PO Management

Open menu
Thema's
Excellent onderwijs in de praktijk
Excellent onderwijs in de praktijk

'Elk kind centraal' is de basis van het onderwijs op obs de Mienskip in het Friese Buitenpost. Ongetwijfeld zel deze visie ook voor veel andere scholen het uitgangspunt zijn.

Maar hoe pak je dat dagelijks aan met alle verschillen in de klas?
Hoe laat ik mijn onderwijs aansluiten op wat de kinderen nodig hebben?
Wie doet er mee met de instructie?
Wie heeft meer begeleiding nodig?
Welke kinderen hebben uitdaging nodig Hoe ga ik om met al die niveauverschillen en verschillen in de onderwijsbehoeften? 

Vraagstukken waar leerkrachten in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben en wat veel leerkrachten toch wel lastig vinden.

Het differentiëren tijdens een les is een van de belangrijkste vaardigheden van een leerkracht. Oog hebben voor ieder kind en datgeen bieden wat hij/zij nodig heeft. Differentiatie is kenmerkend voor het onderwijs op de Mienskip, zelfs dusdanig dat de school sinds 2013 vanwege deze zorgstructuur het predicaat Excellent mag voeren.

Lees verderKwaliteit
Ieder Kind Kansrijk
Ieder Kind Kansrijk

Goed voor leerling en leerkracht: 'Ieder Kind Kansrijk' buigt mindset leerkrachten om. 

Hoe kinderen presteren op school hangt nauw samen met de verwachtingen van de leerkracht. En of hij het nu wil (en weet) of niet: de leerkracht laat in zijn verwachtingen de achtergrond van een kind sterk meewegen. Van een kind dat in armoede opgroeit, verwachten we – ten onrechte – minder. Een expeditie brengt hierin structureel verandering.

Lees verderMotivatie
Laten we doen wat de bedoeling is
Laten we doen wat de bedoeling is

Het water stond de leerkrachten in de Westelijke Tuinsteden (Amsterdam) aan de lippen. Door het tekort aan leerkrachten dreigde een collectieve burn-out. Op 9 december 2019 hielden de basisscholen de schooldeuren een week gesloten om een plan voor het behoud van de onderwijskwaliteit te bedenken. Hoe een drastische ingreep leidde tot een inspirerend boek.

Lees verderMotivatie
Strategieën voor beter leren en onthouden
Strategieën voor beter leren en onthouden

Juf Sanne heeft de leerlingen van groep 7 in de afgelopen weken geleerd hoe ze het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp in een zin kunnen vinden. Hoewel de lesstof niet erg ingewikkeld is, weet zij dat sommige kinderen het moeilijk vinden. Dat is dan ook de reden waarom zij de lesstof regelmatig herhaalt.

Wat juf Sanne doet, is bijzonder effectief. Met deze korte herhalingsoefeningen draagt ze bij aan een beter begrip van de lesstof en zorgt ze ervoor dat de leerlingen de lesstof beter gaan onthouden. Wanneer leerkrachten in hun lessen strategieën toepassen voor beter leren én beter onthouden, dan dragen zij direct bij aan hogere leeropbrengsten. In dit artikel zetten we de belangrijkste strategieën op een rij.

Werken deze strategieën voor betere leren en onthouden altijd? Theo Wildeboer geeft in dit artikel het antwoord.

Lees verderDidactiek
De schoolleider als architect
De schoolleider als architect

Hoe geef je als schoolleider vorm aan de leeromgeving voor leraren? Wat organiseer je en hoe zorg je voor een lerende cultuur? In dit artikel worden vijf lerende gewoonten beschreven die richtinggevend zijn voor het vorm geven aan een lerende cultuur in een schoolteam.

 

Leidinggeven aan veranderingen

In het vorige artikel over het gedrag van de schoolleider bij veranderingen wordt beschreven dat de schoolleider cultuurbouwer is. En dat succesvolle teams niet zozeer goed presteren door de kwaliteiten van de individuele teamleden, maar door de kwaliteit van hun samenwerking. Het is dus van belang om een cultuur te vormen waarin het leren van en met elkaar centraal staat.

Dit artikel is te lezen op https://www.pomanagement.nl/whitepaper/445/

Lees verderManagement
Reflectie op vijf lerende gewoonten
Reflectie op vijf lerende gewoonten

Dit is de bijlage bij het artikel De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren van Machiel Karels en Gerard Bel van Wij-Leren.nl in PO Management nummer 17, november 2021.

Met deze vragenlijst kun je reflecteren op je persoonlijke vijf lerende gewoonten.

Lees verderProfessionalisering
Kunstmatige intelligentie voor passende leerroute
Kunstmatige intelligentie voor passende leerroute

Al kom je nog zo aan individuele leerbehoeften tegemoet, uitleg is minder effectief wanneer onduidelijk is waarom een kind iets niet snapt. Met kunstmatige intelligentie kun je elke leerling op maat uitdagen, zien wat er misgaat en dan de juiste vervolgstap aanbieden, zegt Charles Wood van platform Century Tech, spreker op het online schoolleiderscongres van de AVS op 21 april 2021.

 

Dit artikel is een doorplaatsing uit Kader Primair, het vakblad voor leidinggevenden in het funderend onderwijs van de Algemene Vereniging Schoolleiders.

Lees verderOnderwijs & ICT
Het Rijnlandse model
Het Rijnlandse model

Stichting Kerobei kiest voor vertrouwen, verbinding en vakmanschap. 

Als twee stichtingen fuseren dringt zich de vraag op: welk besturingsmodel gaan we hanteren? Boeie? Zeker! Bij Stichting Kerobei zweren ze bij het Rijnlandse model. ‘Leerkrachten halen meer voldoening uit hun werk en kinderen nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling.’

Kijk ook eens op www.Kerobei.nl 

Heeft jullie school of bestuur ook een mooie casus die andere schoolleiders of besturen kan inspireren? Stuur dan een mail met uitleg waarom we jullie verhaal zouden moeten plaatsen naar info@pomanagement.nl.

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!