PO Management

Open menu
Thema's
Grip op kwaliteit scholen
Grip op kwaliteit scholen

Sinds de introductie van keuzevrijheid in eindtoetsen kozen zo’n 2.400 Nederlandse basisscholen voor de IEP Eindtoets. Inmiddels volgen ook ruim 800 basisscholen de leerlingen met het IEP Leerlingvolgsysteem in leerjaar 3 t/m 8. IEP geeft de schoolleider inzicht in de kwaliteit van de eigen school, maar dat niet alleen. IEP laat ook de bestuurder zien hoe het staat met de kwaliteit van alle scholen binnen het bestuur. En dat is waardevol.

Lees verderKwaliteit
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?
Weet jij eigenlijk hoe je (zelf) leert?

Mindset, leervoorkeuren en vergroten van je leervermogen. Bezig zijn met het leren van anderen is ons vak, maar hoe vaak houden we ons bezig met hoe we zelf leren?

Een leven lang leren hoort bij ons vak. Een goed fundament voor een leven lang leren ligt in het begrijpen hoe je leert. Inzicht in het eigen leren helpt om grip te krijgen op en sturing te kunnen geven aan je eigen leren. Door te investeren in bewustwording van het eigen leren creëer je beweging en groeikansen voor jezelf.

Lees verderProfessionalisering
Deel 1: Zonder lesdoelen geen houvast
Deel 1: Zonder lesdoelen geen houvast

Opbrengstgericht werken door scherpe lesdoelen te stellen. De les van juf Yvonne is begonnen. Een rekenles ditmaal, over digitale tijden. De leerlingen van groep 6 hebben hun wisbordje voor zich en hun werkschrift ligt dicht op tafel. Ze concentreren zich op de ‘startopdracht’ die Yvonne voor de leerlingen op het digibord heeft klaargezet. ‘Hoelang duurt de reis van Weert naar Utrecht Centraal?’ Bij de opgave staat een afbeelding van een dienstregeling van de trein naar Tilburg Universiteit en de Intercity naar Schiphol. Succes! De leerlingen weten wat van hen wordt verwacht. De opgave uitrekenen en het antwoord noteren op het wisbordje, in tweetallen. Zo starten bijna alle lessen.

Lees verderDidactiek
Samenwerkend leiderschap
Samenwerkend leiderschap

Zes invloeden maken het verschil. Wie streeft naar beter onderwijs zet de schoolleider in zijn of haar kracht. Dat is geen slimme slogan van een vakblad om de harten van schoolleiders te winnen, maar de uitkomst van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Schoolleiders zijn in hoge mate bepalend voor de kwaliteit van het team en de school. Hoe krijg je iedereen betrokken? Een andere manier van leidinggeven zou wel eens de doorslag kunnen geven.

Lees verderManagement
Afl. 1: Invoeren nieuw onderwijsconcept
Afl. 1: Invoeren nieuw onderwijsconcept

OBS 't Joppe gooit het over een andere boeg. Veel onderwijsprofessionals voelen dat het klassikale onderwijssysteem steeds minder past bij de kinderen van deze tijd. In Nederland is iedere school vrij om zelf te bedenken hoe het onderwijs wordt gegeven. Maar hoe pak je dat aan? In een reeks afleveringen volgen we hoe obs ‘t Joppe in Nieuw-Vennep een nieuw onderwijsconcept invoert. Dit is aflevering 1: Zo voer je een nieuw onderwijsconcept in.

Lees verderMotivatie
Van koersplan naar schoolplan
Van koersplan naar schoolplan

Minstens eens per vier jaar maakt iedere school een schoolplan. De kans is groot dat jouw school ook weer voor het mooie proces staat om het beleid voor de komende schooljaren op poten te gaan zetten. Dit artikel beschrijft hoe je zo’n proces met alle betrokkenen vormgeeft aan de hand van acht bouwstenen.

Lees verderManagement
Schoolleiders maken het verschil
Schoolleiders maken het verschil

Als kleuter zong ze het liefst de hele dag en nog steeds treedt ze graag op in theaterproducties (‘opera als het even kan’). Karin Straus weet hoe ze een publiek voor  zich kan winnen en die eigenschap kan haar in de rol als nieuwe voorzitter van de AVS nog wel eens van pas komen. Een interview met een voormalig politica die haar hart verloor aan het onderwijs en haar maatschappelijke ambities wil inzetten voor de schoolleiders in Nederland.

Lees verderMotivatie
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren
Duurzaam en veilig digitaal onderwijs en leren

Op school bereiden we kinderen voor op de toekomst. We leren ze lezen, schrijven en rekenen aangevuld met de nodige vakkennis. Daarnaast bereiden we leerlingen voor op de digitale toekomst: we leren ze veilig, effectief, kritisch en bewust gebruik te maken van de digitale toepassingen die op dit moment beschikbaar zijn. Daarom is digitale geletterdheid een van de vakgebieden in het ‘Curriculum voor de toekomst’.

Het ICT-fundament, beveiliging, sturing (governance) en privacy

Digitaal blijven groeien en verbeteren doe je voor de leerlingen van vandaag én morgen. Om dat goed te doen heb je een veilig en toekomstgericht technologisch fundament nodig. In dit artikel laten we zien hoe je daar (als schoolleider) de regie op pakt.

 

Lees verderProfessionalisering

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!