'Higher level'

Elke moderne, lerende onderwijsorganisatie heeft een visie, een missie en heel veel ambitie. Hoe zit dat op uw school? Op welk level bevindt uw organisatie zich? 

Level 1. We doen de dingen goed.

Bravo!Maar zijn we in onze aanpak van de dingen efficiënt? Gebruiken we de nieuwste kennis en technologieën om de doelmatigheid van ons werk te optimaliseren? Kunnen we zeggen:

Level 2. We doen de dingen goed en efficiënt.

Uitstekend! Maar leunen we dan achterover of zetten we kwaliteitszorg in om onze processen continu te verbeteren en aan te passen aan wat de actualiteit van ons vraagt? Kunnen we zeggen:

Level 3. We doen de dingen elke dag beter en efficiënter.

Prachtig! Maar is alles wat we doen ook wat we moeten doen? Is het relevant, is het waardevol? Worden leerlingen en andere stakeholders echt beter van wat we doen? Leveren we een betekenisvolle bijdrage aan de samenleving? Doen we dat op een ethische, duurzame manier? En beseffen we ook waar we naar op weg zijn? Hebben we een gezamenlijke visie, een droom? Kunnen we zeggen:

Level 4. We zijn samen onderweg door de goede dingen elke dag beter en efficiënter te doen.

Klasse! Maar weten we ook waarin we uniek zijn? Op welke manier we waarde toevoegen vanuit onze specifieke talenten en deskundigheid? Onze manier van werken? Kunnen we zeggen:

Level 5. We zijn samen onderweg door op onze unieke manier de goede dingen elke dag beter en efficiënter te doen. 

Fantastisch!Maar hebben we genoeg feeling met de wereld om ons heen? De snel veranderende wereld, de context waarin we opereren? Durven we het gedachteexperiment aan om van buiten naar binnen te kijken? Voelen we de urgentie om een echte dialoog aan te gaan met mensen en organisaties waarmee we nu te maken hebben of straks te maken kunnen krijgen? Kunnen we zeggen:

Level 6. We zijn samen onderweg door in voortdurende interactie met de wereld om ons heen op onze unieke manier de goede dingen elke dag beter en efficiënter te doen.

Buitengewoon! En kun je dat dan overal en altijd zien, op elk moment dat je met onze organisatie te maken krijgt, met onze medewerkers, in alle geledingen, in elke activiteit? In de manier waarop we naar buiten treden, in ons gedrag, naar elkaar en naar anderen toe? Kunnen we zeggen:

Level 7. We zijn voor iedereen zichtbaar samen onderweg door in voortdurende interactie met de wereld om ons heen op onze unieke manier de goede dingen elke dag beter en efficiënter te doen.

Voortreffelijk! Maar geeft het ons ook energie? Halen we voldoening uit ons werk? Stralen we enthousiasme uit en weten we elkaar en onze omgeving te bezielen met ons mee te doen en mee te denken? Kunnen we zeggen:

Level 8. Het geeft ons energie om voor iedereen zichtbaar samen onderweg te zijn en in voortdurende interactie met de wereld om ons heen.

Gefeliciteerd! Uw organisatie heeft een 'high score' gehaald. Next level!

Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga
Erno Mijland, Innofun / BCO Onderwijsadvies

Erno Mijland schrijft en spreekt over onderwijs en leren, technologie, digitale didactiek, gamen en gamification, creatief denken, talent en loopbaan.

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!