PO Management

Open menu
Thema's
Management
Servaas Klute: Het onderwijs kan leren van de Sami
Servaas Klute: Het onderwijs kan leren van de Sami

Dat leerkrachten oog hebben voor de behoeften van de individuele leerling is prima, vindt oud-topsporter en ex-gymleraar Servaas Klute. ‘Maar zij hebben te weinig oog voor het groepsproces. Groepen kun je zien als een persoon met een karakter. En je kunt erop sturen. Hoe? Neem een voorbeeld aan de Sami.’

Lees verderRedactie PO Management
Angèle van der Star: Interdisciplinair Samenwerken
Angèle van der Star: Interdisciplinair Samenwerken

Dat er aan samenwerken in de praktijk nog best wat haken en ogen zitten, zal eenieder werkzaam met kinderen niet vreemd in de oren klinken. Vanuit een geconstateerde onrust op de grensgebieden van samenwerkende organisaties zoals basisschool, kinderopvang, tussenschoolse opvang en peuterspeelzaal, is de behoefte ontstaan een passend organisatiemodel te ontwerpen om hen te beschouwen in de samenwerking.

Angèle van der Star deed onderzoek naar interdisciplinair samenwerken en ontwierp het evidence-informed STAR-model©. Dit STAR-model biedt een basis voor een teamdialoog over ‘Interdisciplinair Samenwerken’.

Lees verderRedactie PO Management
Eric van 't Zelfde: De superschool
Eric van 't Zelfde: De superschool

In Charlois (Rotterdam-Zuid) komen alle problemen van deze tijd samen. Om moedeloos van te worden? Niks ervan! Directeur Eric van ’t Zelfde van de Hugo de Grootschool (mavo-havo-vwo) vecht als een leeuw om de kinderen uit zijn kansarme wijk dezelfde kansen te bieden als ieder ander kind in Nederland. Hij wil een superschool, waar kinderen vanaf twee jaar terechtkunnen.

Lees verderRedactie PO Management
Schoolleiders: Druk! Druk! Druk!
Schoolleiders: Druk! Druk! Druk!

Druk, druk, druk: welke schoolleider klaagt er niet over? Maar ligt het misschien ook een beetje aan de schoolleider zelf? En wat moet en kan er dan beter, om die werkdruk te verminderen? Vier schoolleiders geven hun mening over dit actuele thema.

Lees verderRedactie PO Management
Visie en kindcentrumplan KC Westerbreedte
Visie en kindcentrumplan KC Westerbreedte

Op KC Westerbreedte geen papieren tijgers

Het team van kindcentrum Westerbreedte uit ’s-Hertogenbosch heeft een heldere visie en een uniek organisatiemodel ontwikkeld. Dit model is ontstaan vanuit een fusieproces tussen twee scholen, twee peuterarrangementen en de kinderopvang, hetgeen beschreven is in een eerder gepubliceerd artikel op de website van PO Management.

Bijzonder aan dit fusieproces is de samenwerking tussen twee verschillende schoolbesturen en het bestuur van de kinderopvang met als doel te komen tot een sterk kindcentrum in de wijk Kruiskamp te ’s-Hertogenbosch. Niet de onderlinge concurrentie binnen de krimpende markt van leerlingaantallen voert de boventoon, maar juist de samenwerking ten behoeve van elk individueel kind is in dit proces centraal gesteld.

In dit artikel leest u hoe ze daarbij te werk zijn gegaan.

 

Lees verderKindcentrum Westerbreedte
Werken met een toezichtkader
Werken met een toezichtkader

Hoe kunnen het college van bestuur en de raad van toezicht elkaar versterken? In Nederland werken de meeste besturen anno 2015 met een model waarbij er een scheiding is tussen de operationele laag, de bestuurder, en de toezichthoudende laag, de raad van toezicht (Code Goed Bestuur PO). Soms gaat er iets mis en grijpt een raad ‘bruusk’ in en wordt een bestuurder naar huis gestuurd of er ontstaat een conflict. Op welk punt verstaan de raad en de bestuurder elkaar niet meer?  

Lees verderSabine Kokee
De gelukkige basisschooldirecteur
De gelukkige basisschooldirecteur

Waar wordt u blij of mismoedig van? Wat maakt u als basisschooldirecteur gelukkig? Waardoor gaat u iedere dag weer met energie naar uw werk? En waar wordt u ook wel eens een beetje mismoedig van? We vroegen het aan vier collega’s verspreid door het land.  

Lees verderRedactie PO Management
Samen kijken, meer zien, beter beslissen
Samen kijken, meer zien, beter beslissen

Heeft het team een reële kijk op de schoolwerkelijkheid? Tegenvallende eindopbrengsten, strubbelingen in de communicatie met ouders of onvoldoende differentiatie… Als schooldirectie of team is het altijd verstandig om u de vragen te stellen: ‘Zijn wij als team wel écht situatiebewust bezig? Hebben wij een reële kijk op de schoolwerkelijkheid?’ In mijn dagelijkse werk help ik ambitieuze schoolleiders en bestuurders om de kwaliteit van hun scholen naar een hoger level te brengen. Daarnaast ben ik gebrevetteerd piloot. In mijn presentaties en trainingen over leiderschap, samenwerken en onderwijskwaliteit trek ik daarom vaak parallellen met de luchtvaart. In dit artikel ga ik in op de vraag: wat zouden schoolteams kunnen leren van de luchtvaart als het gaat om ‘rampenpreventie’?

Lees verderTheo Wildeboer

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!