PO Management

Open menu
Thema's
Scholing leerkrachten biedt volop kansen
Scholing leerkrachten biedt volop kansen

Scholing van leerkrachten biedt volop kansen voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De afgelopen jaren zijn er diverse publicaties verschenen over de kwaliteit van het onderwijs. Daarin komt steeds naar voren dat de kwaliteit van de leraar bepalend is voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar hoe staat het eigenlijk met de kwaliteit van de leraar?

60% leerkrachten scoort niet alle indicatoren voldoende

Zo komt uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar voren dat maar liefst 60% van alle leerkrachten niet op alle basis- en meer complexere vaardigheden een voldoende scoort. In dit artikel worden de uitkomsten van verschillende onderzoeken naast elkaar gelegd en ziet u welke kansen er zijn om met gerichte scholing de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Lees verderProfessionalisering
Leren in de 21e eeuw: Deel 1
Leren in de 21e eeuw: Deel 1

Een praktijkvoorbeeld: Tabletgestuurd onderwijs met Snappet.

De afgelopen tien jaar hebben we de volgende ontwikkelingen gezien: allereerst werd door de uitgevers methodegebonden software ontwikkeld; software die naadloos aansloot bij de papieren lesmethode, waarbij leerlingen konden gaan oefenen met datgene wat zij nog niet beheersten. Daarna kwam een nieuwe generatie digibord software, bedoeld om de traditionele lesmethoden via het digibord te kunnen ondersteunen.

Anno 2014 is een nieuwe generatie leermiddelen aan het ontstaan, die een stuk verder gaan dan alleen het digitaliseren van bestaand oefenmateriaal van de traditionele lesmethoden. In de 21ste eeuw is de informatie- en communicatietechnologie niet meer uit onze samenleving weg te denken.

De nieuwe generatie leermiddelen biedt leerkrachten een rijke en uitdagende leer- en spelomgeving om tegemoet te komen aan individuele leerstijlen en de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

De adviseurs van L21 begeleiden scholen bij het invoeren van deze nieuwe leermiddelen. Dit artikel is de eerste in een reeks van drie artikelen waarin het leermiddel Snappet  nader wordt beschouwd. Dit eerste artikel is geschreven voor het Platform L21 door Henk van de Hoef en Janet Bootsma.

 

Lees verderOnderwijs & ICT
Gratis e-book Onderwijsvitaminen
Gratis e-book Onderwijsvitaminen

Frank Stienissen bekijkt het onderwijs met een knipoog. Onderwijsvitaminen bevat een selectie van de columns die Frank de afgelopen jaren voor diverse onderwijsbladen geschreven heeft. De onderwijsvitaminen zijn voor de werkvloer bestemd, voor de schoolleider en de leraar die het beste uit het kind én uit zichzelf wil halen. Ter lering en vermaak. Niet meer, niet minder. De aanbevolenwekelijkse dosering zorgt voor meer motivatie en inspiratie op school.

Gratis e-book

Als u een account aanmaakt kunt u het e-book gratis downloaden. 

Voordelen account

Tevens krijgt u als u een account aanmaakt twee keer per jaar het bookmagazine PO Management gratis thuisgestuurd, en kunt u zich aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief met nieuwe artikelen.

Ook als boek te bestellen

Leest u liever het boek? Onderwijsvitaminen is ook als boek verschenen en te bestellen voor slechts € 12,50 op http://leuker.nu/onderwijsvitaminen/.

Lees verderProfessionalisering
Rating & Ranking
Rating & Ranking

Het is maandag half vier. Het team van De Tol vergadert over de keuze voor een nieuwe rekenmethode. Enkele teamleden hebben het nodige voorwerk gedaan, want het is een belangrijk teambesluit. De school zal de nieuwe methode immers tien jaar gebruiken. De visie op het rekenonderwijs is daarom duidelijk op papier gezet en de wensen rondom de nieuwe rekenmethode zijn geïnventariseerd. Vervolgens zijn er drie zichtzendingen aangevraagd en met elke methode hebben de collega’s een aantal proeflessen gegeven.

Kiezen of delen? Dit artikel beschrijft 'Rating & Ranking' als een aanpak voor het nemen van een teambesluit.

