PO Management

Open menu
Thema's
Beter leren schrijven met Tekster
Beter leren schrijven met Tekster

Aan het eind van de basisschool is slechts één op de drie leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen. Om dit te verbeteren hebben Monica Koster en Renske Bouwer in het kader van hun gezamenlijke promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht de lesmethode Tekster ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn. Al na 4 maanden blijken leerlingen een progressie van 1,5 leerjaar te maken.

Lees verderTaal
Sturen met digitale leermiddelen
Sturen met digitale leermiddelen

De afgelopen vijf jaar hebben digitale leermiddelen in het basisonderwijs een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Opgaven worden door moderne software verzameld en geanalyseerd en de feedback wordt real-time gepresenteerd aan leerling en leerkracht.

De adaptieve functie van digitale leermiddelen stelt leerlingen in staat op hun eigen vaardigheidsniveau de leerstof te verwerken. Maar welke betekenis kunnen de leerling én de leerkracht ontlenen aan deze mogelijkheden? Dragen deze leermiddelen ook daadwerkelijk bij aan hogere leeropbrengsten? En wat vraagt dit van de leerkracht?

Dit artikel biedt u informatie over de werking van deze digitale leermiddelen, over het effect ervan en de beperkingen.

Lees verderDidactiek
Servaas Klute: Het onderwijs kan leren van de Sami
Servaas Klute: Het onderwijs kan leren van de Sami

Dat leerkrachten oog hebben voor de behoeften van de individuele leerling is prima, vindt oud-topsporter en ex-gymleraar Servaas Klute. ‘Maar zij hebben te weinig oog voor het groepsproces. Groepen kun je zien als een persoon met een karakter. En je kunt erop sturen. Hoe? Neem een voorbeeld aan de Sami.’

Lees verderManagement
Doen of laten?
Doen of laten?

Hoe vernieuwingsgezind bent ú? Niemand wil met alle winden meewaaien, niemand wil de waan van de dag laten regeren. Maar ja, eigenlijk wil iedereen wel vooruit. Wat te doen als er 10 ‘goede ideeën’ aangereikt worden? Zeg niet dat het onderwijs saai is, want dit is de vangst van het afgelopen kwartaal. Doen of laten. Het woord is aan u.

Lees verderKwaliteit
Reflectie verhoogt prestaties
Reflectie verhoogt prestaties

Het is een algemeen geaccepteerd feit dat wat een leerkracht doet in de klas een direct effect heeft op de prestaties van leerlingen. Leerkrachten die vakdidactisch stevig in hun schoenen staan, boeken meer resultaten met hun leerlingen (McKinsey, 2007). Reflectie is een krachtig instrument om de competenties van leerkrachten te ontwikkelen.

Lees verderProfessionalisering
Microsoft Office 365 en ParnasSys
Microsoft Office 365 en ParnasSys

ParnasSys biedt al jaren een geavanceerd webbased leerlingvolgsysteem en een geïntegreerd leerlingadministratiesysteem aan, maar binnenkort weet het de gebruiker ook te koppelen aan Microsoft Office 365. Geen overbodige administratieve handelingen meer. Overal en altijd toegang tot de meest up-to-date gegevens.

Lees verderOnderwijs & ICT
Gesjoemel met dyslexieverklaringen
Gesjoemel met dyslexieverklaringen

Kies voor een echte dyslexiespecialist en tolereer geen oplichting. ‘Diagnostiek is bij dyslexie erg belangrijk. Het is echt totaal onmogelijk om binnen enkele uren vast te stellen of iemand dyslexie heeft.’

Patty Gerretsen, directeur van het RID, een organisatie met specialistische dyslexiebureaus over het hele land, reageert hiermee op berichten van Rambam. Het televisieprogramma van de VARA stelde onlangs het gemak aan de kaak waarmee dyslexieverklaringen kunnen worden geregeld of gekocht.

Lees verderTaal
Frank Groot: Maximaal rendement uit e-learning
Frank Groot: Maximaal rendement uit e-learning

Volgens Frank Groot, directeur van De Kraanvogel te Almere, wordt er nog veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van e-learning in het basisonderwijs. ‘Terwijl het toch heel veel tijd en geld kan schelen. En als je het goed aanpakt, ben je ook veel effectiever bezig.’ Vanzelf gaat het zeker niet, zo weet hij inmiddels. ‘Als je er als directeur zelf niet in gelooft, gaat het niet lukken. Je moet de mensen enthousiast meekrijgen.’

Lees verderE-learning

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!