PO Management

Open menu
Thema's
Angèle van der Star: Interdisciplinair Samenwerken
Angèle van der Star: Interdisciplinair Samenwerken

Dat er aan samenwerken in de praktijk nog best wat haken en ogen zitten, zal eenieder werkzaam met kinderen niet vreemd in de oren klinken. Vanuit een geconstateerde onrust op de grensgebieden van samenwerkende organisaties zoals basisschool, kinderopvang, tussenschoolse opvang en peuterspeelzaal, is de behoefte ontstaan een passend organisatiemodel te ontwerpen om hen te beschouwen in de samenwerking.

Angèle van der Star deed onderzoek naar interdisciplinair samenwerken en ontwierp het evidence-informed STAR-model©. Dit STAR-model biedt een basis voor een teamdialoog over ‘Interdisciplinair Samenwerken’.

Lees verderManagement
Spelenderwijs leren programmeren met Dash en Dot
Spelenderwijs leren programmeren met Dash en Dot

Meccano, Lego, K’NEX. Technisch speelgoed is altijd populair geweest en bovendien leerzaam. Thuis, maar ook op school. Er zijn prachtige lesmethodes beschikbaar om kinderen spelenderwijs te leren programmeren, maar elk programma had zo zijn eigen beperkingen. Codevaardig maakt daar een einde aan. Meet Dash en Dot!

Lees verderOnderwijs & ICT
Scholen krijgen hulp
Scholen krijgen hulp

Tal van partijen bieden hun diensten aan als het gaat om het geven van goed onderwijs aan vluchtelingen. Gratis brochures, checklists, handleidingen, blauwdrukken voor de eerste opvang et cetera moeten scholen helpen die eerste opvang enigszins gestroomlijnd te laten verlopen. Drie aanbieders in kort bestek.

Lees verderPedagogiek
Vluchtelingkinderen in de klas
Vluchtelingkinderen in de klas

Omdat een vluchtelingencrisis vaak lang duurt, is het belangrijk dat het onderwijs aan de kinderen goed geregeld is. Ook de Onderwijsraad beseft dat en stelt in een advies aan de regering dat vluchtelingen in de leerplichtige leeftijd recht hebben op onderwijs vanaf het moment dat ze in Nederland aankomen. Ook voor nietleerplichtige vluchtelingen is het onderwijs vaak van cruciaal belang als het gaat om integratie in de nieuwe samenleving. Maar eenvoudig is dat zeker niet, weet ook de Raad.

Hélène van Oudheusden beschrijft als direct betrokkene een aangrijpend verhaal over de ontberingen van deze kinderen. Ze geeft leerkrachten enkele tips om energiek nieuwkomers te ontvangen.

Lees verderPedagogiek
Eric van 't Zelfde: De superschool
Eric van 't Zelfde: De superschool

In Charlois (Rotterdam-Zuid) komen alle problemen van deze tijd samen. Om moedeloos van te worden? Niks ervan! Directeur Eric van ’t Zelfde van de Hugo de Grootschool (mavo-havo-vwo) vecht als een leeuw om de kinderen uit zijn kansarme wijk dezelfde kansen te bieden als ieder ander kind in Nederland. Hij wil een superschool, waar kinderen vanaf twee jaar terechtkunnen.

Lees verderManagement
Maas van Beek: Coöperatief leren
Maas van Beek: Coöperatief leren

Het is een hele uitdaging: alle leerlingen motiveren en actief betrekken bij de les. Het wordt nog mooier als je ze ook nog veel van elkaar laat leren.

Bij dr. Spencer Kagan, een van de grondleggers van het coöperatief leren, staan zowel de cognitieve als de sociale vaardigheden centraal. Zijn aanpak krijgt wereldwijd veel bijval. Wat is zijn geheim?

Lees verderDidactiek
Paul Kupper: Een audit biedt kansen
Paul Kupper: Een audit biedt kansen

Spannend vonden de medewerkers van RKBS Klippeholm in Hoofddorp het zeker. ‘Er komt toch iemand kijken of we het goed doen.’ Onlangs besloten directie en bestuur dat het tijd werd om de ontwikkelingen op basisschool Klippeholm eens stevig tegen het licht te houden.

Oud-onderwijsinspecteur Jaap de Jonge van Cadenza Onderwijsconsult werd gevraagd om een driedaagse audit af te nemen. De reacties na afloop zijn bijzonder positief. ‘Een audit biedt kansen.’

Lees verderKwaliteit
Suzanne Sjoers: Rekentoets struikelblok in vo?
Suzanne Sjoers: Rekentoets struikelblok in vo?

Heeft u het ook gelezen in de media? Er is enige ophef over het schooladvies naar aanleiding van de rekentoets in het vo: leerlingen in groep 8 van de basisschool zouden soms een lager advies voor de middelbare school krijgen omdat de leerkracht denkt dat de rekentoets een struikelblok voor de leerling kan zijn.

‘Onterecht’, stelt onderwijsadviseur Suzanne Sjoers: ‘Scholen baseren dat advies te vaak op een verkeerd beeld over wat leerlingen moeten kennen en kunnen voor de rekentoets. 

Lees verderRekenen

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!