Columns
In het bookmagazine en op onze website worden regelmatig columns gepubliceerd van onze vaste en gastcolumnisten. Soms scherp, soms vooral grappig, maar altijd bedoeld om u even aan het denken te zetten.
Wilt u ook een keer een column schrijven voor PO Management? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.
Volop in beweging
Het gaat goed met het schoolleidersregister. Meer dan 6600 mensen hebben zich ingeschreven en daarvan zijn er inmiddels meer dan 2000 volwaardig geregistreerd als schoolleider. Zij mogen dus de titel Registerdirecteur Onderwijs (RDO) of Registeradjunct-directeur Onderwijs (RADO) achter hun naam zetten. En de rek is er nog niet uit, er zit nog steeds groei in. Top dus!
Lees verderUrsie Lambrechts
Passend onderwijs zonder plannen
Een aantal jaren geleden zei professor Paul Frissen het volgende: “Tekortkomingen lijken we steeds minder te aanvaarden.We maken plannen, protocollen, lijsten, toezichtsystemen en arrangementen omdat er kennelijk een diep geloof is, als we het aan het papier hebben toevertrouwd, als we de regels hebben gestold, dat we dan klaar zijn voor de ramp, het risico en het leed.” Passend onderwijs lijkt wel het summum te worden van dit geloof.
Lees verderHerman Langhorst
Alle vrekheid op een stokje
Een bekentenis: ik ben een vrek. Maar dan wel een van versie 2.0. Ik ben geen gierigaard die knorrig alle plezier uit het leven filtert. Integendeel. Een vrek 2.0 is ‘penny wise’ om af en toe lekker ‘pound foolish’ te kunnen zijn, is altijd op zoek naar slimme oplossingen en simpele alternatieven om tijd- en geldrovende complexiteit te elimineren. En maakt daarbij gebruik van het internet om tips te vinden én te delen.
Lees verderErno Mijland
De sticker voorbij
In een snel tempo groeit het aantal scholen dat volgens het concept van handelingsgericht werken haar onderwijs vormgeeft. Met groepsplannen willen teams beter aansluiten op de educatieve behoeften van hun leerlingen. Dit gaat beslist niet zonder slag of stoot. Handelingsgericht werken vraagt namelijk wel iets van de leerkracht.
Lees verderEleonoor van Gerven
Niet goed genoeg
Begaafde leerlingen mogen zich verheugen in een groeiende belangstelling. Daarbij is er niet alleen aandacht voor begaafde leerlingen in de midden- en bovenbouw, ook slimme kleuters komen meer en meer in beeld. Maar hoe krijgen we ze dan in beeld en wie wil je eigenlijk herkennen?
Lees verderEleonoor van Gerven
Als je 'm wil, dan kan je 'm krijge
Een goede missie en visie, geen organisatie kan er zonder. Ik weet nog hoe deze begrippen binnendrongen binnen het onderwijs. In het begin was ik niet direct doordrongen van de noodzaak, totdat ik het verhaal hoorde over een Amerikaans diervoederbedrijf.
Lees verderHerman Langhorst
'Higher level'
Gamification is het gebruiken van concepten uit de wereld van het gamen – zoals 'levels' – om je doelen te bereiken. Dat kan leren zijn, het bevorderen van gezond gedrag, een vlottere doorstroming van het verkeer... en beter worden als organisatie.
Lees verderErno Mijland
Leren van en met elkaar
We kunnen wel stellen dat het goed gaat met het schoolleidersregister. Van de 8500 schoolleiders die Nederland kent, hebben zich er inmiddels ruim 6000 ingeschreven.
De laatste loodjes zullen het zwaarst zijn, dat weten we, je krijgt immers eerst de mensen mee die enthousiast en betrokken zijn, maar de oogst tot nu toe is veelbelovend te noemen. Ruim 1000 schoolleiders zijn inmiddels geregistreerd en daar komen elke maand 150 tot 200 mensen bij. Ook daar zijn we blij mee, want dat betekent dat veel mensen een volwaardige schoolleidersopleiding gevolgd hebben, dan wel dat ze via een assessment of een EVC-procedure (Erkennen van Verworven Competenties) kunnen aantonen dat ze voldoen aan de basiskwalificaties van de beroepsstandaard schoolleider.
Lees verderUrsie Lambrechts
Spiegelen
Mark van der Werf is een hij-instromer, een zij-instromer dus, maar dan eentje van de masculiene soort. In zijn boek Meester Mark draait door beschrijft hij zijn opmerkelijke stap.
Lees verderFrank Stienissen
Motiveren? ‘Samen’ is het toverwoord!
Uit Amerikaans onderzoek is bekend dat het gevoel van samenwerken een voorspeller is van betere motivatie, en meer specifiek voor intrinsieke motivatie. Maar ook al werken we in teams met duidelijke teamdoelstellingen er werkt bijna niemand letterlijk ‘samen’.
Lees verderSabine Kokee