PO Management

Open menu
Thema's
Wat werkt voor het leren van de leerling
Wat werkt voor het leren van de leerling

Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van meer dan 15 jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken en het bevat de grootste collectie evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het onderwijs te verbeteren.

Zoals Robert Marzano zich richt op optimaal lesgeven van de leraar, richt John Hattie zich op wat werkt voor het leren van de leerling. Dat ze daarbij tot overlappende conclusies en aanbevelingen komen, ligt voor de hand. Hattie richt zich op de microsituatie, op de leraar die actief bezig is met zijn leerlingen: wat doen ze, met welk resultaat en wat kunnen leraar en leerlingen doen om zich nog beter te ontwikkelen? Leren zichtbaar maken voor de leraar én voor de leerling, daar gaat het om.

Preview van het boek

Het bijgaande artikel is een preview van het boek Leren zichtbaar maken (24 pagina's) van John Hattie. Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Bazalt: http://bazalt.nl/educatieve-uitgaven/leren-zichtbaar-maken

Lees verderDidactiek
Nieuwe Cito normen? Leg dat maar eens uit!
Nieuwe Cito normen? Leg dat maar eens uit!

Cito heeft per september 2013 de landelijke normen van de toetsen spelling, begrijpend lezen en rekenen uit het LOVS aangepast. Verwacht wordt dat op de M-toetsen in februari 2014 veel leerlingen een niveau lager uit zullen komen. Deze publicatie biedt u een handvat om de ogenschijnlijk lagere Citoniveaus van uw leerlingen uit te leggen aan uw collega’s of aan de ouders.

Lees verderKwaliteit
Verkennen van educatieve behoeften
Verkennen van educatieve behoeften

Als je eenmaal weet hoe begaafdheid het leer- en ontwikkelingsproces van begaafde leerlingen kan beïnvloeden, kun je in je didactisch handelen er goed op aansluiten.

Hoe beter je die aansluiting voor elkaar krijgt, des te groter wordt de kans op succes. Aansluiten betekent niet alleen dat je materialen gaat aanbieden die ontwikkeld zijn voor begaafde leerlingen. Aansluiten betekent dat je inzet op het vaststellen en bereiken van leerdoelen waardoor de leerling zich verder ontwikkelt. Dat kun je het beste doen door eerst een educatief profiel van de leerling te maken.

Lees verderDidactiek
Begeleiding van onderpresteerders op school
Begeleiding van onderpresteerders op school

In de discussie over excellentie en toptalent in het onderwijs valt met enige regelmaat het woord onderpresteren. Het uitblijven van topprestaties wordt gezien als ´een gemiste kans´ van het onderwijs aan leerlingen die heel erg veel in hun mars hebben. In dit artikel voor leerkrachten bespreken we eerst wanneer er sprake is van onderpresteren. Daarna gaan we in op de vraag waar je het accent in de begeleiding kunt leggen. We ronden af met een voorbeeld hoe je tot een begeleidingsstrategie kunt komen.

Lees verderDidactiek
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE
Regiobijeenkomsten UW EIGEN ACADEMIE

Leerkrachten bepalen de kwaliteit van het onderwijs. Want alleen met goed geschoolde mensen voor de klas kunnen we onderwijs naar het hoogst mogelijke niveau tillen. Het is dus belangrijk dat de didactische en pedagogische kennis en vaardigheden van onze leerkrachten op niveau zijn.

Lees verderProfessionalisering
Scholen & besturen starten eigen academie
Scholen & besturen starten eigen academie

Professionalisering van de leerkracht staat hoog op de agenda van de overheid, maar ook van veel schoolbesturen en directeuren. Eén van de manieren om daar invulling aan te geven is het starten van een eigen schoolacademie met e-modules. In dit artikel leest u een aantal ervaringen van scholen die hun eigen academie gestart zijn in samenwerking met Heutink Trainingen of er dit najaar voor het eerst mee aan de slag zijn gegaan.

Lees verderE-learning
Eindelijk praten we weer eens over onderwijs
Eindelijk praten we weer eens over onderwijs

Jarenlang reisde hij niet naar Europa en nog nooit trad hij op in Nederland. Wie de Amerikaanse onderzoeker, trainer en auteur Robert Marzanopersoonlijk wilde spreken, moest zelf de Atlantische Oceaan oversteken. Maar begin oktober kwam de onderwijsdeskundige dan toch naar Amsterdam. Als spreker op het internationale onderwijscongres Making Shift Happen, en voor de presentatie van de Nederlandse vertaling van zijn laatste boek Becoming a reflective teacher (De reflectieve leraar).

Lees verderDidactiek
Afrekenen met hinderlijke toiletgeur
Afrekenen met hinderlijke toiletgeur

Als gebouwenbeheerder namens Stichting Promes heeft Willem Prins het onderwijs gedurende een periode van tientallen jaren van dichtbij zien veranderen. Van klassikaal onderwijs naar individueel onderwijs; van kleine zelfstandige scholen naar grote schoolgemeenschappen.

Medio juli 2013 neemt hij samen met de leerlingen van groep 8 afscheid van Stichting Promes. Na een werkzaam leven van 49 jaar breekt een periode aan voor zaken die niets met school te maken hebben. Prins kijkt echter met genoegen achterom: 'Ze kunnen me ook na 1 juli 2013 altijd bellen. Het beheren van gebouwen in combinatie met veel interactie met leerlingen en docenten blijft dienstbaar werk met veel voldoening.'

Lees verderFacilitair

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!