Als je 'm wil, dan kan je 'm krijge

Dit bedrijf was na een paar dagen op de hei tot de volgende verwoording van de visie gekomen: “We are in it for the pets”.We doen het dus niet voor het geld, de werkgelegenheid of de huisdierbezitters, maar voor het (huis)dier zelf. De slogan sloeg goed aan in de VS en de verkoop steeg. De productie kon omhoog, maar niet alleen vanwege de binnenlandse vraag, ook de export naar China en Korea steeg explosief.

De bedrijfsleiding startte een onderzoek naar de oorzaak van de exportgroei. Al snel bleek dat het bedrijf vooral meer verkocht aan bedrijven die honden vetmesten voor de slacht. De hondenbrokken bleken hier namelijk erg geschikt voor te zijn. Toen de bedrijfsleiding hiervan op de hoogte werd gesteld, werd de daad bij het woord gevoegd.

De export van hondenbrokken aan Korea en China werd gestopt. Immers, je doet het voor het dier of je doet het niet. Visie en missie in de praktijk. Scholen hebben ook de prachtigste visies en missies op papier gezet. “Hart voor kinderen”, “ieder kind doet ertoe”, “het kind centraal” en ga zo maar door.

Het grote gevaar van deze prachtige slogans is dat ze alleen op de gevel staan (en op de voorkant van de folders), maar niet meer zijn dan een goedkoop pr-verhaal. Het lijken daarnaast vaak ook nog zinnen waar iedere weldenkende onderwijsprofessional achter staat.

Mijn stichting voert als slogan: “Jij doet ertoe”. In ons strategisch beleidsplan staat prachtig verwoord hoe we dit vertalen naar de dagelijkse praktijk en, als het even kan, naar de hoofden en de harten van alle medewerkers.Want op dat laatste komt het aan.

Vorige week vertelde een directeur mij het volgende verhaal. Een vader wilde zijn vierjarig zoontje aanmelden op haar school. Het jongetje was al een dag op de buurschool geweest, maar daar wilde het niet lukken. Hij had zelfs tekeningen van de muur gescheurd en de juf had al gezegd dat het jongetje beter direct naar een speciale school kon gaan. Vader vond die conclusie na één dag veel te snel; immers, op de speelzaal was het steeds goed gegaan. Vandaar de keuze voor een nieuwe school. De directeur vertelde dat er in dit soort gevallen een duidelijke afspraak lag tussen de scholen en dat ze, voordat ze ook maar een toezegging kon doen, eerst met de buurschool zou moeten spreken. Diezelfde dag belde ze haar collega. Het werd een kort gesprek: “Als je ’m wil, dan kan je ’m krijge.”

Blijkbaar doet het er toch toe hoe je je missie en visie verwoordt en laat doordringen binnen je organisatie, ook al lijkt de slogan nog zo voor de hand liggend.

Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga
Herman Langhorst, PCBO Meppel

Herman Langhorst is algemeen directeur van PCBO Meppel.

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!