Lees verderManagement
Gebiologeerd door leren
Gebiologeerd door leren

Over hoe we ‘normale’ kinderen efficiënt kunnen laten leren, is veel bekend. De laatste jaren neemt ook onze kennis over begaafdheid toe. Dat is mede te danken aan Eleonoor van Gerven. Vorig jaar verscheen van haar hand Begaafde onderpresteerders, het eerste boekje in een reeks ‘knapzakpraktijkgidsen’. Gesprek met een bevlogen en ondernemende onderwijsvrouw.

Lesgeven lijkt een eenvoudige taak, maar is in wezen heel complex, aldus Van Gerven. “Er zijn vier fasen in bekwaamheid: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam en onbewust bekwaam. Onbewust bekwaam is een situatie waarin je dingen niet kunt, niet weet dat je ze niet kunt. Daarop volgt het moment dat je ontdekt dat je de dingen niet kunt, je bent bewust onbekwaam. Dat ervaar je als vervelend en dus besluit je te gaan leren. Daarop volgt ‘bewust bekwaam’. Je bent dingen gaan leren en hebt ze onder de knie gekregen.

Tot slot heb je de fase van ‘onbewust bekwaam zijn’. Dan gaat het om vaardigheden die verinnerlijkt zijn. Ze gaan vanzelf. Een goed voorbeeld is fietsen. In het onderwijs begeleid je mensen in het proces van bewust onbekwaam naar bewust bekwaam. Om dat op verantwoorde wijze te doen, moet je wel weten hoe je dat moet doen. Zeker als je niet alleen kinderen, maar ook hun leraren opleidt.”

Lees verderDidactiek
Met woorden in de weer
Met woorden in de weer

Een grote woordenschat is handig. Het helpt kinderen bij het leren. Maar wat schiet een kind ermee op als het woorden leert zonder goed te weten wat ze werkelijk betekenen? Weinig. Net zo belangrijk als de omvang van de woordenschat is de achterliggende woordkennis. Marianne Verhallen, de vrouw achter ‘Met Woorden in de Weer’, legt uit waarom.

De manier waarop kinderen taal leren blijft een fascinerend proces. Dat vond Marianne Verhallen ook – en nog steeds. In 1999 promoveerde ze aan de faculteit Linguïstiek (Taalwetenschap) van de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar woordenschatverwerving van kinderen. “In het verleden ging de aandacht vooral uit naar grammatica. Dat is veranderd. Tegenwoordig kijken we ook naar de woordenschat. En niet alleen naar de omvang daarvan, maar gelukkig ook naar de achterliggende structuur en de kwaliteit van woordkennis Daar heb ik me in mijn promotie op gericht.”

Lees verderTaal
Mediawijsheid: rol ouders en school
Mediawijsheid: rol ouders en school

Social media zijn anno 2014 niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Er kleven echter ook bepaalde risico’s aan het gebruik. Vooral voor leerlingen die zich niet bewust zijn van de mogelijke gevaren. Kennisnet ziet meer mogelijkheden voor het slagen van de media-opvoeding wanneer mediawijsheid breed en op verschillende niveaus gedragen wordt binnen de school.

Hoe ga je om met social media? Wat zet je op een sociale netwerksite en wat juist niet? Klik je zomaar op een link zonder echt te lezen wat er staat? Of geef je je wachtwoord wel eens aan een klasgenoot? Allemaal zaken om zo vroeg mogelijk met kinderen te bespreken. Want weliswaar blijkt uit onderzoek van Dialogic dat kinderen op de basisschool nog weinig risicovol gedrag vertonen, maar dat dit snel verandert als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Om risicogedrag op latere leeftijd te voorkomen, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat ouders al vroeg gericht bezig zijn met media-opvoeding. Kinderen van tien, elf jaar staan nog open voor een gesprek hierover thuis.

Lees verderOnderwijs & ICT
School in tijden van echtscheiding
School in tijden van echtscheiding

Tegenwoordig strandt één op de drie huwelijken. Grote kans dus dat iedere klas meerdere leerlingen van gescheiden ouders telt. Voor echtscheiding is er echter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld voor pesten, geen verplicht schoolprotocol. Terwijl juist de school, en specifiek de leerkracht, in turbulente tijden een stabiele rol kan vervullen. 

Angelique van der Pluijm, medeauteur van het boek School en echtscheiding, alledaagse begeleiding binnen een schoolbreed beleid, geeft tips.

Lees verderPedagogiek

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!