Spiegelen

Mark heeft een relaxte en goedbetaalde baan als journalist bij het Algemeen Dagblad. Toch wil hij op zijn vijfendertigste zijn jongensdroom uit laten komen. Hij besluit zich aan te melden op de pabo. Deze lerarenopleiding heeft samen met diverse scholen, waaronder de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs, een speciaal traject in het leven geroepen om in het bijzonder mannen te interesseren voor een carrièremove. Vier dagen in de week bivakkeert Mark op de Augustinusschool in Rotterdam-west (betaald) en een dag in de week zit hij zelf in de schoolbanken tussen onder andere een ex-jurist, een ex-salesmanager en een ex-vestigingsmanager.

In het eerste jaar op de Augustinusschool assisteert hij juf Karin, een toegewijde en geduldige leerkracht met 35 jaar ervaring. Van haar krijgt hij alle gelegenheid om te ruiken aan het vak. Om te leren omgaan met de leerlingen, lastige en lieve. Als hij een fout maakt, bedekt juf Karin zijn uitglijder met de mantel der liefde en als het te druk wordt in de klas, grijpt ze subtiel in. Ook neemt juf Karin alle administratieve rompslomp op zich, iets waar Mark als een berg tegen opziet. Mark groeit en bloeit en geniet met volle teugen van zijn kinderen.

Toch reageert juf Karin niet al te enthousiast als Mark haar aan het einde van het schooljaar vertelt dat hij een eigen klas krijgt, groep 7a. Juf Fleur, een pedante, eigenzinnige, overgestructureerde leerkracht van 27 jaar, wordt zijn nieuwe begeleider. Van juf Fleur moeten de mappen en boekjes recht en met de rug naar voren op de schappen liggen. Alle protocollen, jaar- en groepsplannen, instructiemodellen en handelingsplannen moeten strikt nageleefd worden.Mark krijgt geen millimeter ruimte van haar. Elke woensdagmiddag ligt hij op de pijnbank en krijgt zijn zelfvertrouwen een flinke optater.

Hoe anders zijn de evaluaties van de pabo-begeleiders. Als Mark zelf vindt dat zijn lessen ondermaats zijn, zien de pabo-begeleiders louter pluspunten. En waar hij minder op scoort, wordt weggewoven, omdat hij zo goed op zichzelf reflecteert. Dat het in de klas een puinhoop is, dat hij geen overwicht heeft, geen orde kan houden, onzeker is, overspannen raakt van alle administratieve taken, zijn lessen wegens tijdgebrek niet voorbereid heeft, blijft onbesproken. Ze willen mannen voor de klas.

En ja, dat zou inderdaad heel mooi zijn, maar ze moeten er wel zijn. En nog belangrijker: ze moeten goed opgeleid en begeleid worden. Lesgeven is een vak, een mooi vak, een moeilijk vak. Even snel leraar worden, is maar weinigen gegeven. Mark kwam na twee jaar tot de conclusie dat het onderwijs niet bij hem past. Maar hij heeft wel een eindeloos respect voor alle Karinnen die zich “als onvermoeibare schapen met vijf poten en vol overgave storten op alle karweitjes in hun lokaal.” Ook deze leerkrachten, zo schrijft hij, klagen over de werkdruk en de bureaucratie. “Maar ze gaan in de kerstvakantie liever een paar dagen terug naar school om hun administratie bij te werken, dan dat hun leerlingen ook maar iets tekortkomen.”

Meester Mark draait door hoort in elke lerarenkamer op de leestafel te liggen. Het houdt iedere juf en meester, iedere ib’er en schoolleider op indringende wijze een spiegel voor.

Deze column is geschreven door
Klaas Bellinga
Frank Stienissen, PO Management

Frank Stienissen is hoofdredacteur van PO Management.

Frank Stienissen bekijkt het onderwijs met verwondering, een knipoog en een glimlach. Het boek Onderwijsvitaminen bevat een selectie van de columns die Frank de afgelopen jaren voor diverse onderwijsbladen geschreven heeft.

De onderwijsvitaminen zijn voor de werkvloer bestemd, voor de schoolleider en de leraar die het beste uit het kind én uit zichzelf wil halen. Ter lering en vermaak. Niet meer, niet minder. De aanbevolen wekelijkse dosering zorgt voor meer motivatie en inspiratie op school.

Met uw account kunt u het e-book Onderwijsvitaminen gratis downloaden op http://www.pomanagement.nl/whitepaper/179/

Partners

Stienissen Media
Inspirify
Leuker.nu
Bazalt
RPCZ
HCO
E-learning Wizard
Wakker Design
Lerarenacademie
Wildeboer Onderwijsadvies
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!