Grip op gedrag
15 mei 2024Als school wil je dat leerlingen en studenten later terugkijken op een mooie schooltijd, waarin ze veel geleerd hebben én levenslessen hebben opgedaan. Maar welk fundament en welke bouwstenen heb je nodig om het leef- en daarmee het leerklimaat binnen jouw school of mbo te versterken? Hoe zorg je mét elkaar voor meer impact op gedrag, gedeelde verantwoordelijkheid, gespreid leiderschap en sociale veiligheid? En wat vraagt dit in de samenwerking van alle betrokkenen?
Onderwijsprofessionals hebben soms het idee dat ze grip verliezen op wat er gebeurt op het schoolplein, in het gebouw en in de klas. De grens van de klas als mini-samenleving vervaagt. Ook binnen teams en in de school is er steeds meer differentiatie en zijn er stevige ontwikkeluitdagingen, waarbij er minder tijd is voor groepsprocessen en reflectie. Er is dus niet alleen aandacht voor gedrag nodig als het leerlingen en studenten betreft, maar ook als het over onderwijsprofessionals, leidinggevenden, teams en de school gaat.
Ga naar de website
Werken met open onderwijsruimte
16 mei 2024Werken met een open onderwijsruimte* vereist visie, voorbereiding en specifieke competenties van leerkrachten, docenten en leidinggevenden. Hoe werk je als lerarenteam samen in een open onderwijsruimte? Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling naar werken met open onderwijsruimte? En welke gereedschappen hebben je leerlingen nodig om te leren leren in een open onderwijsruimte?
Succesvol werken in een open onderwijsruimte in het po én vo!
Tijdens dit congres komt onder meer aan bod:
- Hoe je van visievorming naar een eerste stap in het werken met open onderwijsruimte komt
- Hoe je met co-teaching of team-teaching voor een hoger leerrendement zorgt
- Ervaringsverhalen van scholen die met open onderwijsruimte werken
Ga naar de website
Panamaconferentie 2024
30 mei 2024Het thema van de jaarlijkse Panamaconferentie is dit jaar: Denkend aan rekenen-wiskunde...
Rekenen is leuker dan/als je denkt! Wat zijn wiskundige denk- en werkwijzen? Hoe stimuleer je dat? Hoe krijg je kinderen, leerkrachten, collega's en jezelf aan het denken? Dat en nog veel meer vragen worden beantwoord op deze tweedaagse conferentie.
Ga naar de website
Mediation voor schoolleiders
10 september 2024Als schoolleider, bouwcoördinator of teamleider treed je regelmatig op als bemiddelaar tussen teamleden, tussen ouders en vaak tussen leraren en ouders. Soms lijkt er geen einde te komen aan de discussie. Hoe doorbreek je het patroon? Hoe zorg je ervoor dat het conflict niet escaleert? En hoe zorg je dat beide partijen een goed gevoel overhouden aan het gesprek, zodat de discussie later niet nogmaals oplaait?
Weet conflicten effectief op te lossen met verschillende benaderingen en gesprekstechnieken!
Ga naar de website
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
24 september 2024De rol van de intern begeleider verandert. Je werkt steeds meer preventief. De focus ligt op het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit op school, in plaats van op zorg en ondersteuning. Als intern begeleider ben je werkzaam binnen drie domeinen: focus op leren, data en reflectie én ondersteuning en zorg. Deze drie domeinen zijn leidend in jouw werk als kwaliteitscoördinator. In deze opleiding komen de domeinen uitgebreid aan bod, zodat jij als intern begeleider nog meer grip krijgt op de kwaliteit van jullie onderwijs.
Krijg in 1 jaar handvatten om jouw rol als kwaliteitscoördinator vorm te geven!
Ga naar de website
Congres: De intern begeleider als kwaliteitscoördinator
03 oktober 2024Als intern begeleider is je rol veelomvattend, want je richt je op het verbeteren van de onderwijskwaliteit, het professionaliseren van leerkrachten en het regisseren van de ondersteunings- en zorgstructuur. Voor welke nieuwe uitdagingen en opgaven kom je te staan in jouw rol als kwaliteitscoördinator? Hoe maak jij je de domeinen ‘leren’, ‘data, monitoring en reflectie’ en ‘ondersteuning en zorgstructuur’ eigen? En hoe creëer je een kwaliteitscultuur op school?
Ontwikkel je in de rol van kwaliteitscoördinator!
Ga naar de website