PO Management

Open menu
Thema's
Talent beter begeleiden
Talent beter begeleiden

Een goed gedifferentieerde instructie en verwerking, compacten en verrijken van de basisstof, verrijking in de klas of in een plusgroep, dat alles moet een school in huis hebben om meer- en hoogbegaafde kinderen een doorgaande leerlijn te bieden. Zodat zij gemotiveerd blijven en lekker in hun vel zitten op school. Om dit aanbod goed te organiseren, uit te voeren en te borgen, is een doortimmerd talentenbeleid onontbeerlijk.

Lees verderProfessionalisering
Van Plusklas naar Klusklas
Van Plusklas naar Klusklas

De Plusklas voor begaafde kinderen kent iedereen inmiddels. Minder bekend maar ook sterk in opmars is de klusklas. Veel scholen vinden dat die klas vooral bedoeld is voor kinderen met ‘gouden handjes’. Cognitie versus handenarbeid dus. Slimme leerlingen versus leerlingen die niet zo goed meekunnen. Een verkeerde insteek, zeggen anderen. Het vak techniek biedt iedereen de kans om ‘volledig los te gaan’.

Lees verderDidactiek
Kinderrechten basis burgerschapsonderwijs
Kinderrechten basis burgerschapsonderwijs

Elke school vindt burgerschapsonderwijs belangrijk. Het planmatig invullen van het aanbod is voor veel scholen echter een uitdaging. De wetgeving rondom burgerschapsvorming is ruim geformuleerd. Scholen hebben een grote vrijheid om zelf een programma samen te stellen. Dit artikel gaat over de kansen die Lot’s Foundation scholen biedt om burgerschapsthema’s vanuit verhalen van kinderen op eigentijdse en creatieve wijze inhoud tegeven.

Lees verderPedagogiek
Theo Wildeboer over differentiatie (Dl.2)
Theo Wildeboer over differentiatie (Dl.2)

Leerkrachten stemmen in hun lessen af op onderwijsbehoeften van leerlingen. Daar zijn goede gronden voor. Zo brachten we in deel 1 het uitgangspunt van het werken in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ als leertheoretisch principe naar voren (Vygotsky), maar ook in de ‘mentale gesteldheid’ van de leerling (zelfvertrouwen en motivatie) liggen redenen besloten om afstemming serieus te nemen. Afstemming of differentiatie, zo zagen we eerder, is niet alleen een belangrijke, maarook een van de meest complexe leerkachtvaardigheden. Pas na meerdere jaren praktijkervaring zijn leerkrachten gemiddeld genomen in staat om afstemming beredeneerd vorm te geven en efficiënt te organiseren.

Lees verderDidactiek
Schoolleiders over het Schoolleidersregister
Schoolleiders over het Schoolleidersregister

Sinds vorig jaar moet je als schoolleider als vakbekwaam geregistreerd staan bij het schoolleidersregister. Zinvol? Leidt het schoolleidersregister tot beter onderwijs? Of is het de zoveelste papieren tijger? Hoe oordelen schoolleiders over het register?

Lees verderManagement
Vakleerkracht zet school in beweging
Vakleerkracht zet school in beweging

Goed bewegingsonderwijs voor alle kinderen. Werkdrukverlaging voor de groepsleerkracht. Meer tijd voor scholing of begeleiding. De oplossing voor het lerarentekort. Utopie of werkelijkheid? Arjan Baak, interim-bestuurder en bewegingsdocent, startte zes jaar geleden met In Opbouw, een detacheerder van vakdocenten bewegingsonderwijs voor het primair onderwijs. ‘De mogelijkheden zijn echt legio.’

Lees verderManagement
Werkdrukgeld naar extra handen
Werkdrukgeld naar extra handen

De werkdrukgelden in het primair onderwijs gaan vooral naar extra (vak)leerkrachten en onderwijsassistenten. Schoolleiders zijn tevreden over het akkoord, al zien velen het als een druppel op de gloeiende plaat. Het kabinet stelt daarom vanaf komend schooljaar al extra middelen beschikbaar.

Ruim een jaar geleden hebben de onderwijsvakbonden, waaronder de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), met de PO-Raad en het kabinet een werkdrukakkoord afgesloten. Hierin is afgesproken dat scholen structureel 237 miljoen euro per jaar krijgen; vanaf schooljaar 2021/2022 loopt dit bedrag op tot 430 miljoen. Onlangs maakte minister Slob bekend dat vanaf volgend schooljaar al 333 miljoen euro beschikbaar komt. Het bedrag per leerling stijgt hierdoor van € 155,55 naar € 220,08.

Lees verderManagement
Verbeterde meldcode kindermishandeling
Verbeterde meldcode kindermishandeling

Ieder basisschoolbestuur kent de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Sinds begin dit jaar (2019) is deze meldcode verbeterd. Er staat nu onder meer duidelijker omschreven in welke situaties het nodig is dat professionals hun vermoedens van kindermishandeling melden bij Veilig Thuis.

De Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is sinds 2013 van kracht. In september 2018 kregen allescholen en schoolbesturen vanuit de overheid een brief dat per 1 januari 2019 het Besluit verplichte meldcode zou veranderen. Het is vanaf die datum een professionele norm om een melding te doen bij Veilig Thuis als er vermoedens zijn van ernstig huiselijk geweld of ernstige kindermishandeling, door professionals vertaald in vermoedens van acute en structurele onveiligheid. Om te bepalen of daar sprake van is, gebruiken professionals een afwegingskader in de meldcode.

Lees verderProfessionalisering

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!