PO Management

Open menu
Thema's
Didactiek
Growth mindset
Growth mindset

Mindset is een woord dat je heel vaak hoort tegenwoordig. Maar wat we nog lang niet allemaal weten, is dat bewezen is dat de juiste mindset voor een groot deel ons persoonlijke succes bepaalt. Carola Riemens, trainer/adviseur bij Bazalt Groep*, onderschrijft de woorden van Carol Dweck: ‘We worden niet allemaal Einstein, maar we worden allemaal wel beter als we hard werken. Met de juiste instelling en de juiste aanpak is er echt heel veel winst te behalen.’

Lees verderRedactie PO Management
Formatieve assessment
Formatieve assessment

Je kunt een algemeen oordeel vellen over de prestaties van leerlingen (bijvoorbeeld met cijfers of met goed-voldoendeonvoldoende), maar de vraag is: leren ze daar echt van? Zien ze wat ze de volgende keer anders kunnen doen? Dat is immers waar je op uit bent: je wilt dat ze verder komen in hun leerproces. Formatieve assessment is een krachtige manier om leerlingen daarbij te helpen.

Lees verderAnita de Jong
De Gids
De Gids

Kennis over hoogbegaafdheid is beperkt houdbaar. Specialist hoogbegaafdheid Eleonoor van Gerven: ‘Binnen mijn eigen opleiding en binnen masteropleidingen zeggen we: liever geen literatuur ouder dan vijf jaar, tenzij er geen ander werk is.’ Ze benaderde zestien auteurs voor een lijvige bundel. Stuk voor stuk zeiden ze ja. Op 25 november 2016 verschijnt het resultaat: De Gids – over begaafdheid in het basisonderwijs. Een voorproefje.

Lees verderRedactie PO Management
Sturen met digitale leermiddelen
Sturen met digitale leermiddelen

De afgelopen vijf jaar hebben digitale leermiddelen in het basisonderwijs een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Opgaven worden door moderne software verzameld en geanalyseerd en de feedback wordt real-time gepresenteerd aan leerling en leerkracht.

De adaptieve functie van digitale leermiddelen stelt leerlingen in staat op hun eigen vaardigheidsniveau de leerstof te verwerken. Maar welke betekenis kunnen de leerling én de leerkracht ontlenen aan deze mogelijkheden? Dragen deze leermiddelen ook daadwerkelijk bij aan hogere leeropbrengsten? En wat vraagt dit van de leerkracht?

Dit artikel biedt u informatie over de werking van deze digitale leermiddelen, over het effect ervan en de beperkingen.

Lees verderMenno van Hasselt
Maas van Beek: Coöperatief leren
Maas van Beek: Coöperatief leren

Het is een hele uitdaging: alle leerlingen motiveren en actief betrekken bij de les. Het wordt nog mooier als je ze ook nog veel van elkaar laat leren.

Bij dr. Spencer Kagan, een van de grondleggers van het coöperatief leren, staan zowel de cognitieve als de sociale vaardigheden centraal. Zijn aanpak krijgt wereldwijd veel bijval. Wat is zijn geheim?

Lees verderRedactie PO Management
Maak jij als leerkracht al het verschil?
Maak jij als leerkracht al het verschil?

‘Zelden heb ik een boek gelezen dat zo dicht bij de levendige, maar ook ingewikkelde onderwijspraktijk staat als dit boek’, aldus algemeen directeur van het NIVOZ, Luc Stevens. Hij heeft het over Het inspiratieboek voor de gelukkige klas. De auteurs, Natasja de Kroon, Ingrid Nagtzaam en Merlijn Wentzel, nodigen leerkrachten uit om te ontdekken hoe snel de sfeer in de klas verandert omdat jij als leerkracht het verschil maakt. 

Lees verderRedactie PO Management
Jelle Jolles: Creativiteit is te leren
Jelle Jolles: Creativiteit is te leren

Veel mensen benutten een te klein gedeelte van hun hersencapaciteit. Doodzonde, want we zijn tot veel meer in staat. Als we onszelf maar aanzetten tot creatief denken en ons brein blijven uitdagen. Hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles: ‘Als er meer mensen in Nederland creatief gaan denken en grensverleggende oplossingen bedenken, dan is dat goed voor iedereen en kan het onze economie zelfs een grote boost geven.’ 

Lees verderRedactie PO Management
Nieuwe media
Nieuwe media

Natuurlijke brug tussen formeel en informeel leren.

Robert Jacobs en Lisette Ligtendag zijn beiden verbonden aan de CED-Groep. Robert is onder meer projectleider voor het ontwikkelen van ‘Leren met toekomst’. Lisette is unitmanager Innovatie en zelf ‘gepassioneerd informeel leerder’. Ze laten hun licht schijnen over het belang van informeel leren voor het onderwijs.  

Lees verderRedactie PO Management

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!