Naar de film
“Fijn”, zei Janneke Oosterman, directeur van basisschool Tamarinde in Zaandam vier jaar geleden in De Volkskrant toen de NPO-gelden vrijkwamen. Maar ze maakte ook een voorbehoud. “Extra geld voor scholen is natuurlijk mooi, maar dit geld is bedoeld voor de korte termijn. Liefst zou ik een extra leraar aannemen, maar dat zit er niet in van dit eenmalige bedrag.”
Voor goed onderwijs zijn goede leerkrachten onmisbaar. Helaas kampen we met een hardnekkig lerarentekort, al is dat in 2024 iets teruggelopen, waarschijnlijk vooral door die tijdelijke NPO-gelden. Zijn er dan geen structurele maatregelen genomen? Jawel. De salarissen zijn opgetrokken en er zijn behoorlijk wat zij-instromers verleid tot een baan in het onderwijs. Kortom: de voordeur staat wagenwijd open.
Helaas zit de achterdeur niet op slot. Daarbij gaat het niet zozeer om de leerkrachten die met pensioen gaan. Dat hoort erbij. Zorgwekkender is dat relatief veel leerkrachten er de brui aan geven vanwege de hoge administratieve druk. En van de politiek hoeven we voorlopig geen wonderen te verwachten.
Als frequent bezoeker van filmhuizen heb ik de afgelopen jaren verschillende films gezien met het onderwijs als thema: Radical, Maria Montessori en The Teacher Who Promised the Sea. Opvallende overeenkomst: het gaat steeds om bevlogen leraren die met weinig middelen fantastisch, uitdagend onderwijs geven, veelal tegen de verdrukking en de algemeen heersende opinie over wat goed onderwijs is in. Mijn advies: houd de agenda van je lokale filmhuis in de gaten en neem je team eens mee naar zo’n film. Als blijk van waardering, als instrument voor teambuilding en ter bemoediging en inspiratie.
Deze column is geschreven door
Martin van Rooij, PO Management
Martin van Rooij is onderwijsjournalist en lid van de redactie van PO Management.