PO Management

Open menu
Thema's
Waarderend leiderschap
Waarderend leiderschap

Met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Een aai over de bol werkt (vaak) beter dan een schop onder de kont. Alles wat aandacht krijgt groeit. Drie verschillende manieren om aan te geven dat een positieve benadering vaak meer effect heeft dan een negatieve insteek. Aart Brezet kan het weten; een positieve benadering is de grondslag voor zijn systematiek van waarderend leiderschap waarmee hij scholen ondersteunt.

"Waarderend leiderschap brengt leerkrachten tot leren."

Lees verderManagement
Als het onderwijs niet past
Als het onderwijs niet past

Groeiende aandacht voor hoogbegaafde leerlingen heeft de afgelopen twintig jaar tot een sterke groei van deskundigheid gezorgd ten aanzien van het onderwijs aan deze leerlingen. Maar daardoor wordt ook steeds duidelijker dat er nog heel veel winst valt te behalen om het onderwijs ook voor deze groep leerlingen nog passender te maken (Van Gerven, 2021). Daarmee is er ook meer ruimte om oog te hebben voor leerlingen bij wie het leren anders verloopt dan het schoolsysteem en de volwassen omgeving soms verwacht.

Volgens Eleonoor van Gerven van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid zijn er vanuit het perspectief van onderwijs en preventie drie groepen hoogbegaafde leerlingen waarvoor de problematiek die wordt waargenomen een risicofactor vormt voor schooluitval: begaafde onderpresteerders, dubbel bijzondere en onderlerende leerlingen.

Lees verderOnderwijs & Zorg
PO- en SO-school in Elst versterken elkaar
PO- en SO-school in Elst versterken elkaar

Raar maar waar: soms delen onderwijsconcepten een schoolgebouw zonder elkaar ooit inhoudelijk op te zoeken. In Elst verbazen ze zich erover. Basisschool de Esdoorn en Lichtenbeek Elst, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen, trekken zoveel mogelijk samen op. Waarom deze innige samenwerking?

"Mijn indruk is dat scholen vaak denken in beperkingen. Ze zien alleen de beren op de weg, niet de mogelijkheden."

Lees verderOnderwijs & Zorg
Zo houd je leerlingen in het regulier onderwijs
Zo houd je leerlingen in het regulier onderwijs

Soms vertoont een leerling zulk ingewikkeld gedrag dat hij niet te handhaven is in een reguliere klas. Dan maar naar het gespecialiseerd onderwijs? Dat vonden ze in Meppel geen goed idee. Een tijdelijke interventie werpt zijn vruchten af.

OPDC Meppel: "Wij hebben de overtuiging dat je door gerichte interventies kinderen kunt leren hun problematische gedrag te veranderen, zodat ze weer terug kunnen naar hun eigen basisschool."

Lees verderOnderwijs & Zorg
Voorkom vastlopen onderwijsverandering
Voorkom vastlopen onderwijsverandering

Oude patronen kunnen ons erg hinderen bij onderwijsvernieuwing. Welke patronen zijn dat en hoe ga je daarmee om? In dit artikel bespreek ik zeven inconsistenties in ons denken en handelen en geef ik suggesties voor een oplossingsrichting.

"Leren kan niet zonder risico nemen."

Lees verderManagement
Hoogbegaafdheid heeft vele facetten
Hoogbegaafdheid heeft vele facetten

Een reeks bundels met stevig onderbouwde verhalen over hoogbegaafdheid, bezien vanuit diverse invalshoeken door wetenschappelijke experts, bedoeld om het denken over begaafdheid te stimuleren. Dat was het idee van dr. Eleonoor van Gerven toen ze in 2016 De Gids publiceerde. Eind 2023 verschijnt deel twee.

"Bij een jong kind is acht weken stilstand echt heel veel."

Lees verderPedagogiek
Tweeluik leergangen AVS
Tweeluik leergangen AVS

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend, zéker, en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in een incompanytraject bij Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS), dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC.

"Teambuilding was zonder twijfel de grote bijvangst."

Directeur Michelle Homburg-Nijhof sloot als deelnemer aan bij het incompanytraject Directeur Integraal Kind Centrum van haar buren bij Stichting Brigantijn. Toch hangt er geen bordje ‘IKC’ op de voordeur van daltonschool De Wegwijzer in Losser. “Het is mooi als het zover komt, maar niet mijn hoofddoel”, stelt zij heel helder. Michelle wil vooral het allerbeste onderwijs ontwikkelen voor kinderen die dat het allerhardst nodig hebben en daarin is haar leiderschap cruciaal.

"Ik beland bij niemand meer onder in het laatje."

Lees verderProfessionalisering
Stichting BOOR over kwaliteitsbeleid
Stichting BOOR over kwaliteitsbeleid

Stichting BOOR stuurt op onderwijskwaliteit en opbrengsten. Stichting BOOR gebruikt hiervoor de OGW4D-aanpak, ofwel opbrengstgericht werken in 4D. Hugo Hopstaken (hoofd afdeling onderwijskwaliteit) en Manal Benaissa (beleidsadviseur onderwijskwaliteit) leggen uit hoe dit in de praktijk werkt.

"OGW4D is een aanpak die voor iedereen inzichtelijk en duidelijk moet zijn. De begeleiding, de trainingen en het OGW4D-boek hebben uniformiteit gebracht in onze taal en in ons denken en handelen."

Manal Benaissa, beleidsadviseur onderwijskwaliteit, stichting BOOR

Lees verderKwaliteit

Partners

AVS
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!