PO Management

Open menu
Thema's
Agenda
Rekenproblemen en dyscalculie in het po
22 april 2024

Stel je voor: je bent een leerling op de basisschool. Rekenen staat elke dag op het rooster. Maar hoe vaak de juf of meester het ook uitlegt, je begrijpt het niet. Je hebt er geen vertrouwen meer in dat je rekenen ooit gaat snappen. Tijdens de les vind je het daarom moeilijk om je te concentreren. En als je weet dat er een toets aankomt, heb je een week buikpijn. Als leerkracht wil je niet dat jouw leerlingen zich zo voelen. Maar deze frustraties zijn vaak onzichtbaar. Dus hoe pak je de begeleiding van deze leerlingen aan? Bied leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie passende begeleiding! Tijdens dit congres krijg je van verschillende (reken)experts antwoord op onder meer de volgende vragen: - Welke rekenproblemen zijn er en hoe ontstaan ze? - Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met rekenproblemen gemotiveerd blijven en succeservaringen opdoen? - Hoe laat je je leerlingen de basisvaardigheden rekenen eigen maken met spellen?
Ga naar de website

ADHD bij meisjes
23 april 2024

Veel meisjes met ADHD doen alsof ze opletten, zijn dromerig en maken slordigheidsfoutjes. Wanneer je ADHD te laat herkent, lopen meisjes vast op school en ontwikkelen ze een negatief zelfbeeld. Maar welke houding van jou helpt meisjes met ADHD? En hoe pak je hun leerproblematiek aan? Signaleer ADHD bij meisjes tijdig en zorg voor passende begeleiding! Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen: - Hoe verloopt de sociaal-emotionele ontwikkeling van meisjes met ADHD? - Hoe help je een meisje met ADHD bij het structureren van dagelijkse schoolactiviteiten en -taken? - Hoe draag je bij aan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij meisjes met ADHD?
Ga naar de website

Grip op gedrag
15 mei 2024

Als school wil je dat leerlingen en studenten later terugkijken op een mooie schooltijd, waarin ze veel geleerd hebben én levenslessen hebben opgedaan. Maar welk fundament en welke bouwstenen heb je nodig om het leef- en daarmee het leerklimaat binnen jouw school of mbo te versterken? Hoe zorg je mét elkaar voor meer impact op gedrag, gedeelde verantwoordelijkheid, gespreid leiderschap en sociale veiligheid? En wat vraagt dit in de samenwerking van alle betrokkenen? Onderwijsprofessionals hebben soms het idee dat ze grip verliezen op wat er gebeurt op het schoolplein, in het gebouw en in de klas. De grens van de klas als mini-samenleving vervaagt. Ook binnen teams en in de school is er steeds meer differentiatie en zijn er stevige ontwikkeluitdagingen, waarbij er minder tijd is voor groepsprocessen en reflectie. Er is dus niet alleen aandacht voor gedrag nodig als het leerlingen en studenten betreft, maar ook als het over onderwijsprofessionals, leidinggevenden, teams en de school gaat.
Ga naar de website

Werken met open onderwijsruimte
16 mei 2024

Werken met een open onderwijsruimte* vereist visie, voorbereiding en specifieke competenties van leerkrachten, docenten en leidinggevenden. Hoe werk je als lerarenteam samen in een open onderwijsruimte? Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling naar werken met open onderwijsruimte? En welke gereedschappen hebben je leerlingen nodig om te leren leren in een open onderwijsruimte? Succesvol werken in een open onderwijsruimte in het po én vo! Tijdens dit congres komt onder meer aan bod: - Hoe je van visievorming naar een eerste stap in het werken met open onderwijsruimte komt - Hoe je met co-teaching of team-teaching voor een hoger leerrendement zorgt - Ervaringsverhalen van scholen die met open onderwijsruimte werken
Ga naar de website

Panamaconferentie 2024
30 mei 2024

Het thema van de jaarlijkse Panamaconferentie is dit jaar: Denkend aan rekenen-wiskunde... Rekenen is leuker dan/als je denkt! Wat zijn wiskundige denk- en werkwijzen? Hoe stimuleer je dat? Hoe krijg je kinderen, leerkrachten, collega's en jezelf aan het denken? Dat en nog veel meer vragen worden beantwoord op deze tweedaagse conferentie.
Ga naar de website

Mediation voor schoolleiders
10 september 2024

Als schoolleider, bouwcoördinator of teamleider treed je regelmatig op als bemiddelaar tussen teamleden, tussen ouders en vaak tussen leraren en ouders. Soms lijkt er geen einde te komen aan de discussie. Hoe doorbreek je het patroon? Hoe zorg je ervoor dat het conflict niet escaleert? En hoe zorg je dat beide partijen een goed gevoel overhouden aan het gesprek, zodat de discussie later niet nogmaals oplaait? Weet conflicten effectief op te lossen met verschillende benaderingen en gesprekstechnieken!
Ga naar de website

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!