Congres Kindermishandeling in het po en vo
16 juni 2025Kinderen zwijgen vaak over mishandeling. Ze zijn bang, schamen zich of voelen zich schuldig. Welke rol spelen de school en jij als leerkracht in het signaleren van kindermishandeling? Wanneer kies je voor zelf hulp bieden, hulp organiseren of een melding doen? En wat kun je na een melding verwachten van Veilig Thuis?
Ga naar de website
Intercollegiaal coachen
09 september 2025Als docent zie je soms collega’s die moeite hebben met lesgeven, terwijl je weet dat ze het wél in zich hebben. Hoe coach je een gelijkwaardige collega? Wat zijn de vuistregels van feedback geven? En welke methodes zet je in voor coachingsgesprekken?
Ga naar de website
Expert kleuterontwikkeling
09 september 2025Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het herkennen en stimuleren van de verschillende ontwikkelingsfasen van kleuters. Kennis over de verschillende ontwikkelingsgebieden is hierbij essentieel. Welke oefeningen zet je in ter bevordering van de sensomotorische ontwikkeling van kleuters? Hoe stimuleer je de sociale en emotionele ontwikkeling? En wat zijn voorwaarden voor de overgang naar groep 3?
Ga naar de website
Autismecoach in het PO
11 september 2025Autisme is grotendeels onzichtbaar. Zeker in het speciaal en regulier basisonderwijs zorgt dit vaak voor niet passende ondersteuning van leerlingen met autisme. De gevolgen zijn overbelasting, overvraging en soms zelfs schooluitval. Hoe leer je de leerlingen op jouw school omgaan met hun autisme? En hoe stem je de leeromgeving zo optimaal mogelijk af op jullie leerlingen met autisme?
Ga naar de website
Mediation voor schoolleiders
16 september 2025Als schoolleider, bouwcoördinator of teamleider treed je regelmatig op als bemiddelaar tussen teamleden, tussen ouders en vaak tussen leraren en ouders. Soms lijkt er geen einde te komen aan de discussie. Hoe doorbreek je het patroon? Hoe zorg je ervoor dat het conflict niet escaleert? En hoe zorg je dat beide partijen een goed gevoel overhouden aan het gesprek, zodat de discussie later niet nogmaals oplaait?
Ga naar de website
De IB-er als kwaliteitscoördinator
17 september 2025Als intern begeleider is je rol veelomvattend, want je richt je op het verbeteren van de onderwijskwaliteit, het professionaliseren van leerkrachten en het regisseren van de ondersteunings- en zorgstructuur. Welke uitdagingen kom je tegen als kwaliteitscoördinator? Hoe maak jij je de domeinen ‘leren’, ‘data, monitoring en reflectie’ en ‘ondersteuning en zorgstructuur’ eigen? En hoe creëer je een kwaliteitscultuur op school?
Ga naar de website