omdat jij als leerkracht het verschil maakt. 

Lees verderRedactie PO Management

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!